Pitäisikö uusille hyvinvointialueille antaa verotusoikeus?

Viime päivinä olen täyttänyt useamman vaalikoneen ja jokaisessa niistä on esitetty sama kysymys, ”Tulisiko uusille hyvinvointialueille antaa verotusoikeus?”.

 

Henkilökohtaisesti en kannata verotusoikeutta uusille hyvinvointialueille, ja seuraavaksi perustelen kantani. Ensinäkin uskon, että mikäli verotusoikeus annetaan uusille hyvinvointialueille nostaisi se kokonaisveroprosenttia varmasti. Käytännössä siis maksettavien verojen määrä nousisi, vaikka yksi ajatus sote-uudistuksessa oli, että se säästäisi kustannuksissa. Tämän takia mielestäni uusien hyvinvointialueiden rahoitus pitäisi toteuttaa jollain mulla tavalla.

 

Eriskummallisen tästä tekee myös se, että minun tai muiden ehdolla olevien mielipiteillä ei ole käytännön merkitystä, koska rahoituksesta päättää eduskunta.  Yksikään tulevista hyvinvointialueista ei voi itsenäisesti tehdä päätöstä rahoitusmallista omalla alueellaan, vaan se tehdään keskitetysti. Tämä päätös voidaan tehdä ainoastaan eduskunnassa, tarkemmin sanottuna sen tekee nykyinen hallitus. Mielestäni onkin absurdia, että kaksikymmentä päivää ennen vaaleja olemme tilanteessa, jossa kukaan ei tiedä kuinka tulevien hyvinvointialueiden rahoitus tullaan järjestämää. Etenkin koska tulevissa vaaleissa valittujen tulisi rakentaa koko Suomelle uusi ja paremmin toimiva sosiaali- ja terveydenhuolto. Tilanne on mielestäni ongelmallinen niin ehdokkaiden kuin äänestäjienkin näkökulmasta.

 

Onkin kiinnostavaa pohtia, miksi hallitus ei ole ollut halukas tekemään tätä tärkeää päätöstä? Epäilen, että hallitus ei ole uskaltanut ottaa kantaa asiaan ennen vaaleja joko kasvojen menetyksen pelossa tai ylläpitääkseen horjuvaa hallitussopua. Uskon, että suuri osa äänestäjistä on kanssani samaa mieltä, eikä kannata verotusoikeuden myöntämistä hyvinvointialueille. Tämän takia hallitus oletettavasti tuo rahoituskuvion eduskunnan päätettäväksi vasta vaalien jälkeen. Tämä estää perinpohjaisen keskustelun asiasta, sillä  päätöksenteolla on vähintäänkin kiire tulevien vaalien jälkeen. Voisin arvailla, että hallituksen kommentointi seuraa linjaa, jossa selitellään päätöstä kiireellä ja nuijitaan se vaikka ei ole ehditty keskustella ongelmista ja niiden ratkaisuista avoimesti.

 

Kiireiset päätökset ovat leimanneet koko sote-uudistusta  ja se kiire näkyy edelleen kaikessa tekemisessä. Iso vastuu kaikesta päätöksen teosta on jätetty tuleville aluevaltuustoille joiden pitää kiireessä yrittää pystyttää alueilleen aiempaa paremmin toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut. Suunniteluun jää vain vähän aikaa sillä uudet alueet aloittavat toimintansa jo vuonna 1.1.2023.

 

Aivan liian paljon asioita on jätetty avoimeksi, joista rahoitusmalli on vain yksi, vaikkakin ehkä se tärkein asia.  Nähtäväksi jää, kuinka pitkä äänestäjien muisti on, sillä eduskuntavaalit odottavatkin jo nurkan takana. Tulevia aluevaltuutettuja on kuitenkin turha kritisoida rahoituskuvioista vaalien jälkeen, elleivät he itse istu parhaillaan eduskunnassa.

+1
MikkoBjrklund
Liike Nyt Espoo
Ehdolla aluevaaleissa

Olen Mikko Björklund, Toimin Liike Nytin Espoon osaston puheenjohtajana. Olen 43-vuotias, espoolainen perheenisä, jolla hanskat pysyvät kädessä eikä sormi mene suuhun vaikka haasteet kasvavat. Olen koulutukseltani teologian maisteri ja työskentelen tällä hetkellä perheyrityksessä tuotantojohtajana.
www.mikkobjörklund.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu