Biokaasutuotannon, jakeluverkoston ja biokaasuautoilun puolesta
Tekijä Mika Flöjt –
Julkaisu aiemmin 3.3.2019 Kalevan blogissani
Lantaa.. biokaasua tankkiin niin maaseutu, ilmasto ja ympäristö kiittää. Kuva Raili Eskelinen
Autokannan muutos, autoverotus, sähköautot ja muut autoilun ratkaisut puhuttavat. Ilmastonmuutosta emme enää voi pysäyttää, mutta sen hillitsemisellä on kiire. Mahdollisuuksien aikaikkunamme on jo lähes sulkeutunut. Mikä on se käyttövoima, jonka avulla voimme mahdollisimman nopeasti vähentää liikenteen päästöjä?
Meidän tulee ensisijaisesti edistää sellaisia ratkaisuja, jotka ovat mahdollisimman suurelle osalle kansalle mahdollisia. Että hekin voivat osallistua muutokseen, että muutos on taloudellisesti toteutettavissa, mutta myös siten, että näitä vaihtoehtoista polttoaineita on kaikkien saatavilla, ja sille on luotu kattava jakeluverkosto pohjoisiin maakuntiin, mieluusti koko Suomeen. Siihen tarvitsemme poliittista ohjausta niin kunta, maakunta, mutta ennenkaikkea valtioneuvoston ministeriöiden toimesta. Parasta on kirjata näitä ohjauskeinoja ja tavoitteita hallitusohjelmaan.
Yksi tällainen keskeinen ja nopeasti toteutettava autokannan muutos on biokaasun konvertointi olemassa olevaan autokantaan, sekä bensa että dieselautoille. Lisäksi dieselautoille on viime viikkoina uutisoitu myös mielenkiintoisia uusia biodiesel tuotteita. Nämä yhdistettynä dualfuel ja flexifuel autoihin sekä erikseen hybridiautot edistävät autojen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä merkittävästi. Esimerkiksi bensa- ja dieselautojen konvertointi biokaasulle vähentää yksittäisen auton kasvihuonekaasupäästöjä noin 70 – 80%. Traficom antaa yksityishenkilöille noin 1000 e tukea bensa- ja dieselautojen muuntamiseen biokaasua käyttäväksi. Biokaasun lisäetu on, että sitä voidaan tuottaa lannasta, biojätteistä, ylijäämä biomassasta, -jakeista ja yhdyskuntajätevesistä. Ja biokaasulaitoksen läpi mennyt maaseudun lanta toimii oivana lannoitteena kemiallisten lannoitteiden sijasta. Maaseudun ja yhdyskuntien jätevesilaitoksien biokaasutuotannnon edistäminen esimerkiksi investointituilla tulee merkitä seuraavaan hallitusohjelmaan.
Nykyinen hallitus on hehkuttanut sähköautoilun perään, joiden akkuihin ei kuitenkaan riitä riittävästi raaka-aineita. Niitä pitäisi alkaa kaivaa, ja kuin paikallisyhteisöjen tulisi hyväksyä oman elinpiirinsä turmelemista sillä perusteella, että akkuteollisuuden tarpeeksi tarvitaan lisää raaka-aineita, ilman todellisia ja luotettavia hyöty/haitta -selvityksiä. Tämä on arveluttavaa, varsinkin kun nykyisen autokannan voi nopeiten muuttaa vähäpäästöiseksi biokaasulla ja uusilla biodiesel ratkaisuilla. Olenkin maakuntahallinnossa esittänyt, että Pohjois-Pohjanmaa yhdessä Kainuun kanssa olisivat edellä kävijöitä biokaasutuotannon laajentamisessa ja biokaasun jakeluverkoston kehittämisessä. Oulun Rusko ja yksityiset tahot Utajärvellä ja Oulun eteläisessä ovat olleet esimerkillisiä edellä kävijöitä asiassa.
Oulun Ruskolla on jo biokaasutankki. Näitä lisää Pohjois-Suomeen!
Tämä tulee laajentaa koko Pohjois-Suomeen ja Suomeen. Vaikka heti biokaasua tuottavia yksiköitä ei olisi tarjolla joka pitäjässä on biokaasua mahdollista kuljettaa tankkiautoilla huoltoasemille. Hallitusohjelmassa tulee kirjata, että biokaasutankki olisi joka pitäjässä jollakin huoltoasemalla. Biokaasua kuljettavia tankkiautoja ja huoltoasemia voidaan rakentaa esimerkiksi Oulun seudulla olevassa Nordic Tank firmassa. Kysyin asiaa vierailessani firmassa toissa viikolla.
Kuvassa ennakkoluuton biokaasuautoilija Mika Seppänen Oulusta. Seppänen ajaa Ruskon biokaasulla Renault Dacia dualfuel dieselautollaan, jonka hän on konvertoinut biokaasuakin käyttäväksi. Oulussa taxit ovat jo hyvin siirtyneet biokaasulle, Gasum tuo lisätankkeja Ouluun. Ruskon biokaasua olisi lisäksi noin kymmenelle biokaasubussille. Mika Seppänen toteaa, että erityistä tyytyväisyyttä saa siitä, että ajamalla biokaasulla käyttää metaania, joka muuten pääsisi yläilmakehään. Sähköautolla vain kuluttaisin koko prosessissa, biokaasuautolla vähennän päästöjä. Yhdyskuntajätteiden ja maatalouden metaanipäästöjä vähennetään biokaasuautoilulla. Seppäsen metaanihavainto onkin äärimmäisen ajankohtainen, muun muassa Los Angeles Times juuri uutisoi (3.3.2019) että yläilmakehän metaanipitoisuudet jatkavat kasvamistaan ja metaani on voimakkuudeltaan pahempi kasvihuonekaasu kuin hiilidioks. Metaani on voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi, mutta lyhytaikaisempi ilmakehässä.
Lisäksi tulee muistaa maailmanpoliittinen tilanne. Lähi-Idän paheva kriisi ja Israel-Iran-Yhdysvallat sanailu ei lisää luottamusta siihen että öljypohjaiset polttoaineet tulevat säilymään hinnallisesti matalalla tasolla. Ilmastonmuutoksen hillitsemisen lisäksi on myös huoltovarmuuskysymys muuntaa olemassa oleva autokanta mahdollisimman pian biokaasua ja muita vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäväksi.
Laajassa mittakaavassa voimme kuitenkin nopeiten saavuttaa muutoksia biokaasulla olemassa olevalle autokannalle. Mika Seppänen uskookin, että diesel polttomoottori tulee säilymään biokaasun ja uusien vaihtoehtoisten biodiesel polttoaineiden johdosta. Biokaasuautoilu, dual-, flexifuel ja hybridit sekä myös kaupungeissa sähköautot kaikki on eteenpäin. Lisäksi facebook ystäväni Aki Ahonen muistutti, että Suomessa on jo maailman parasta alan osaamista, jäterasvoista peräisin oleva Nesteen MY Diesel ja ST1-konsernin RE85, jäteperäinen bioetanoli.. Näille käy nykyinen jakeluverkosto ja autokalusto ilman kaasulaitteistoa.
Olkaamme tässäkin asiassa mahdollisimman omavaraisia ja laittakaamme tämänkin sektorin rahavirrat pöyrimään yrittäjyyden, työllisyyden ja elinkeinoelämän hyväksi kotimaassa – ilmastoa samalla hieman suojellen.
Seppäsen Dualfluel biokaasuauto valmiina metsäteille.
Oulusta löytyy myös biokaasulla toimiva jäteauto.
Vielä kun saisimme Oulun busseista edes osan biokaasulle?
Maatila on lähtökohtaisesti energiaa tuottava yksikkö, vaikkei sitä sähkö- tai polttoainelaskua katsomalla uskoisikaan.
Melko suuren energiamäärän saisi pelastettua aivan alkeellisillakin laitteilla. Käytännössä kehitysmaa-tason bioreaktorilla tehdään kaasua, joka poltetaan sellaisenaan lämpimän veden tekemisessä ja korvataan näin ostoenergiaa. Kaasu on käytännössä puhdistamatonta, korkeintaan vesitynnyrin läpi kuplinutta, ja paine on hyvin pieni. Varastona on reaktori itse, tai rakko.
Sitten kun aletaan tehdä tarkoin valvotuissa olosuhteissa puhdasta, korkeapaineista, liikennepolttoaineeksi kelpaavaa kaasua, alkaa rahaa palaa aivan eri tahtia. Voi sitä jonkin verran tulla takaisikin.
Ilmoita asiaton viesti