Korona-aikana rajan ylittävästä työmatkaliikenteestä on tullut sylkykuppi

Kuten tiedämme, sekä Schengen-sisärajoilla että ulkorajoilla rajoituksia kiristetään jatkuvasti ja pakkotestivaatimukset etenevät. Näihin on perustelunsa, mutta jostakin syystä ne eivät joillekin riitä, vaan Australian ja Uuden-Seelannin mallin mukaisia pitkiä ehdottomia pakkokaranteenivaatimuksia esiintyy yhä enemmän. Näissä on ajatuksena, että kun rajoille tehdään rajoituksia, rajojen sisällä voidaan elää vapaammin.

Täällä Euroopassa tämä on hienoa niin kauan kuin ei ole itse eikä kukaan läheinen ole tilanteessa, jossa kodin ja koulun tai kodin ja työpaikan välillä kulkee Schengen-sisäraja ja etätyö ei onnistu. Näille henkilöille arki on olennaisesti huonontunut koko viimeisimmän vuoden aikana, mutta onneksi huoltovarmuuden kannalta tärkeitä poikkeuksia rajan yli työssäkäyntiin on voitu luoda, koska muuten esimerkiksi Tornionjokilaaksossa voi tulla pulaa sairaaloiden työntekijöistä. Lisäksi on tärkeää turvata rahti ja se ei onnistu, ellei logistiikka-alan henkilöstö saa tulla rajan yli, toki mieluiten testin kautta, ellei rajaliikenne muuten sotkeudu. Harvat Suomessa ymmärtävät, että jos rahti keskeytyy, alkavat monet elintarvikkeet ja muut tuotteet loppua kauppojen hyllyiltä. Pelkkiä raaka-aineita saattaa tulla useista eri maista.

Ongelmana lienee osittain se, että lääkäreitä lukuunottamatta huoltovarmuuden kannalta välttämättömän rajaliikenteen työvoima on pääosin ulkomaalaista ja matalapalkkaista. Monilla on epäilyksiä siitä, että esimerkiksi kuljetusliikenteen ja rakennusten työvoima itsessään olisivat epäluotettavia ja eivät noudattaisi koronaviruksen torjuntaa koskevia määräyksiä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan ongelmat rakennuksilla ja telakoilla ovat johtuneet pääosin siitä, että työnantajapuoli ei ole tarjonnut ympäristöä, jossa lähikontakteja ja tartuntoja voitaisiin välttää, erityisesti maahantuloa seuraavana ajanjaksona. Kuljetusalaa koskevia merkittäviä koronatautiryppäitä ei ole Suomessa otsikoitu ja niitä tuskin paljoa on.

Arvostakaamme niitä, jotka poikkeusaikanakin rajan yli tehtävää työtä tekevät. He ja heidän perheensä joutuvat myös itse huolestumaan riskeistä, joita tulee siitä, että he työnsä puolesta joutuvat oleskelemaan välillä maissa, joissa tartuntatilanne on huono.

0
Mikko Nummelin
Sosialidemokraatit Espoo
Ehdolla kuntavaaleissa

Diplomi-insinööri vm 2007, Aalto-yliopiston jatko-opiskelija tutkimusalana teknillinen matematiikka, syventävänä aihealueena ohjelmistojärjestelmät, ohjelmistosuunnittelija Cinia Group Oy:ssä Espoon Keilaniemessä/Helsingin Ilmalassa vuodesta 2015, aiemmin ohjelmistosuunnittelija Ixonos Oyj:ssä Helsingin Herttoniemessä 2008-2015, s. 1975. Etelä-Espoon sosialidemokraattisen työväenyhdistyksen johtokunnassa kaudella 2019. Espoon sosialidemokraattien hallituksen ja edustajiston jäsen kaudella 2019.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu