Antropomorfismi: Therian ilmiönä ja Turri ilmiö
Suomen lehdistö on alkanut tiedottamaan Therian ilmiöstä [1-2] ja Turri ilmiöstä löytyy historiallisia pamfletteja [3-4].
Yritin tässä katsoa paljonko kotimaista tutkimusta aiheesta löytyy ja löysin vain yhden opinnäytteen aiheesta:
Ruu Kumpulainen.: ”Se tuo vähän väriä. Että ei oo vaan tasasta harmaata tylsää.”: Katsaus turrifandomiin ja fursonalle annettuihin merkityksiin. Pro gradu -tutkielma. Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta. 2023.
Gradussa on määritelty ilmiötä:
”Turrifandom on taidesisällölle pohjautuva alakulttuuri ja yhteisö, jonka jäseniä yhdistää kiinnostus antropomorfisia eli ihmisenkaltaisia piirteitä omaavia eläinhahmoja kohtaan. Turrifandomin jäsenet luovat yleensä oman fursonan, joka on antropomorfisen eläinhahmon muotoon luotu kuvaus itsestä.” [5]
Antropomorfismi on käsitteenä kuitenkin määritelty Suomen kielessä:
”Määritelmä ihmismielen taipumus inhimillistää ja havaita ihmismäisiä piirteitä muissa eläimissä, elottomissa esineissä, luonnon ilmiöissä ja kuvitteellisissa kohteissa.” [6]
Ilmiöstä löytyy tutkimusta ulkomailta nopeasti katsonuna noin parisen kymmentä [7- 30]. Ilmiöstä on tehty kokoomateos ja se on tehnyt International Anthropomorphic Research Project Commerce: Furscience: A Decade of Psychological Research on the Furry Fandom
Ilmiössä on siis monenlaisia puolia [31]. Tämä on siis joillekin harrastus [35], identiteetti [14], [21], [24] tai omaan seksuaalisuuteen liittyvä jatke [9], [39], [40]. Kun tätä tekee ihmiset niin myös tässä ilmiössä on rikollisuutta (jonka tekijänä on ihminen), josta on esimerkkinä Turussa tapahtunut henkirikos [32-33], jonka tekijä identifioitu turriharrastajaksi. Myös ulkomailla on vastaavia tapauksia [34]. Tietenkin henkirikokset ovat onneksi vähemmistöä kokonaisrikollisuudesta [36], [37, [38, s. 12], mutta henkirikokset puhuttavat kun niitä tapahtuu ja niistä saatetaan jopa tiedottaa, kuin vaikka teoista jossa joku kävelee punaisia päin, näpistää tai työpaikalla kohtelee epäasiallisesti työyhteisön jäseniä.
On mielenkiitoista nähdä, että nouseeko tämän ilmiön rinnalle erillinen kansaliike joka vaatii tälle elämäntyylille suurempaa tunnustusta. Kontrolli on tosiaan muuttuva yhteiskunnassa ja jokaiselle ilmiölle löytyy vastavoimat, jotka vastustavat ilmiön olemassaoloa.
Omia ajatuksia
Mitä mieltä minun tulisi olla tästä? Ihmisenä oleminen ei olekkaan niin yksinkertaista, kun erilaisia identiteettejä syntyy ihmisille. Kuitenkin se vanha ongelma on edelleen läsnä, millainen maailman tulisi olla? Sitä minä en edes pysty yksin määrittelemään. Tuntuu siltä emme pääse koskaan tilanteeseen, jossa uutta sosiaalista ongelmaa ei syntyisi, kun tämä on osa tätä peräti loputonta sosiaalista konfliktia: mitä ihmiset saavat olla, mitä ihmiset saavat tehdä ja mihin vedämme rajan. Siellä missä on ihmisiä, niin siellä on rikollisuutta ja moraalittomuutta, mutta on siellä onneksi elämän hyviäkin asioita. Kaipa sitä on vaan todettava, että ne ketkä ovat liberaaleja saavat olla liberaaleja ja ne ketkä ovat konservatiisia saavat olla konservatiivisia. Sitä en vielä tiedä, että miten esim. hyvinvointialueet ovat pystyneet vastaamaan tämän ryhmän (turrit) tarpeisiin.
Mitä mieltä olette?
Lähteitä ja kirjallisuutta
[1] Mari Aarnio. ”Käsite oli meille aikuisille aivan uusi” – millainen ilmiö on nuorten keskuudessa suosittu therian? MTV 29.5.2024. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kasite-oli-meille-aikuisille-aivan-uusi-millainen-ilmio-on-nuorten-keskuudessa-suosittu-therian/8941648
[2] Samppa Rautio. Kommentti: Therian-ilmiössä on kyse yksinkertaisesta, mutta tärkeästä asiasta. IS 9.9.2024. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010685958.html
[3] Fanni Toimela. Tästä on kyse turreilussa, jossa fanitetaan ihmismäisiä eläinhahmoja – harrastaja: suurin osa meistä on ”kilttejä turreja”. IS 7.4.2021. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007904032.html
[4] Kaisla Kuuskoski. Perheenäiti pukeutuu viikoittain karvaiseksi sudeksi: ”Mikä siinä on niin outoa?”. IS 8.7.2024. https://www.is.fi/tv-ja-elokuvat/art-2000010545885.html
[5] Ruu Kumpulainen. Työn nimi: ”Se tuo vähän väriä. Että ei oo vaan tasasta harmaata tylsää.”: Katsaus turrifandomiin ja fursonalle annettuihin merkityksiin. Pro gradu -tutkielma. Lapin yliopisto, taiteiden tiedekunta. 2023. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/65672/Kumpulainen_Ruu.pdf?sequence=1&isAllowed=y
[6] https://tieteentermipankki.fi/wiki/Uskontotiede:antropomorfismi
[7] Yunfan Mao. Destigmatization in the Furry Fandom: A Case Study on the X University Self-organization in China. Proceedings of the 2022 International Conference on Sport Science, Education and Social Development (SSESD 2022). https://doi.org/10.2991/978-2-494069-13-8_7
[8] Austin, J. R. (2021). Fan Identities in the Furry Fandom. In Fan Identities in the Furry Fandom. Bloomsbury Publishing Plc. https://www.bloomsbury.com/us/fan-identities-in-the-furry-fandom-9781501375415/
[9] Brooks, T. R., Bennett, T. N., Myhre, A., Plante, C. N., Reysen, S., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2024). “Chasing Tail”: Testing the Relative Strength of Sexual Interest and Social Interaction as Predictors of Furry Identity. Journal of Sex Research, 61(2), 324 – 335. https://doi.org/10.1080/00224499.2022.2068180
[10] Carlson, M. (2011). Furry cartography: Performing species. Theatre Journal, 63(2), 191 – 208. https://doi.org/10.1353/tj.2011.0038
[11] Gerbasi, K. C., Paolone, N., Higner, J., Scaletta, L. L., Bernstein, P. L., Conway, S., & Privitera, A. (2008). Furries from A to Z (anthropomorphism to zoomorphism). Society and Animals, 16(3), 197 – 222. https://doi.org/10.1163/156853008X323376
[12] Gerbasi, K. C., Scaletta, L. L., Plante, C. N., & Bernstein, P. L. (2011). Why so FURious? Rebuttal of Dr. fiona probyn-rapsey’s response to gerbasi et al.’s “furries from A to Z (Anthropomorphism to Zoomorphism).” Society and Animals, 19(3), 302 – 304. https://doi.org/10.1163/156853011X578965
[13] Healy, M. J., & Beverland, M. B. (2013). Unleashing the animal within: Exploring consumers’ zoomorphic identity motives. Journal of Marketing Management, 29(1–2), 225 – 248. https://doi.org/10.1080/0267257X.2013.766233
[14] Healy, M. J., & Beverland, M. B. (2016). Being sub-culturally authentic and acceptable to the mainstream: Civilizing practices and self-authentication. Journal of Business Research, 69(1), 224 – 233. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2015.07.035
[15] Julien, Q. (2013). Furry Fandom: trouble dans l’espèce. Multitudes, 55(4), 212 – 220. https://doi.org/10.3917/mult.055.0212
[16] Kranjec, A., Lamanna, L., Guzman, E., Plante, C., Reysen, S., Gerbasi, K., Roberts, S., & Fein, E. (2019). Illusory Body Perception and Experience in Furries. Proceedings of the 41st Annual Meeting of the Cognitive Science Society: Creativity + Cognition + Computation, CogSci 2019, 596 – 602. https://www.researchgate.net/publication/334372443_Illusory_Body_Perception_and_Experience_in_Furries
[17] Martey, R. M., & Consalvo, M. (2011). Performing the looking-glass self: Avatar appearance and group identity in Second Life. Popular Communication, 9(3), 165 – 180. https://doi.org/10.1080/15405702.2011.583830
[18] Mock, S. E., Plante, C. N., Reysen, S., & Gerbasi, K. C. (2013). Deeper leisure involvement as a coping resource in a stigmatized leisure context. Leisure/ Loisir, 37(2), 111 – 126. https://doi.org/10.1080/14927713.2013.801152
[19] Parri, I. (2017). Books: Super Furries, Prins Seeiso, Miss Siberia – a Fi: Community Revitalisation in Wales. The British Journal of General Practice : The Journal of the Royal College of General Practitioners, 67(656), 129. https://doi.org/10.3399/bjgp17X689749
[20] Plante, C. N., Reysen, S., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. (2018). “Animals Like Us”: Identifying with Nonhuman Animals and Support for Nonhuman Animal Rights. Anthrozoos, 31(2), 165 – 177. https://doi.org/10.1080/08927936.2018.1434045
[21] Probyn-Rapsey, F. (2011). Furries and the limits of species identity disorder: A response to gerbasi et al. Society and Animals, 19(3), 294 – 301. https://doi.org/10.1163/156853011X578956
[22] Reysen, S., Plante, C. N., Chadborn, D., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2022). Intragroup helping as a mediator of the association between fandom identification and self-esteem and well-being. Leisure/ Loisir, 46(3), 321 – 345. https://doi.org/10.1080/14927713.2021.1971553
[23] Reysen, S., Plante, C. N., Packard, G., Siotos, D., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2023). Acculturation strategies as predictors of fandom identification in the fanfiction, Star Wars fan, and furry communities. Journal of Social Psychology. https://doi.org/10.1080/00224545.2023.2249772
[24] Reysen, S., Plante, C. N., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2016). Optimal Distinctiveness and Identification with the Furry Fandom. Current Psychology, 35(4), 638 – 642. https://doi.org/10.1007/s12144-015-9331-0
[25] Reysen, S., Plante, C. N., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2018). Fan and Non-Fan Recollection of Faces in Fandom-Related Art and Costumes. Journal of Cognition and Culture, 18(1–2), 224 – 229. https://doi.org/10.1163/15685373-12340024
[26] Reysen, S., Plante, C. N., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2019). Initial validation and reliability of the single-item measure of immersion. Creative Industries Journal, 12(3), 272 – 283. https://doi.org/10.1080/17510694.2019.1621586
[27] Reysen, S., Plante, C. N., Roberts, S. E., & Gerbasi, K. C. (2020). My Animal Self: The Importance of Preserving Fantasy-Themed Identity Uniqueness. Identity, 20(1), 1 – 8. https://doi.org/10.1080/15283488.2019.1676245
[28] Roberts, S. E., Davies-Kneis, C., Gerbasi, K., Fein, E., Plante, C., Reysen, S., & Côté, J. (2024). Seeding the Grassroots of Research on Furries: Lessons Learned from 15 Years of Creative Knowledge Mobilization, Valuing Community Partnerships, and Correcting the Record on Stigmatized Communities with Evidence-Based Scholarship. Deviant Behavior, 45(1), 50 – 79. https://doi.org/10.1080/01639625.2023.2237634
[29] Roberts, S. E., Plante, C., Gerbasi, K., & Reysen, S. (2015a). Clinical interaction with anthropomorphic phenomenon: Notes for health professionals about interacting with clients who possess this unusual identity. Health and Social Work, 40(2), e42 – e50. https://doi.org/10.1093/hsw/hlv020
[30] Roberts, S. E., Plante, C. N., Gerbasi, K. C., & Reysen, S. (2015b). The anthrozoomorphic identity: Furry fandom members’ connections to nonhuman animals. Anthrozoos, 28(4), 533 – 548. https://doi.org/10.1093/hsw/hlv020
[31] Tanja Välisalo. Itse tehty fandom. 21.11.2017. https://antroblogi.fi/2017/11/itse-tehty-fandom/
[32] Tommi Salo. IS: Turun murhatapauksessa löytyi yhteyksiä turriharrastukseen – ex-turri kertoo harrastuksen toisesta puolesta: alkoholia, huumeita ja hyväksikäyttöä. Uusimaa 8.4.2021. https://www.uusimaa.fi/uutissuomalainen/4095367
[33] Heidi Vaalisto. Ex-turri Pernon murhista: Olen pelännyt, että jotain tällaista tapahtuu. IS 8.4.2021. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007906215.html
[34] Tim Walker. Killers and victims in California triple-murder were ’furries’. Independent 2016. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/killers-and-victims-in-california-triplemurder-were-furries-a7333956.html
[35] Fanni Toimela. Tästä on kyse turreilussa, jossa fanitetaan ihmismäisiä eläinhahmoja – harrastaja: suurin osa meistä on ”kilttejä turreja”. IS 7.4.2021. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007904032.html
[36] Martti Lehti. HENKIRIKOSKATSAUS 2020. Helsingin yliopisto. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti. Katsauksia 41/2020. ISBN 978-951-51-0674-2. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-0674-2
[37] Rikoksentorjuntaneuvosto. Rikollisuus Suomessa. https://rikoksentorjunta.fi/rikollisuus-suomessa
[38] Beuker , A (Toimittaja) 2023 , Rikollisuustilanne 2022 : rikollisuuskehitys tilastojen ja tutkimusten valossa . Katsauksia , Nro 55/2023 , Helsingin yliopisto, kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti , Helsinki. http://hdl.handle.net/10138/568863
[39] Meri Eskola. Turri voi olla sivupersoona tai fetisistinen seksileikki – Sexpo-säätiö: Välttäkää niiden häpäisemistä, joille se on seksuaalista. Apu 23.4.2021. https://www.apu.fi/artikkelit/turri-voi-olla-sivupersoona-tai-seksuaalinen-fetissi
[40] Hsu KJ, Bailey JM. The ”Furry” Phenomenon: Characterizing Sexual Orientation, Sexual Motivation, and Erotic Target Identity Inversions in Male Furries. Arch Sex Behav. 2019 Jul;48(5):1349-1369. Epub 2019 Feb 26. PMID: 30806867. https://doi.org/10.1007/s10508-018-1303-7
#mikkoluomala #mluomala #kokonaispolitiikka #identiteetti #turri #furryfandom #kuntavaalit2025 #aluevaalit2025
Paljon melua tyhjästä. Ainahan lapset ovat leikkineet eläimiä.
Ilmoita asiaton viesti
Roboihin nähden, vähän terveempi suhde on tässä. Ihminen epäeläimen suuntaisena, on sukua paholaiselle.
Ilmoita asiaton viesti