Finnairia sekä Finaviaa voidaan ohjata ja asettaa ehtoja

Julkisuudessa on käyty paljon keskustelua Finnairin ja Finavian asemasta sekä valtion mahdollisuuksista ohjata kyseisiä yhtiöitä. Keskustelu ryöpsähti, kun Finavia ilmoitti harkitsevansa Enontekiön lentoaseman lakkauttamista ja kun tämän jälkeen Finnair puolestaan ilmoitti, että se lakkauttaa ainakin tilapäisesti tiettyjä lentovuoroja maakuntakentille.

Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Tytti Tuppurainen totesi tämän jälkeen A-studion haastattelussa, ettei valtio voi asettaa ehtoja Finnairin osakeannille. Tuppurainen on tässä aivan oikeassa. Sen sijaan on täysin päivänselvää, että valtio voi asettaa ehtoja sille, merkitseekö se osakkeita tästä annista. Lentoyhtiöt eivät ole tällä hetkellä laisinkaan houkuttelevia sijoituskohteista ja valtio on heittämässä tässä Finnairille isoa pelastusrengasta. Osakkeiden merkitsemiselle voidaan asettaa ehtoja, aivan samoin kuin kaikelle muullekin tuelle.

Tänään sisäministeri Maria Ohisalo puolestaan yhtyi ministeri Tuppuraisen linjaan sekä totesi, etteivät poliitikot voi päättää Finnairin lentoreiteistä. Tässä ministeri Ohisalo on valitettavasti väärässä. Valtio omistaa Finnairin osake-enemmistön ja se voi omistajana asettaa yhtiölle strategisia tavoitteita, jotka voidaan tarvittaessa merkitä vaikka yhtiöjärjestykseen. Asia hoituisi helposti mikäli Finnairin yhtiöjärjestykseen kirjattaisiin, että sen tehtävänä on varmistaa tarpeellinen lentoliikenne kaikille Suomen maakuntakentille. Sitä voidaan toki spekuloida miten osakekurssi tähän reagoisi, mutta tuskinpa vain merkittävästi. Tämä vaatimus on taloudellisilta vaikutuksiltaan pelkkää nappikauppaa verrattuna Ohisalonkin mainitsemaan vaatimukseen Finnairille päästötavoitteisiin sitoutumisesta.

Toisaalta olen tässä pohtinut, että valtion enemmistöomistajuutta yhtiössä kannattaisi kyllä vakavasti harkita. Meille ei nimittäin ole siitä mitään hyötyä, ellemme uskalla tämän paremmin omistajanvaltaa käyttää. Nyt ei pidä lähteä koronakriisin keskellä Finnairin ja Finavian osaoptimointiin mukaan, vaan pyrkiä huolehtimaan koko maan työpaikoista. Niiden säilyttämiseksi on säilytettävä myös lentoyhteydet.

Finnairin puhe maakuntareittien kannattamattomuudesta ja Finavian puheen maakuntakenttien kannattamattomuudesta ovat myös täyttä kukkua. Tosiasiassa lähes kaikki kentät ja reitit kannattavat, mutta eivät tarpeeksi näiden yhtiöiden mielestä. Sen takia ne toivovat lisää keskittämistä ja sen takia Finavia vastustaa suoria lentoja ulkomailta muualle kuin Helsinki-Vantaalle. Kaikki liikenne haluttaisiin keskittää sinne ja syöttää siitä edelleen muutamalle maakuntakentälle. Finavia ja Finnair kyllä voittaisivat, mutta kokonaisuutena kansantalous häviäisi. On poliitikkojen vastuulla päättää, kumman linjan valitsemme.

mikkokarna

Suomen pohjoisin kansanedustaja, toista kautta eduskunnassa. Olen 39-vuotias lappilaistunut kainuulainen, jolle kaikki eräharrastukset ovat lähellä sydäntä. Ennen valintaani eduskuntaan toimin Enontekiön kunnanjohtajana ja sitä ennen Ivalon rajavartioalueen varapäällikkönä. <a href="http://www.lapinpuolustaja.fi" title="http://www.lapinpuolustaja.fi">http://www.lapinpuolustaja.fi</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu