Onko Erkon suku ollut Suomen todellinen hallitsija?

1980-luvulla silloinen SOS.dem.puolueen puheenjohtaja Kalevi Sorsa puhui infokratiasta, eli tiedotusvälineiden vallasta.  Suomessa tätä median valtaa on kautta vuosikymmenien käyttänyt Erkon suku, Helsingin Sanomien pääomistaja.  Tällä hetkellä vain YLE pystyy kilpailemaan Hesarin kanssa suomalaisten sieluista.  Itse asiassa YLE ja Hesari eivät tällä hetkellä edes kilpaile keskenään, vaan vetävät samaan suuntan, eli Suomi Natoon ja Venäjää vastaan.

 

Hesari-todellinen vallankäyttäjä?

 

Vielä joitakin vuosia sitten Helsingin Sanomien levikki ylitti puolen miljoonan rajan ja oli täysin ylivoimainen printtimedia Suomessa.  Internet-aikakautena Hesarin levikki on merkittävästi pudonnut, mutta sille ei siltikään löydy todellista kilpailijaa sanomalehtien joukossa.  Harvassa demokraattisessa maassa yksi tiedotusväline omaa sellaista mielipidemuokkaajan asemaa kuin Hesari Suomessa.

 

Hesari edustaa Erkon suvun mafiaa

 

Vaikka Sanoma Oy on pörssiyhtiö, on kaikkien tiedossa ollut Erkon suvun vaikutus Hesarin toimitukselliseen sisältöön.  Lehti on siis edustanut pääomistajansa poliittista tahtoa.  Tämäkin tietysti aiheuttaa kysymyksen ns. vapaan lehdistön asemasta.  Erityisesti mieltäni on askarruttanut edellisen päätoimittajan Mikael Pentikäisen saamat potkut ns. luottamuspulan takia.  Pentikäinen itse ei ole ollut halukas avaamaan luottamuspulan syitä, joten kaikki jää arvailujen varaan.  Jotenkin tulee mieleeni se, ettei Pentikäinen keskustalaisena ajatusmaailmaltaan ollut halukas menemään niin pitkälle Venäjävastaisuudessa, kuin omistajat olisivat halunneet.

 

Aatos Erkko Suomen todellinen hallitsija?

 

Eilen ilmestyneessä Hesarissa Unto Hämäläinen pohtii, mitä Suomelle olisi tapahtunut, jos 20 vuotta sitten olisimme sanoneet EU:lle "ei".  Hämäläinen miettii myös, mitä Aatos Erkko olisi tehnyt, jos Suomi ei olisi liittynyt EU:hun:"Erkko ajoi voimakkaasti Suomen EU-jäsenyyttä.  Jos Erkko olisi hävinnyt äänestyksen , olisiko hän sydämistynyt niin paljon, että lehtiyhtiö olisi myyty pois?"

Mielenkiintoinen ja paljastava on tuo sanonta "jos Erkko olisi hävinnyt äänestyksen", ei siis Suomen hallitus, vaan Erkko.

Erkon johdolla Hesari on myös yrittänyt johtaa Suomen Natoon, mutta tässä lehti ei ole onnistunut kovin hyvin.  NATOn kannatus suomalaisten keskuudessa polkee paikallaan, vaikka hehkutus NATOn  puolesta on päivittäistä.  Lehti on käyttänyt tähän lännettämiseen sellaisia henkilöitä kuin Max Jakobson ja Olli Kivinen.  Nykyään linjasta vastaavat mm. Kari Huhta ja Anna-Liisa Kauhanen.

0
MikkoElo
Sosialidemokraatit Pori

Kirjoittaja on valtiopäiväneuvos ja Euroopan neuvoston kunniajäsen

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu