Näytöskuolema ja ylösnousemus

Näin Pääsiäisen lähestyessä voitaisiin tarkastella Mr.Nasaretilaisen, joka kuitenkin tarinan mukaan syntyi Betlehemissä, "kuolemaa" ja väitettyä ylösnousemusta.

Raamatussa on kristinuskon kannalta kaksi kohtaa, jotka luulisi vähintään olevan yhteneväiset eli syntymä ja kuolemaan liittyvät tapahtumat, mutta näin ei ole. Ei edes nämä. Syntymästä on kaksi toisistaan eroavaa tarinaa, jotka ovat myös historiallisesti virheellisiä.

Ja sitten on kuolema tai paremminkin "kuolema".

On kaksi väitettä.

1.) Jeesus kuoli syntiemme tähden.

2.) Jumala antoi ja uhrasi ainoan poikansa.

Kumpikin näistä on valheellinen väite, ne eivät pidä paikkaansa.

1.)

Ensinnäkin koko synti on seurausta jumalan omasta epäonnistumisesta. Jos hän olisi saanut kaikki haluamallaan tavalla kerralla kohdalleen, mitään syntiä ei olisi.

Toisekseen, Jeesus ei kuole. Se on täysin näytöskuolema. Jo kolmen päivän päästä hän on back in action, palaa "isänsä" luo ja lupaa tulla vielä takaisinkin.

Jos minä sanoisin kuolevani sinun syntiesi tähden, näyttäisin erittäin kuolleelta kun toimi suoritettaisiin, mutta kolmen päivän päästä tulisin kadulla vastaan, niin eikö alkaisi epäilyttää? Mitä arvoa on väittää kuolevansa jonkun tähden, jos ei sitten kuolekaan?

Tämä hänen paluunsa odottaminen on outoa, jos hän kerta kuoli "syntiemme" tähden. Jos hän on tulossa takaisin, hän ei kuollut.

Kumoaa itse itsensä.

2.)

Antoi ja uhrasi ainoan poikansa. Hän ei tehnyt niin. Missä siinä on se uhraus? Hänen "poikansa" käy vain pyörähtämässä ja sitten täysin näytöskuoleman jälkeen palaa takaisin mistä tulikin, jumala saa "poikansa" takaisin ja lupailee paluutakin. Jumala ei menetä yhtikäs mitään. Hän ei uhraa yhtikäs mitään.

Jeesus uhraa korkeintaan yhden viikonloppunsa, kuten Michael Shermer toteaa.

Jos tämä olisi todellinen tapahtuma, se olisi pelkkä sirkustemppu ja huijaus, jolla saada ihmiset pauloihinsa. "Katsokaa kun tein hirvittävän uhrauksen. Nyt ylistäkää ja kiittäkää minua siitä ja, jos ette tee niin, rankaisen teitä".

Ja kaikki tämä on seurausta jumalan omasta epäonnistumisesta luoda kaikki kohdilleen.

 

Tätä ei voi lievemmin sanoa. Te, jotka uskotte näihin väitteisiin, teitä on huijattu. Kumpikaan niistä ei pidä paikkaansa.

Ja uskominen näihin vaatii kyllä melkoista herkkäuskoisuutta ja kriittisestä ajattelusta luopumista.

——————————-

 

Tarkastellaan "kuolemaan" liittyvää ylösnousemusta tarkemmin. Tämähän on SE kertomus. Luulisi, että edes tämä olisi vesiselvä ja yhteneväinen, mutta ei. On ainakin viisi eri kertomusta ja ne ovat ristiriitaisia keskenään.

Alla olevat esimerkki kysymykset ja vastaukset by Dan Barker:

Mihin aikaan naiset vieraili haudalla?

– ”Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa” (Matteus 28:1)

– ”Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle” (Markus 16:2)

– ”ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle” (Luukas 24:1)

– ”Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä” (Johannes 20:1)

Toisissa auringon jo noustua ja toisissa kun vielä oli hämärää.

Keitä naiset olivat?

– Magdalan Maria ja se toinen Maria (Matteus 28:1)

– Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome (Markus 16:1)

– Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria (Luukas 24:10)

– Magdalan Maria (Johannes 20:1)

Mikä oli heidän tarkoituksensa?

– Tulivat katsomaan hautaa (Matteus 28:1)

– ”…katsoivat, mihin Jeesus haudattiin.” (Markus 15:47), ”ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.” (Markus 16:1) (olivat jo nähneet haudan, toivat tuoksuöljyä)

-” He näkivät, kuinka Jeesuksen ruumis pantiin hautaan” (Luukas 23:5), ”ottivat (naiset) hankkimansa tuoksuöljyt mukaan” (Luukas 24:1) (olivat jo nähneet haudan, toivat tuoksuöljyä)

– ”hänellä (Nicodemus) oli mukanaan sata mittaa mirhan ja aaloen seosta.  Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin ja kietoivat sen käärinliinoihin pannen mukaan tuoksuaineita” (Johannes 19:39-40) (Ruumis oli jo voideltu naisten tullessa)

Oliko hauta auki vai kiinni heidän saapuessa?

– ”Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.” (Matteus 28:1-2) (hauta oli kiinni) (huom. järistys, jota kukaan muu ei mainitse).

– ”tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois” (Markus 16:4) (hauta oli auki)

–  ”He havaitsivat, että kivi oli vieritetty haudan suulta” (Luukas 24:2) (Hauta oli auki)

– ”näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois” (Johannes 20:1) (hauta oli auki)

Missä sanansaattajat olivat?

-” (herran enkeli) vieritti kiven pois ja istuutui sille” (Matteus 28:2)

– ”Sisälle hautaan mentyään he (naiset) näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen ”(Markus 16:5)

– ”kun he menivät sisälle hautaan, he eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.  Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä” (Luukas 24:3-4)

–  ”näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä” (Johannes 20:12)

Mitä sanantuoja(t) sanoi?

– ”Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. Tulkaa katsomaan, tuossa on paikka, jossa hän makasi. Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: 'Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.” (Matteus 28:5-7)

-”Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin. 7 Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan. Siellä te näette hänet, niin kuin hän itse teille sanoi.”   (Markus 16:6-7)

– ”Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.” (Luukas24:5-7)

– ”Mitä itket, nainen?” (Johannes 20:13)

Kertoivatko naiset mitä oli tapahtunut?

– Kyllä. ”…riensivät viemään sanaa…” (Matteus 28:8)

– Ei. ”…He eivät kertoneet kenellekään mitään…” (Markus 16:8)

– Kyllä. ” naiset veivät tästä sanan yhdelletoista opetuslapselle ja kaikille muille” (Luukas 24:9 ja 22-24)

– Kyllä. ” Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" (Johannes 20:18)

Kun Maria palasi haudalta, tiesikö hän Jeesuksen nousseen kuolleista?

– Kyllä (Matteus 28:7-8)

– Kyllä (Markus  16:0-11)

– Kyllä (Luukas 24:6-9)

– Ei. ” Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu” (Johannes 20:2)

Milloin Maria ensimmäisen kerran näki Jeesuksen?

– Ennen kuin palasi opetuslasten luo (Matteus 28:8-10)

– Ennen kuin palasi opetuslasten luo (Markus 16:9-10)

– Palattuaan opetuslasten luo (Johannes  20:2, 14)

Pystyikö Jeesusta koskettamaan kuolleista nousun jälkeen?

– Kyllä. ”Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan…” (Matteus 28:9)

– Ei. ”Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo…” (Johannes 20:17), Kyllä. ”hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni” (Johannes 20:27).

Kenelle naisten jälkeen Jeesus ilmestyi?

– Yhdelletoista opetuslapselle (Matteus 28:16)

– Ensin kahdelle ja myöhemmin yhdelletoista opetuslapselle (Markus 16:12,14)

– Kahdelle opetuslapselle matkalla Emmaukseen, myöhemmin 11:lle (Luukas 24:13,36)

– Kymmenelle opetuslapselle (Juudas ja Tuomas eivät olleet läsnä) (Johannes 20:19,24)

– Ensin Keefakselle ja sitten kahdelletoista (12? Juudas oli kuollut) ( Paavali 1. Kirje Korinttilaisille 15:5)

Missä Jeesus ensimmäisen kerran ilmestyi opetuslapsille?

– Vuorella Galileassa ( 96-160km päässä Jerusalemista) (Matteus 28:16-17)

– Kahdelle kaupungin ulkopuolella, yhdelletoista heidän ollessaan aterialla (Markus 16:12,14)

– Kahdelle Emmauksessa (7 km päässä) illalla ja myöhemmin kaikille Jerusalemissa (Luukas 24:31,36)

– Huoneessa illalla (Johannes 20:19)

Uskoivatko opetuslapset kahta miestä (että Jeesus oli ilmestynyt)?

– Eivät (Markus 16:13)

– Kyllä (Luukas 24:33-35.)

Mitä tapahtui ensimmäisellä ilmestymisellä?

– Kumarsivat Jeesusta, joskin jotkut epäili ja Jeesus sanoi ”menkää saarnaamaan” (Matteus 28:17-20)

– Jeesus nuhteli heitä ja sanoi ”menkää saarnamaan” (Markus 16:14-19)

– Jeesus tuntemattomana, tekee katoamistempun, ilmestyy tyhjästä, nuhtelee, illallinen (Luukas 24:13-51)

– Jeesus ilmestyy lukittuun huoneeseen, opetuslapset iloisia, Jeesus siunaa heidät, ei nuhtelua (Johannes 20:19-23)

Pysyikö Jeesus maassa enemmän kuin yhden päivän?

– Ei (Markus  16:19. Vertaa 16:14 Johanneksen 20:19. Osoittaa, että tapahtui yhtenä päivänä [sunnuntaina])

– Ei (Luukas 24:50-52. Tapahtui sunnuntaina)

– Kyllä. Ainakin kahdeksan päivää (Johannes 20:26, 21:1-22)

– Kyllä. Ainakin 40 päivää (Apostolien teot 1:3)

Missä ylösnousemus (taivaaseen) tapahtui?

– Ei ole ylösnousemusta. Loppuu Galileaan (Matteus)

– Jerusalemissa tai lähellä, illallisen jälkeen (Markus 16:19)

– Betaniassa (lähellä Jerusalemia), illallisen jälkeen (Luukas 24:50-51)

– Ei ylösnousemusta (Johannes)

– Ei ylösnousemusta (Paavali)

– Öljymäellä (lähellä Jerusalemia ) (Apostolien teot 1:9-12)

 

Kirjoitusjärjestys on Paavali ja evankeliumit Markus, Matteus, Luukas, Johannes. Vuosikymmeniä väitettyjen tapahtumien jälkeen eri aikoihin.

 

 

Tähän kun lisätään, ettei ole mitään ulkopuolisia konkreettisia todisteita mistään näistä tapahtumista, ei syntymästä, ei kuolemasta tai mistään hänen teoistaan siltä väliltä, niin voiko enää heikommalla pohjalla olla?

Etenkin kun suhteuttaa esitettyihin väitteisiin.

 

 

 

 

 

0
MikaHyvrinen1
Kuopio

"Sometimes My Genius... It's Almost Frightening" - Jeremy Clarkson

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu