Helsingin kaupungin palkanlaskentafarssista

Helsingin kaupungin palkanlaskentafarssista

On todennäköistä, että Helsingin kaupungin palkanlaskentaongelmat jatkuvat vielä pitkään. En ole ollut hankkeessa mukana, vaan analyysini ja arvioni perustuvat kokemukseeni ja julkisuudessa olleisiin tietoihin.

Lähes kolme vuotta sitten, tammikuussa -20 Helsingin kaupunki irtisanoi tietohallintojohtajansa. Silloinen pormestari Jan Vapaavuori antoi tylyjä lausuntoja irtisanotusta tietohallintojohtajasta (HS 10.1.2020).

Helsingin kaupunki ilmoitti saman vuoden lopulla, joulukuussa -20, valinneensa uudeksi henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmäkseen Sarastia365 HR-ratkaisun. Vapaavuori kommentoi tilannetta ja tietohallintojohtajan irtisanomista sillä, että ”kaupungin tietohallinnon pitää olla todella hyvässä hoidossa”.

Sekavan tilanteen juurisyy on hankkeen aloituksen viivästyminen syystä tai toisesta. Järjestelmä on lisäksi erittäin monimutkainen johtuen muun muassa erilaisista palkkamalleista ja työehtosopimuksista. Aiemmin käytössä olleen palkanlaskentajärjestelmän käytön päättymispäivän lähestyminen aiheutti myös painetta hankkeelle. Näin ollen uuden järjestelmän testaukseen ja erityisesti käyttöönottoon ei jäänyt tarpeeksi aikaa.

Nykyinen toteutus viittaa siihen, että järjestelmän käyttöönotto on ollut ajallisesti pakkoraossa, jolloin olisi ollut syytä pohtia, jos vanhalle, kohtuullisen hyvin toimineelle järjestelmälle olisi ollut mahdollista antaa tekohengitystä vielä jonkun aikaa.

Sarastian palkanlaskentajärjestelmän pitäisi osata laskea yksittäisen työntekijän palkka oikein. Mahdolliset virheet palkkatiedoissa olisi tällöin paikallistettavissa virheellisesti syötettyihin tietoihin, kun nyt vaikuttaa siltä, että oikeista syötteistä huolimatta Sarastia365 laskee palkan väärin.

Mielestäni on perusteltua odottaa, että yksittäinen työntekijä pystyisi helposti tarkistamaan palkkalaskelmansa oikeellisuuden ja sen, mihin osasuorituksiin maksettava palkka perustuu. Antamalla yksittäiselle työntekijälle ohjeet palkan muodostumisesta ja laskemisesta, työntekijä voi tarkastaa palkan ja laskentamallin oikeellisuuden. Näin järjestelmälle saataisiin tuhansia testaajia. Työtekijöiden tekemän tarkastuksen voisi hyödyntää järjestelmän ongelmakohtien paikallistamisessa.

Arvioin, että Sarastian järjestelmää ei saada kuntoon syksyn aikana, kuten kaupungin työntekijöille on kerrottu. Ennustan, että ongelmat tulevat jatkumaan vielä vuoden. Edellyttäen, että toimitaan järkevästi. Toivon kuitenkin, että olen väärässä.

Mika Arkiomaa

Kirjoittaja on ICT -muutosprojektien suunnittelun ja valvonnan sekä
ICT -riskien eliminoinnin asiantuntijakonsultti.

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu