Raamattu ei käske tappamaan homoseksuaaleja

Helsingin Sanomien jutussa (Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa” 20.11.2019) väitettiin, että Paavalin mukaan homoseksuaalit pitäisi tappaa. Toimittaja on selvästi pihalla Paavalin sanomasta, ja sama väärinymmärtäminen on näkynyt yhteiskunnallisessa keskustelussa laajemminkin. Väärinkäsityksen ytimessä on tietämättömyys teologiasta, tarkemmin sanoen vanhan ja uuden liiton erosta Raamatussa ja kristillisessä teologiassa. Asian pitäminen esillä olisi muun muassa Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle edullista, sillä se olisi omiaan vähentämään ennakkoluuloja kristinuskoa kohtaan. Riittävä opetus aiheesta myös olisi voinut tehdä tarpeettomiksi esitutkinnat Päivi Räsäsen kirjoituksista. Jostain syystä näin ei ole käynyt, joten päätin kirjoittaa asiasta itse. Tämän kirjoituksen tarkoitus ei ole ottaa kantaa seksuaalietiikkaan sinänsä vaan oikoa vääriä käsityksiä ja siten puolustaa sananvapautta.

Asian ymmärtämisen kannalta on tärkeä tiedostaa Raamattuun liittyvän teologian lähtökohdat. Konservatiiviteologien mukaan Raamattu on Jumalan ilmoitus, joka on välitetty ihmisille Pyhän Hengen inspiroimien ihmisten kautta. Se siis kertoo, miten pelastutaan eli mikä on syntiä ja kuinka synnit saadaan Jumalalta anteeksi pelastusta varten. Konservatiivit ajattelevat usein, että Raamattu on kaikessa erehtymätön (mutta ihmiset voivat tulkita sitä väärin), mutta osa konservatiiveista ajattelee niin, että joissakin pelastuksen kannalta merkityksettömissä seikoissa, esimerkiksi historiallisissa yksityiskohdissa, Raamattu voi erehtyä. Liberaaliteologiassa puolestaan on tyypillistä käsitys, jonka mukaan Raamattu on ennemminkin vain ihmisen kokemuksia Jumalasta. Keskityn tässä kirjoituksessa konservatiiviseen tulkintaan, koska se on liberaalia tulkintaa rajoitetumpaa ja koska Päivi Räsäsen ajattelu on sen mukaista. Kuitenkin sekä konservatiivi että liberaali voivat todeta, ettei kristityn Paavalin mielestä homoseksuaaleja pitäisi missään nimessä tappaa.

Kun Raamattua pidetään Jumalan ilmoituksena, se on tietenkin huomioitava kokonaisuutena, josta ei voida mielivaltaisesti jättää kohtia pois. Raamatuntulkinnan kannalta on erittäin tärkeää tiedostaa oppi uudesta ja vanhasta liitosta. Vanhaksi liitoksi kutsutaan sitä liittoa, jonka Jumala tekee Mooseksen ja muiden israelilaisten kanssa Vanhassa testamentissa. Vanhaan liittoon kuuluvat Mooseksen lain määräykset, joista osa on modernista näkökulmista erikoisia ja ankaria. Nykyaikainen ihminen ei välttämättä ymmärrä, että kyseessä oli aikoinaan askel parempaan: esimerkiksi Mooseksen laki antaa orjille joitain oikeuksia, mutta muinaisessa maailmassa orjilla ei ollut välttämättä mitään oikeuksia. Vaikka Mooseksen laki on Jumalan antama, se ei ole eettisesti täydellinen, mikä johtuu Jeesuksen opetuksesta päätellen ihmisten pahuudesta (Mark. 10:1-12).

Kristityt eivät kuitenkaan noudata Mooseksen lakia, mikä ei ole seurausta epäjohdonmukaisesta raamatuntulkinnasta Jeesuksen julistaman uuden liiton (Luuk 22:20) tähden. Uuden liiton merkitystä avataan muun muassa Heprealaiskirjeen kahdeksannessa luvussa, jossa vanha liitto todetaan vanhentuneeksi. Uusi liitto on käytännössä sitä, että Jeesuksen sovitustyö teki vanhan liiton vanhentuneeksi. Sen vuoksi kristityt eivät uhraa eläimiä, vältä rituaalisesti epäpuhtaita ruokia tai teloita tiettyihin synteihin syyllistyneitä. Uusi liitto nimittäin korvaa aiemmat uhrit, poistaa rituaalisen epäpuhtauden ja tarjoaa anteeksiannon Jeesuksen ansiosta, minkä vuoksi vanhan liiton kuolemanrangaistukset menettävät merkityksensä. Jeesus vieläpä erikseen varoittaa seuraajiaan tarttumasta miekkaan (Matt. 26:52). Pähkinänkuoressa voidaan sanoa, että vaikka Mooseksen laki on osa Raamattua, se on vanhentunut, mutta siinä on kuitenkin monia ajattomia moraaliperiaatteita, jotka eivät ole vanhentuneita. Sen vuoksi rippikouluissa opetetaan Mooseksen lakiin kuuluvista kymmenestä käskystä, jotka välittävät tärkeitä eettisiä periaatteita. Ei siis voida sanoa, että konservatiivikristittyjen raamatuntulkinta olisi epäjohdonmukaista.

Voidaanko Paavalin opetuksia pitää velvoittavina? Apostolien tekojen jakeessa 9:15 paljastuu, että itse Herra valitsi Paavalin aseekseen. Apostoli Pietari puolestaan toteaa toisessa kirjeessään (3:15-16) Paavalin kirjoitusten olevan pyhiä. Paavalin valtuudet opettaa ovat siis Raamatussa kunnossa.

Paavali kirjoittaa Roomalaiskirjeen 1. luvussa miesten kanssa makaavista miehistä ja vastaavasti toimivista naisista. Jakeessa 32 hän toteaa heidän ansainneen kuoleman. Aiemmin sanotun perusteella päätellen kyseessä ei kuitenkaan ole fyysinen kuolema vaan hengellinen kuolema eli ikuinen ero Jumalasta eli helvetti. Kontekstin kannalta on hyödyllistä vilkaista hieman eteenpäin kohtaan Room. 2:1: ”Sentähden sinä, oi ihminen, et voi millään itseäsi puolustaa, olitpa kuka hyvänsä, joka tuomitset. Sillä mistä toista tuomitset, siihen sinä itsesi syypääksi tuomitset, koska sinä, joka tuomitset, teet samoja tekoja.” Kyseinen kohta ei siis tee aiemmin sanottua tyhjäksi, vaan Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat syntisiä ja tarvitsevat Jeesusta Vapahtajakseen.

Päivi Räsänen ei ole yksin mielipiteidensä kanssa: esimerkiksi MeNaiset on tehnyt kaksi juttua (Amadeus Oilinki: ”Eheydyin homosta heteroksi” 6.9.2013 ja Homosta ydinperheen isäksi – näin Amadeus Oilingilla menee nyt 16.10.2015) Amadeus Oilingista, joka on kertonut eheytyneensä homosta heteroksi (ilman mitään eheytysterapiaa). Ajatteleeko/ajattelisiko valtakunnansyyttäjä, että kyseessä on vihakokemus ja kaksi siitä tehtyä vihajuttua? Parempi olisi myöntää, että ihmisillä on erilaisia kokemuksia ja kannattaa sen perusteella laajaa sananvapautta.

Vaadin siis Helsingin Sanomia oikaisemaan juttunsa. Pidän myös perusteltuna todeta, ettei valtakunnansyyttäjä tunne tarpeeksi yhteiskuntaa tai osaa ottaa asioista riittävästi selvää ennen esitutkinnan määräämistä.

(Muokattu 20.11.2019 klo 22.10: viimeisessä kappaleessa ”syytteiden nostamista” –> ”esitutkinnan määräämistä”. Alkuperäisen muotoilun perusteella voisi virheellisesti luulla, että valtakunnansyyttäjä olisi jo nostanut syytteet Päivi Räsästä vastaan.)

 

 

MiikaKeski-Luoma

Oikeustieteen opiskelija Lapin yliopistossa ja teologian opiskelija Helsingin yliopistossa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu