Valtiovarainministeriö tyrmää liikenneministeri Timo Harakan haaveet polttoaineiden hintojen korotuksista
Valtiovarainministeriö on tyrmännyt ympäristöministeriön valmistelemasta Keskipitkän aikavälin ilmastopolitiikan suunnitelmasta eli KAISU:sta antamassaan 19.1.2022 päivätyssä lausunnossaan (VN/16951/2020-VM-40) liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan haaveet kurittaa kansalaisia bensan, dieselin sekä lämmitysöljyn hintojen suurkorotuksilla.
Ilman Luontokerhon Operaatio Varista Timo Harakka olisi nyt pääministeri
Ennen kuin menen itse asiaan, kehotan lukijoita tutustumaan Luontokerhon Operaatio Varikseen (alla linkki), jolla estettiin se, että bensan korkeaa hintaa rakastava ja virheitä aatoksia palvova Timo Harakka olisi tänään Suomen pääministeri.
Luontokerhon Operaatio Varis paljasti virheän Timo Harakan dramaturgian ammattilaisen taidoilla huolellisesti laatimat demareita syvästi halveksivat parodiatekstit (alla linkki), joista paljastuu myös hänen varhaisessa keski-iässä kirjoitettama arvio väkivaltaisen vallankumouksen välttämättömyydestä. Pienen pieni esimerkki Harakan tuotannosta hänen Viemärirotta kirjassa julkaistusta esseestään Päivä demarina (Otava 1998):
”Demarimme rakas hyvinvointikone – joka käyttää polttoaineenaan jatkuvaa talouskasvua ja tuottaa tuutista lisää palkkaa ja uusia kansankodin etuuksia – on pysähtynyt.
Työn ja pääoman ristiriita on eskaloitunut valtaviin mittasuhteisiin: työttömyyden ja kansainvälisen pääoman ristiriidaksi. Sitä ei ratkaista enää väkivallattomin keinoin.”
Harakan totaalisen pöyristyttävät tekstit demareista ja demariaatteesta (linkki alla) jaettiin SDP:n helmikuussa 2017 Lahdessa pidetyn puoluekokouksen edustajille sillä seurauksella, että hänellä ei ollut mitään mahdollisuuksia voittaa Antti Rinnettä. Timo Harakan kampanjapäällikkö Markku J. Jääskeläinen valitteli Luontokerhon Operaatio Varista A-Studiossa ennen puoluekokousta. Jääskeläinen tunnetaan myös presidentti Tarja Halosen kampanjapäällikkönä.
Operaatio Varista ja siihen liittyviä paljastuksia pitää lukea ns. kieli poskella. Moni on saanut operaatiokuvauksesta hersyvät naurut.
VTT:n Hiisi-projektin laskelmat totaalisesti aliarvioivat ilmastopolitiikan kustannuksia vm:n mukaan
Yllä mainittu valtiovarainministeriön antama ja Harakan haaveet murskaava lausunto on myös vakava takaisku hallituksen ilmastopolitiikalle, koska liikenteen biopolttoaineet ja kotien lämmitykseen tarkoitettu bioöljy ovat olleet keskiössä, kun on mietitty, millä Suomi voisi noudattaa EU:n päästökaupan ulkopuolisten päästöjen ns. taakanjakoasetusta. Se velvoittaa nyt Suomea alentamaan päästökaupan ulkopuolisia päästöjä (jätehuolto, maatalous, liikenne, rakennusten erillislämmitys, työkoneet, F-kaasut, päästökaupan ulkopuolinen teollisuus) 29 %:lla vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Nyt komissio on osana EU:n ilmastopakettia ehdottanut Suomelle tiukempaa 50 % vähennysvaatimusta, joka on absurdi.
Lyhyesti, vm totesi lausunnossaan, että VTT:n KAISU:lle Hiisiprojektin avulla tekemät laskelmat aliarvioivat aivan valtavasti biopolttoaineilla saavutettavan hiilidioksidiekvivalenttitonnin vähenemän hintalappua, joka on vm:n mukaan huikeat 350-450 euroa. Tämä lienee nyt syy, miksi valtiovarainministeri Annika Saarikko tuli ulos pari päivää sitten kannanotollaan, jolla hän tyrmäsi polttoaineiden hinnankorotukset kategorisesti seuraavassa budjettiriihessä.
Pääministeri Juha Sipilän lempilapsi biokaasu ja SITRA:n nykyisen yliasiamiehen Jyrki Kataisen Cleantech sekä kiertotalous ovat olleet suuria erehdyksiä kunnille ja kuntatalouksille
KEPU toimii tässä kuitenkin jälkijättöisesti, koska pääministeri Sipilän hallituksen lempilapsi oli liikenteen kaasumaiset biopolttoaineet, joihin hän haaskasi erityisen ahkerasti veronmaksajien rahoja jopa kymmeniä miljoonia euroja.
Surullisin esimerkki oli Sipilän haaveet toimivista kuivamädättämöistä, joista olisi saatu biokaasua esimerkiksi busseille. Vajaa kymmenen huijattua kuntaa osti erehdyksissään näitä koskaan toimimattomia kuivamädättämöjä ja esimerkiksi Mikkelissä viime kesänä näin busseja, joiden kyljessä luki ylpeästi, että ”tässä ajetaan paikallisesti tuotetulla biokaasulla”.
Joka kylään on viimeisen vuosikymmenen aikana ostettu märkämädättämö aerobisten haisevien kompostorien tilalle. ”Toimivista” märkämädättämöistä lukee Turvatekniikan sivuilla, että ne voivat räjähtää ja ovat huonosti kannattavia (1).
Jyrki Kataisen hallitus sitoutti vuonna 2013 kuntia periaatepäätöksellään järjettömiin Cleantech hankkeisiin erityisesti jätehuollossa. Sosiaali- ja terveysministeriö Cleantech vastauksessaan (29.12.2017; STM/4884/2017) Valtiontalouden Tarkastusvirastolle (VTV) kertoi jätehuollon pio- ja kiertotallouteen haaskatun satoja miljoonia euroja julkista rahaa. VTV:n pääjohtajana tuolloin toiminut virheiden entinen kunnallisvaaliehdokas Tytti Yliviikari ei kiinnittänyt mitään huomiota lausuntoon eli kuvainnollisesti laittoi lausunnon roskiin.
Esimerkiksi Mikkelin kaupunki osti Sipilän lempilapselta ja lopulta kymmenien miljoonien julkisen tuen jälkeen konkurssiin menneeltä Bio-GTS-yritykseltä avaimet käteen kuivamädättämön, jota Bio-GTS ei koskaan kyennyt toimittamaan. Bio-GTS sai myös vientitakuita ja minulle sähköpostitse kerrotun tarinan mukaan, jonka todenperäisyydestä en voi olla varma, että Kiinaan Bio-GTS:n toimittama bioreaktori räjähti täynnä sitä ”ihtiään”? Mene ja tiedä?
Pio- ja kiertotallous ovat myös nykyisen hallituksen lempilapset
Joka tapauksessa Sipilän hallituksesta lähtien piotallous on ollut joka hallituksen lempilapsi ja Antti Rinteen johdolla alunperin aukikirjoitetussa nykyisessä hallitusohjelmassa bio- ja kiertotalous ja aivan erityisesti biokaasun tuotanto ovat keskiössä.
Nyt tarinalle on tullut päätepiste vm:n lausunnon myötä, rahaa ei yksinkertaisesti riitä 100 km korkeudessa unelmarillit päässä tehtyjen ilmastopolitiikkalinjausten rahoittamiseen.
Pio- ja kiertotallous ovat 100 km korkeudessa unelmarillit päässä kirjoitettua utopiaa (=dystopiaa)
Vm ei ole ainoa, joka pistää kapuloita rattaisiin biopolttoaineille, sillä osana EU:n ilmastopakettia RED II direktiivi tulee kiristämään biopolttoaineiden kestävyyskriteereitä, koska niiden tuottaminen on jo aiheuttanut massamittaista luonnontuhoa ja lisännyt maapallon ruokaturvattomuutta.
Kaiken kukkuraksi biopolttoaineilla tapahtuva EU:n ilmastotavoitteiden saavuttaminen tarkoittaa vain tavoitteiden juridista saavuttamista, koska biopolttoaineilla – ehkä sokeriruo’osta tehtyä etanolia lukuunottamatta – ei voida hiilidioksidipäästöjä vähentää, koska niiden valmistamiseen kuluu niin paljon energiaa.
Virheä siirtymä murjoo valtiontalouden ja siirtää rahat virheille kaverikapitalisteille
Se mikä on unelmarillien takaa jäänyt laajalti yhteiskunnassa huomiotta on se, että virheä ilmastopolitiikka vaatii julkista tukea ja vähentää tehokkaasti mahdollisuuksia valtion veronkantoon.
Esimerkiksi liikenneministeri Harakan halajamat biopolttoaineet ovat niin kalliita, että niitä ei voi tuetta tuottaa, mutta mikä yhtä tärkeää, niitä ei voida myydä ilman polttoaineveron tuntuvaa alentamista, koska muutoin niiden hinta nousisi tähtiin bensapumpulla. Toisaalta sähköautojen suosio tulee vähentämään tuntuvasti autoveron tuottoa ja polttoaineverotkin jäävät rikkailta sähköautoilijoilta maksamatta. Tästä johtuen Vihreän Siirtymän yhtälö on mahdoton valtiontalouden mutta luonnollisesti ei tuen saajien eli kaverikapitalistien näkökulmasta.
Virheät rojektit ovat säännönmukaisesti läpeensä huonoja. Kaava on aina sama. Ensin hankintaan julkisen sanan avulla pilottirahaa uuteen virheään ihmekeksintöön ja sitten haalitaan poliitikkojen avulla investointitukia ja verohelpotuksia, jotta surkeasti toimiva virheä härpäke voisi edes jotenkin pyörittää käyttötaloutta. Mitään hyötyä härpäkkeistä ei ole – pelkästään haittaa. Ääriesimerkkinä on biojätteen pahaa hajua laajalti ympäristöön levittävät kompostointilaitokset. Yhden oikein mihinkään kelpaamattoman likaisen multatonnin tuottaminen maksaa 300-400 euroa tonnilta ja Helsingin Seudun Ympäristöpalvelut saa siitä euron tonnilta myydessään sitä jatkojalostukseen kekkilöille.
- https://tukes.fi/-/uusia-julkaisuja-biokaasun-turvallisuudesta
Jakovelvoitteet ja maailmanmarkkinahintahan se on VVM:n käsissä. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Jakovelvoitteista en tiedä, luulisi että itsenäinen valtio pystyy itse päättämään ”jakovelvoitteistaan”?
Ja mitä maailmanmarkkinahintaan tulee niin se taitaa olla luokkaa 25 % pumppuhinnasta. Loppu 75 % onkin sitten valtion ihan omissa käsissä. Vai määrääkä siitäkin jo Bryssel?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on tosi fiksu kommentti! :-))
Onnittelen.
Kertoo kaiken kirjoittajastaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitusvirheisiin takertuu vain mäntit, ei paljon nappaa mitä sinä minusta kelaat palstan huumorihahmo.
”Kielioppivirheistä huomauttelevista ihmisistä paljastui yhteinen piirre: he ovat mänttejä”
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisista-paljastui-yhteinen-piirre-ovat-mantteja/
Ilmoita asiaton viesti
Missä olen huomauttanut ”kielioppivirheistä”?
Jätä jo se pössyttely, tiedät varmaan että se tuhoaa aivot?
Ilmoita asiaton viesti
”Jakovelvoitteista en tiedä, luulisi että itsenäinen valtio pystyy itse päättämään ”jakovelvoitteistaan”?”
Kun laitoit lainausmerkit, totta kai ymmärsin, että vittuilet kun kirjoitin vahingossa jako- enkä jakeluvelvoite. Se ettet sinä tätäkään asiaa tunne, ei yllätä niin yhtään. Tollompaa tyyppiä saa etsiä.
Oih, pääsit pössyttelystä kuittamaan, kuule ihan kännissä minä sulle vittuilin, ei kannabispäihtymyksessä jaksa aikaa tuhlaa täysdebiileihin. Poltanpa aamuset ja jätän sut ja tän kylähullujen palstan taas iltapuuhaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Minä taas en ymmärrä, mitä se Harakan käyttämä jakeluvelvoite oikein tarkoittaa. Käsittääkseni polttoaineiden jakelu tarkoittaa sitä, mitä huoltoasemilla tehdään ihan riippumatta siitä, millaisia seostussuhteita aineissa on käytetty.
Minä käyttäisin termiä seostusvelvoite. Parempaikin voi keksiä, mutta jakeluvelvoite on aivan typerä, jakovelvoitekin on parempi.
Ilmoita asiaton viesti
Se tästä jäi epäselväksi, että onko Timo Harakka WOKE?
Ilmoita asiaton viesti
Woke? Onko Madonna tehnyt Timo Harakasta biisin?
Ilmoita asiaton viesti
Olen lähestynyt usemman kerran ministeri Harakkaa koska tililleni ei ole tullut hänen lupaamaansa korvausta polttoaineen hintojen noususta.Demarihan ei koskaan petä lupaustaan?Mites muut onko Harakan lupaamia rahoja näkynyt tilillä?Lähestykää häntä jos teidän tililenne ei ole ropsahtanut rahaa.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän nuo biopolttoaineet häivy markkinoilta vähin äänin, kun juurikaan kukaan ei niitä tankkaa, hinnan takia lähinnä. Paikallisella kylmäasemalla oli tällä viikolla, oliskohan ollut nero diesel 2,12 ekee litra…
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin. Ei kai Neste ja UPM näihin ihan huvikseen investoi satoja miljoonia/miljardeja.
https://www.verkkouutiset.fi/upmn-biojalostamo-menossa-rotterdamiin/#81538ce9
Ilmoita asiaton viesti
Niin kauan kuin investointituet ja verohelpotukset pelaavat Neste ja UPM ryöstävät valtiota😎
Ilmoita asiaton viesti
Paremminkin tavan nettoveronmaksajaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mikähän noissa mahtaa olla tukiaisten osuus? Toki tuolla keskisessä euroopassa on myös huomattavasti enemmän kuluttajia kuin täällä maailman syrjällä.
Ilmoita asiaton viesti
Suorien tukien osuus on varmasti tällaisessa investoinnissa olematon. Varmasti jotakin infraa kuitenkin rakennetaan julkisin varoin. Kotka kertoi investoineensa 8 miljoonaa euroa UPM:n biotuotetehtaan infraan. Siis siihen joka rakennettaneen Rotterdamiin.
Tämä on se varsinainen yhteiskunnan panostus biopolttoaineiden edistämiseen. Muissa maissa lienee varsin samanlaiset säännökset. Aika mahtavaa, että USA:stakin kilahtaa tuollaisen ansiosta satoja miljoonia Nesteen kassaan.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2021/20210048
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin meni Kotkan investoinnit, viemäriputki Kotkasta Rotterdamiin, paskat tänne ja rahat Rotterdamiin.. Ei voi enää kuin nauraa.
Ilmoita asiaton viesti
Sangen mielenkiintoista.
Odotan roimaa kiinteistöveron korotusta enkä usko liikennepolttoaineiden tahi sähkön hinnan alenemiseen.
Kilometrivero kolkuttelee jo.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri tätä Perussuomalaiset tarkoittivat kun ottivat bensiinin hinnan vaaliteemaksi.
Ongelmaksi jäi vain se että he eivät saaneet palstatilaa tai -aikaa kertoa mitä he tarkoittivat.
Ajatus kampanjan takana oli se että ei pidä antaa ääntään puolueille jotka ovat käsi palkansaajan taskussa heti kun silmä välttää. Että SDP viis veisaa siitä kuinka ihmiset tulevat toimeen.
Kun antaa äänensä veronkorotuspuolueille, riippumatta siitä mitkä vaalit ovat kysymyksessä, antaa samalla aina ko. puolueelle mandaation toimia mieleisellään tavalla.
Juuri noin kävi aluevaaleissa.
Ja välittömästi vaalien jälkeen Harakka ilmoiti että tulee veronkorotuksia polttoaineiden hintoihin. Vaikka Saarikko vielä eilen? A-talkissa väitti että ei tule.
Asia on kuitenkin niin että Keskusta käy kauppaa mistä tahansa jos se itse saa jotain läpi. Keskustalla ei ole vähääkään suoraselkäisyyttä.
Ilmoita asiaton viesti
Kepu sai aluevaltuustonsa, mitä hallitukseen tuli järjestämään. Muut asiat menevät sitten vihervasemmiston reseptillä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuivareaktori on ihan käypäinen teknologia. mutta panossyöteisenä ei jatkuvasyöteisenä.
Bio GTS laittoi mutkia suoriksi kun kuviteli rakentavasa laiteiston jolla kompleksista ja liian vesipitoiseta jätelajista saadaan kuivareaktorin syöte.
Ongelma ei ole kuivareaktorissa vaan syöteessä.
Se että kuivareaktori hajoaa voi johtua rikkivedystä.
Hyviakin esimerkkejä on esim Palopuron symbioosi. Eli syöte pitää tuntea ja se pitää hoitaa panossyötteenä. Haminassa Bio GTS laitteisto sakkasi kanssa pahoin.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyhallituksen aikana Keskustan valtiovarainministerin aikana bensan ja bieselin hinta on noussut n. 60 sentillä litralta maailmanmarkkinahintojen ollen liki vakiona taustalla.
Veroa hinnassa on nykyisin yli 60 %. Usa:ssa hinnat ovar nykyisin n. 3,50 taalaa / gallona.
Kiinassa ja Venäjällä tätäkin alemmat. Suomen hintataso on eräs maailman korkeimmista pitkien etäisyyksien ja surkean ostovoiman maana.
Ilmoita asiaton viesti
Tulin viime yönä Turkin Alaniasta, siellä bensiinin hinta oli alle 1€ litralta.
Ilmoita asiaton viesti
Mikset jäänyt sinne?
Ilmoita asiaton viesti
Olisin jäänytkin jos olisin tiennyt, että joudun kaivamaan lentoparkissa autoni lumimyräkässä pakkasessa metrin vallin takaa. Sitähän se ilmaston lämpeneminen teettää ( vai oliko muutos? )
Ilmoita asiaton viesti
Hourulan väen ilmastoprofeetta päästelee taas vanhoja aivopieruja. Ensin luulin sinun kirjoittaneen vahingossa virheä mutta kun se tuli kahdesti niin ajattelin että ahaa, omakustannekirjailija yrittää olla hauska käyttämällä maailman väsyneintä anagrammia tavallistakin kömpelömmin.
Mistä tulikin mieleen: minkä puolueen anagrammi on ulostemassapieru?
(Luultavasti Jari Räihä kipittää pian paikalle vääntelemään minun nimeäni. Kun minä pilkkaan puoluetta, Räihä yrittää sivaltaa minua ja osuu omaan nilkkaansa.)
Muokkaus: Räihä ei kehdannut täällä näyttää että arvasin oikein, joten hän teki sen Niemeläisen blogissa. Säälittävä veijari.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä liikenne järjestelmä kehittämisissä kestävään kehitykseen on keskitytty pelkästään energian tuoton eli poltto aineen muotoon , tuotetaanko enegia sähköisenä vai bioenergiana ajoneuvoihin.
Tällä strategialla on puolustettu voimassa olevaa liikennejäjärjestelmäkehittämistä , mikä taas perustuu sodanjälkeiseen aina 1990 luvulle voimassa olleeseen meriliikenteeseen . Suomessa tämä malli merkitsi rannikolta tapahtuvaa maailmanlaajuista laivaliikennettä jossa oli suorat linjat aina etelä ja pohjois amerikkaan saakka maamme metstätalouden tuotteille.
Maailman merenkulku muuttui totaalisesti välillä 1990-2020 jolloin maastamme ei enää ole yhtään suoraa vientituotteiden kuljetuslinjaa ei Amerikkaan eikä muuallekaan valtamerten taa tai sieltä tänne.
Meidän merenlkulkumme on tällä hetkellä itämeri voittoista.
Mutta kotimaan kuljetukset tehdään samalla mallilla mitä aiemmin.
TArkoittaa että koko liikennesektorimme monopoli/kartelli perustuu rannikko alueiden satamien,VR:n ja rekka liikennetoimijoiden ja heidän pääasiakkaiden etujen tarvitsemien liikenne etujen osaoptimoinneille. Ei koko tavaraliikenneketju kestävän kehityksen mukaiseen kokonaisketjun tarkasteluun.
Ja tämän takia valtiko on jättänyt tutkimatta sen mitä sovittiin EU liikennestrategiassa vuonna 2011 .
Liikenne muotosiirtojen välisen tarkastelun. Suomessa se tarkoittaisi sitä että tarkastellaan voidaanko suoraliikenteellä euroopan ja Järvi Suomen alueen välillä vähentää rekka liikenne tarvetta.
Raskas tavaraliikenne käyttää noin 40% maamme liikennepolttoaineista.
Tällä ja tämän pienentämisellä on ratkaiseva merkitys sekä bioenergian liikennepolttoaineiden tarpeeseen että liikenteen ulkoisiin valtiolle liikenteestä koituviin kustannuksiin.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/mita-tarvitaan-etta-lvm-tuo-esiin-omat-laskelmansa-800-miljoonan-euron-vuotuista-saastoista/#comment-3594550
Vaihtoehtoja on https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vain-etela-savo-vaiko-koko-yhtenainen-jarvi-suomen-liikennealue-tarkea-kestavalle-kehitykselle/
Se mitä yritän sanoa on että ei ole väliä kuka siellä on ministeri,niitä on ollut niin vasemmistoliitosta keskustasta kuin kokoomuksesta. Poliittinen konsensus virkamiesten avulla on tuottanut vakavan rakennevirheen järjestelmään….
Ilmoita asiaton viesti