Helsinki haluaa monipuolistaa sähköautojen latauspalvelutarjoajien valintaa
Sähköautojen lataus on ajankohtainen aihe. Yhä useampi haluaa ajaa ekologisella hybridillä tai täyssähköautolla. Helsinki päätti aloitteestani puuttua latauksen hintaan ja latauspalvelumarkkinoihin vaikuttaviin haasteisiin. On kaikkien etu, että kaikissa latausratkaisuissa käytettävä latausoperaattori voidaan valita vapaasti.
Nykyisellään tämä ei ole mahdollista, sillä Helen on yhteistyössä Liikennevirran kanssa voittanut tähän mennessä tehdyt kilpailutuskierrokset. Helsingissä yksi toimija on ollut dominoivassa asemassa muihin latausoperaattoritarjoajiin nähden, mikä ei ole toivottu tai kestävä olosuhde. Tämä johtuu kilpailutuksen kriteereistä – ei siitä, että muita palveluntarjoajia ei olisi, tai että kilpailutus olisi tehty väärin.
Aloitteeni sähköautojen latauspalveluoperaattorin valinnan vapauttamisesta keräsi 24 valltuustokollegan kannatuksen. Tänään 1.11.23 kaupunginvaltuusto päätti selvittää mahdollisuutta monipuolistaa latauspalvelutarjoajien valintaa tulevien kilpailutusten osalta, esimerkiksi pilkkomalla kilpailutusta pienempiin osiin.
Julkiset ns tienvarsilatausasemat kattavat 10% kaupungin sähköautojen lataustarpeesta. 90% latausasemista on puolijulkisia tai yksityisiä. Näidenkin latauspalveluiden pohjaratkaisuihin kaupunki vaikuttaa epäsuorasti mm. rakentamiseen ja tontinluovutusehtoihin lliittyvillä minimilataustehovaatimuksilla, jotka koskevat esimerkiksi asuntojen sekä liike- ja toimistotilojen latausratkaisuja.
Tahtotila on tarkistaa myös näitä puolijulkisten ja yksityisten latausasemien vaatimuksia sekä kilpailutuskriteereitä. Helsingin on mahdollistettava aito markkina, jossa toimii useita sähköautojen latausoperaattoreita.
Helsinki siirtynee myös käyttämään OCPP-yhteensopivia latausasemia, jolloin operaattori voidaan vapaasti valita ja vaihtaa ketterästi ilman tarvetta latauslaitteen vaihtamiselle. Tämä tuleekin ajankohtaiseksi viimeistään muutaman vuoden kuluttua, kun EU:ssa valmisteltu AFIR-asetus korjaa latauksen hinnoittelun sekavuutta.
Artikkelin kuva luotu tekoälyllä. Kaupungin päätösesityksen löydät täältä.
Helsinki elää maakunnan rahoilla, lisäarvo olematon.
Ilmoita asiaton viesti
PK-seudulta kylläkin lähtee puolisen miljardia valtionosuuksia landelle, eikä toisinpäin.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän Helsingissä tarvita autoja, jokainen voi käyttää julkisia
Ilmoita asiaton viesti
Tule matkustamaan julkisilla Helsinkiin, jossa 4km matkaan kuluu julkisilla 22min, jos ei pääse suoraan pysäkiltä pysäkille. Polkupyörällä olisit jo perillä. Huom! Reippaalla kävelylläkin samaan matkaan kuluu aikaa vain 20min.
Ikävä kyllä Helsinki ei ole Amsterdam sen enempää sään kuin maaston puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ensimmäinen joka meni miinaan. Tietenkin niitä autoja tarvitaan, eikös metrolla pääse Nuorgamin…,
Ilmoita asiaton viesti
Pääkaupunkialueella on sen verran ihmisiä, että on tosiaan kustannuksellisesti erittäin mahdollista luoda tosi lähelle ne palvelut, joita ihmiset peruselämiseen tarvitsevat, jolloin kauemmas menemistä voi olla, mutta on tavan arkeen nähden täysin muuta.
– Liian vaikea ajatus. Ei jatkoon.
Järjetöntä puskea sitä, mikä kyllä lisää kasvua, mutta rikkoo samalla voimalla, ja perversoi perusarjen toimintaa.
Järkyttävää, ja kun tehty tähän malliin, seuraukset myös näkyvät.
Ilmoita asiaton viesti