Nuoret miehet konservatiivisia – naiset liberaaleja?

Pitkästä aikaa vaivaudun tänne kirjoittamaan. Tuntuu, että yksi pieni ääni hukkuu netin kohinaan, eikä merkitse mitään mutta sanonpa nyt silti mielipiteeni.

Paljon uutisoidaan nuorten miesten muuttumisesta konservatiiveiksi. Se on kuitenkin näköharha, joka johtunee uutisoijien omasta poliittisesta positiosta. Tosiasiassa nuoret naiset ovat voimalla liberalisoituneet. Jos miehet ovat muuttuneet, niin vain vähän, eikä se ole se varsinainen uutinen.

Koska muutos on tapahtunut somevallankumouksen aikana ja tiedämme somen algoritmien työntävän ihmistä sinne, mihin vetoa tuntee, voimme epäillä somea syyksi. Naiset vaikuttavat olevan muutoinkin somen suurkäytölle ja vaikutukselle alttiita ja poliittinen radikalisoituminen on vain yksi seuraus. Muita seurauksia ovat ilmastoahdistus ja epätietoisuus omasta sukupuolesta.

Miksi sitten on käynyt niin, että juuri naiset liberalisoituvat ja miehet pysyvät konservatiiveina? Yhteiskunnallisia ilmiöitä kannattaa aina ensin lähteä pohtimaan biologiasta käsin. Ohjaako biologia miehiä konservatiiveiksi? Ohjaa. Miehet ovat kilpailuhenkisempiä ja siten myötämielisempiä kapitalistiselle kilpailuyhteiskunnalle. Monet tutkijat usein antavat miesten marginaaliselle muutokselle syyksi globalisaation ja digitalisaation. Kun omia työpaikkoja uhataan, otetaan viesti oikeiston veronalennuksista mielellään vastaan. Näin en tosiaankaan usko asian olevan vaan kyse on tyypillisestä yksinkertaistavasta (vasemmisto)sosiologisesta näkökulmasta.

Digitalisaatio ja teollisuustyöpaikkojen katoaminen maailmalle ovat paljon huomattavasti pidempiä ilmiöitä kuin nykyinen arvomuutos. En siksi usko niiden selittävän arvojen muutosta.

Miesduunarien persuuntuminen Suomessa johtunee kahdesta syystä: kommunismi romahti, jolloin siitä ei ollut enää talouden selittäjäksi ja ratkaisijaksi. Niinpä vasemmisto vaihtoi nimensä ja alkoi työläisten asian sijaan korostaa aatteensa ytimessä feminiinistä arvoliberalismia. Se ei iske kilpailuhenkisempiin miehiin. Aate lävisti Suomen puoluekentän laajasti, kun keskustasta ja kokoomuksesta puolueina tuli puoliksi vasemmiston kaltaisia arvoliberaaleja. Koska heidän (ja demareiden) kannattajat saati suomalaiset yleensäkään eivät samassa määrin muuttuneet ja sattumoisin puoluekentän konservatiiviseen kulmaan ilmestyi Perussuomalaiset, moni siirtyi kannattamaan sitä.

Puolueet siis muuttuivat, mutta kansa ei ja tätä patoutunutta poliittista kysyntää täyttämään kasvoi Perussuomalaiset.

Globalisaatiolla on kyllä merkitystä. Kun ysärilama teki Suomesta ikuisen suurtyöttömyyden maan, työpaikkojen säilymisestä tuli ykkösasia. Siinä missä ennen taisteltiin suuremmasta siivusta työntekijöille, nyt taisteltiin siitä, että edes joku siivu on olemassa. Sitä taistelua ei voinut taistella työnantajaa vastaan. Se pakottaa miettimään ja ymmärtämään työnantajan näkökulmaa: jos firma ei tee voittoa, ei ole työpaikkoja. Niinpä työntekijät haluavat työnantajansa tekevän voittoa ja vasta suuresta sellaisesta työntekijöiden saavan mahdollisen isomman siivunsa. Siinä maailmassa juntturoiva vasemmisto ja ay-liike eivät tunnu sateentekijöiltä vaan kehityksen jarruilta.

Samaan aikaan toisaalla, nuoret naiset hukuttavat huomiokykynsä somen arvoliberaaleilla julkaisuilla. Se radikalisoi ja Vaasan kouluiskulla uhannut taitaa olla yksi osuva esimerkki kehityksestä. Mikään ei voine estää naisia somettamasta arvoliberalismin kuplassa yhä syvemmällä. Jää nähtäväksi, mitä kaikkia seurauksia sillä yhteiskuntaan on.

On aina syytä korjata suomalaista virheellistä keskustelua: konservatismi ei ole liberalismin vastakohta. Perussuomalaisia pidetään konservatiiveina, mutta kannattajat ovat tutkitusti liberaaleja (mutta eivät arvoliberaaleja). Heille sananvapaus, vapaus sääntelystä ja talouden vapaus ovat tärkeitä. Koska sananvapaus on demokratian ydin ja toisaalta sananvapauttakaan ei voi olla ilman demokratiaa, lienee selvää, että demokratia on osa perussuomalaista liberalismia.

Some on kulttuurinen joukkouhoase (kyllä, uhoase), näin uskon. Se on liki jokaisen kädessä, esillä, joka päivä ja monella tuntikausia. Se on äärimmillään tuntikausien arvotykitystä. Jos antautuu sen luomien tunteiden vietäväksi, radikalisoituu. Jossain vaiheessa voidaan jo puhua naisten arvo-ongelmasta, jos kehitys jatkuu. Silloin somen algoritmeille annetaan rajoja. Nyt somefirmojen algoritmit ovat kulttuurisen vallankumouksen työkaluja. Niiden avulla on äärimmillään käännetty vaalituloksia jopa nurinkurisiksi, kuten taannoinen Cambridge Analyticsin tapaus osoitti.

mikkokangasoja
Perussuomalaiset Raisio

47-vuotias tuotantotalouden diplomi-insinööri. Kaupunginvaltuutettu. Kaupunginhallituksen jäsen. Raision Perussuomalaisten puheenjohtaja. Pyrkimyksenä on olla kaukaa viisas. :)

Muiden viisauksia:

"Poikaseni, kunpa tietäisit, miten vähällä järjellä tätä maailmaa hallitaan", Axel Oxenstierna.

"Muuttuminen ei ole välttämätöntä, sillä selviytyminen ei ole pakollista", William Edwards Deming.

"Vox populi, vox Dei.", -tuntematon-

"A nation of sheep will beget a government of wolves", Edward R. Murrow.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu