Mikä rasismissa vetoaa? – Rotuajattelun ydin ja epävarmat ajat
Rotuajattelun ytimessä on epävarmuus omasta tilasta ja paikasta maailmassa, jota ruokkimalla syttyy ”kulttuurien”, eli tapojen ja uskomusten sota. Rotuajattelun ydin on samaistuminen johonkin niin syvällisesti, että vaipuu takaisin imetysikäisen tasolla, jossa ei erota itseään yksilönä imettäjästään.
Vaarallisin osa rotuajattelua on samaistuminen omaan viiteryhmäänsä niin syvällisesti, että kieltää valinnan ja siten rikosoikeudellisen vastuun. On toki inhimillistä samaistua itsensä näköiseen – ”näköiseni on kaltaiseni”, mutta ulkoisiin piirteisiin tarttuminen on kuin ”ruumis ilman sielua.”
Luonnonalaisuudet sen sijaan sanovat, että meillä on yksilöinä toisistaan poikkeavia erityispiirteitä, jotka tekevät meistä yksilöitä. Luonto ei välitä kärsimyksestä, siksi myös synnynnäiset sairaudet ovat tämän luonnonarpajaisten lopputuote, joka aiheuttaa kärsimystä ilman merkitystä. Meille on jaettu nämä kortit kuin uhkapelissä – satojen miljardien yksisoluisten seasta valikoituu sattuman kaupalla jokin näistä yksilöistä, joka muodostuu soluliittouman ja jakautuu monisoluiseksi elämän aluksi.
Rotuajattelun alkuperä ihmiskunnan kehityksessä on helppo ymmärtää paimentolaisuuden kautta, sillä yli kymmenen tuhatta vuotta sitten alkanut paimentolaiskulttuuri ja karjanjalostus niin ruuaksi kuin vaatteiksi toi mukanaan myös mitä luultavimmin uskomuksen lajeista, joilla on lajitavanomainen käytös ilman yksilöllisiä eroavaisuuksia.
Yhteiskunnallinen muutos alkoi, kun metsästäjä-keräilijät siirtyivät paimentolaisiksi ja myöhemmin maatalousyhteisöiksi ja sittemmin enemmän maahan sidotuiksi paikkasidonnaisiksi yhteisöiksi. Ravinnon muutos – energia – toi paineen muuttaa myös yhteisörakenteita, joista muodostui kerrostuneet yhteiskuntarakenteet, sillä ennen jatkuvassa liikkeessä toimivat pienheimot vaativat jokaiselta jäseneltä ponnisteluja ja siten paineen toimia tai tulla hylätyksi ja kuolla, kun taas sittemmin uudeksi muotoutunut paimentolaisuus toi hiljalleen mukanaan viljelyskulttuurin ja maanomistukset.
Nämä ihmiskuntaa määrittävät alkuhetket toivat myös tarpeen kehittää sääntöjä sekä lakeja, joka muutti pysyvästi ihmiskunnan luontosuhdetta sekä uskomuksia. Paikkasidonnainen viljelyskulttuuri toi mukanaan uuden järjestyksen ja ”isänmaan”, joka muutti jännitteitä heimojen välillä yksinkertaisen metsästäjä – keräilijä tapojen muututtua suunnitelmalliseksi ravinnon ja ”energian” tuotantokeskittymiksi.
Laihat satovuodet, kulkutaudit ja nälänhädät, jotka piinasivat viljelyskulttuurin ja karjatalouden aikakaudella olivat monin paikoin seurausta jalostuksesta ja tehoviljelystä, joka yksipuolisti ravintoa ja mahdollisti eläinperäisten tartuntatautien leviämisen ihmisyhteisöihin.
Erikoista tässä historiankulussa on juuri rotuoppeihin kytkeytynyt ajatus rodunjalostuksen ihanteista, vaikka ihmiskunnan menneisyys ja virheet ovat osoittaneet kohtalokkaat seuraukset yksipuolisen ravinnon ja jalostuksen seurauksesta eläinperäisten tartuntatautien kehityksessä ihmiskunnalle.
Rotuoppiajattelun ydin on mielen kannalta helposti ymmärrettävissä, sillä epävarmoina aikoina mieluummin tarttuu tuttuun ja turvalliseen, mutta joka on ihmiskunnan kehityksen kannalta kuolettava vitsaus, jonka kohtalonyhteyksiin tartuntataudit kytkeytyvät jalostusoppeineen.
Yhden lajin kaatamiseen tarvitaan vain yksi taudinaiheuttaja
https://areena.yle.fi/1-71070820
Rodunjalostus on väkevä ja nopeahko muotoaja, jos evolutiivinen valinta tehdään oikein perustein suhteessa kriteeriin eli tavoitteeseen.
– Noin kuudessa sukupolvessa saadaan esimerkiksi lauhkean ja leppeän koirarodun luonnetyyppi muuttumaan aggressiiviseksi vahdiksi.
** **
Totta kai sama toteutuisi myös ihmisillä, jos valinnan kriteerit täyttäisivät yllä kuvatut ehdot.
– Enpä ole kuullut systemaattisista ja onnistuneista ihmisrodun jalostuksista. Sitä vastoin evolutiivinen valinta on muita karsivampana kohdistunut juutalaisten sukukuntaan vuosisatojen ellei – tuhansien ajan. Ihmiskunnan sukukunnista juutalaiset ovat selkeästi muita älykkäämpiä, noin keskiarvolla mitattuna. Ja loogis-fysikaalista kognitiota painottavien äö -testitulosten mukaan.
Ehkä tuo älykkyys ja sen oheispiirteet näkyvät nyt Lähi-Idän sodassa. Juutalaiset tuntuvat olevan ylivertaisia muihin nähden ajatellen operaatioidensa yllätyksellisyyttä ja juonekkuutta?
Ilmoita asiaton viesti
Suomen hallitus ei ole sama kuin suomen kansa, eikä suomen kansakaan ole yksikkö vaan palasista koottu palapeli, joista jokaisella on omat piirteensä ja heikkoutensa, niin kuin lapsella on omat yllykkeensä ja äidillä omat tarkoitusperänsä…
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki luonossa on rasistia,mänty ei tykkää koivusta jne.
Ilmoita asiaton viesti
Kasvikunnassa on yllättäviä liittoumia, esimerkiksi sienet ja puut, ja yleensä mäntyjä esiintyy siellä, missä koivujen elinmahdollisuudet eivät ole yhtä hyvät.
Ihmiskunnassa ei sen sijaan ole suoranaisia ”lajeja”, toki tiettyjä kykyjä selviytyä on riippuen maantieteellisestä sijainnista, mutta erityisesti yksilölliset erot näkyvät, joka vähentää jälkipolvissa riskiä sairastua vakaviin sukusairauksiin.
Esimerkiksi erityisesti itäsuomalaisille voisi tehdä ihan hyvää liittoutua välimeren maista tulleiden kanssa, välimeren asukeilla kun on tunnetusti keskimääräistä vähemmän sydän – ja verisuonitauteja…
Ilmoita asiaton viesti