Miksi opettajat uupuvat?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008198539.html
Suomalainen koulujärjestelmä on ollut arvostettu ja ulkomaisten excursio -vierailujen kohde.
Pisa -pisteytyksissä maamme oli vielä muutama vuosi sitten kärjessä. Eli parasta A-ryhmää, niin kuin Kummelit sen sanoisivat.
Viime vuosien mittaustulokset ovat kuitenkin alkaneet valua alaspäin, kuin alppien lumivyöryt.
Onkin hyvä kysyä, miksi?
Linkittämäni juttu on karua luettavaa.
Korkeasti koulutetuista opettajista on tehty ’joka paikan höyliä’.
Heidän on vaikea keskittyä varsinaiseen työhönsä, eli opettamiseen, sillä kunnat eivät enää palkkaa eri alojen toimijoita, kuten it-asiantuntijoita, vahtimestareita, kouluavustajia, siivoojia jne.
Lisäksi luokat ovat ns. integraatio -luokkia, joka tarkoittaa, että samoissa luokissa, oppia ovat hakemassa erilaiset oppijat.
Jos opettajien tunnit menevät jatkuvasti siihen, että häiritsevää oppilasta pitää rauhoittaa tai kielitaidotonta oppilasta on jatkuvasti avustettava, niin lienee sanomattakin selvää, että ne oppilaat, jotka haluaisivat oppia, jäävät paitsioon.
Opettajat ovat tunnetusti tunnollisia puurtajia, joiden suurin ilo on saada opetettavistaan onnistujia.
Mahdottoman edessä tunnollinen uupuu, kuin kuka tahansa uupuisi.
Opettajien työolosuhteet on jätetty hoitamatta ilmeisimmin rahan puutteen vuoksi. Toisaalta, kunnat ovat saaneet valtion tukea, mutta onko se ollut riittävä. Kunnat ovat luopuneet ammattiryhmistä, joita koulumaailma ehdottomasti tarvitsee.
Tie on kestämätön, hälyttävä ja vaatii perusteellisen selvityksen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008386677.html
Opettaja, kirjailija Tommi Kinnunen, on jäänyt sairaslomalle työuupumuksen takia.
Ei hän ole varmasti ensimmäisenä valittamassa töiden kasautumista. Eli, kyse on jo vakavammasta tilanteesta koulumaailmassa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kokeillut nuorena opettajan työtä eikä se edes silloin ollut helppoa, vaikka kuri oli parempi ja löyhäpäisiä oppilaita oli vähän eikä huumeiden käyttäjiä lainkaan. Sama ruoka kelpasi yleensä kaikille. Kaikilla oli myös sama arvo- ja kulttuuritausta. Vain yksi heimokulttuuri löytyi, mutta se ei kauan koulussa viihtynyt.
Pelkästään se tekee työstä kuluttavan, että siinä on monta tuntia päivässä oltava koko ajan skarppina ja jatkuvasti äänessä sekä selvät pasmat mitä seuraavaksi tehdään. Eri oppilaiden tunteminen on tärkeää ja jatkuvasti joutuu palauttamaan mieleen mitä on tullut aiemmin opetettua.
Kurinpito on nykyään älyttömän hankalaa. Aikanaan kävin niskavilloista kiinni oppilaisiin, jotka tekivät muille väkivaltaa. Häiriköt heitin ulos luokasta ja kerroin vanhemmille miten kakarat kasvatetaan.
Nykyään vanhemmat opettavat opettajia ja valittavat kaikesta, vaikka ovat usein itse epäonnistuneet kasvatustyössä.
Ilmoita asiaton viesti
Suurissa kaupungeissa, jonne on eniten asutettu maahanmuuttajia, on selvää, että opetus ei enää onnistu normiolosuhteissa.
Eikä syy ole lasten, jotka sijoitetaan normikouluihin, vaan ymmärtämättömien kuntapäättäjien, jotka on vaaleilla tehtäviinsä valittu.
Jos opettajat eivät uskalla ’rasismi -pelossaan’ puhua, vaan yrittävät selviytyä, on selvä, että vahvempien oikeudella, maahanmuuttajien lapset saavat opetuksen, suomalaiset jäävät paitsioon.
Kyllä, näistä on puhuttava ääneen.
Ilmoita asiaton viesti
Olet sisäistänyt hienosti tuon asian, mikä uuvuttaa monia. Nimittäin sen, että koko ajan pitää olla entistä enemmän skarppina työssä. Se koskee koko sitä aikaa, milloin ollaan oppilaiden kanssa tekemisissä. Samaan aikaan pitäisi pystyä hoitamaan monta tehtävää ja se jos mikä uuvuttaa.
Vaikkapa perjantaiaamuna ensimmäisen tunnin alkaessa yritin sopia kollegan kanssa kiusaajan puhutustuokiota, jelpata poissaolevan open sijaista, hoitaa oman valvontaluokan yllättävää oppilasasiaa ja aloitella oman ryhmän opetusta. Jokainen tajuaa, että mahdotonta, joku asia jää pakosta levälleen, vaikka ko. tilanne olikin hyvä opetettavan ryhmän ollessa motivoitunut ja hyvin käyttäytyvä. Jos viimeksimainittu asia olisi ollut toisin, olisi pakka levinnyt.
Ilmoita asiaton viesti
Muistan -60 luvun lopulta kun yhteiskoulussa oli tapana aloittaa päivä aamuhartaudella.
Jos ensimmäisenä oli matematiikkaa,niin valitsemamme virsi oli poikkeuksetta ”Mä Taimi olen sun tarhassas”
Matematiikanopettajamme Taimin ansiosta opimme silloin häpeämään.Hän ei reagoinut mitenkään kompeiluumme.
Ilmoita asiaton viesti
Suomalainen koulujärjestelmä on valtiokirkon mukainen. Kouluissa pakollisena on pidetty uskonnollisen vakauden malleja, kuten aamuhartaudet.
Monille meistä on jäänyt muistoja ajoilta, joiden ei silloin ajateltu olevan ristiriidassa perheiden omien aatteiden kanssa.
On kuitenkin todettava, että kuri oli kohdillaan ja oppimistulokset sen mukaiset.
Ilmoita asiaton viesti
Tein itse työtä henkilöstö- ja taloushallinnossa usean vuoden valtion koulussa (HRSK), jossa asiat hoituivat hienosti.
Kuntien vastuulla olevissa kouluissa, ongelmat ovat syntyneet siitä, että budjetointia ei ole ymmärretty kohdentaa maahanmuuttajalasten äkillisen lisääntymisen seurauksiin.
Toinen vakava ongelma on ollut, integrointi.
Nyt kannattaa kohdentaa katseet sinne, jotka määrittävät maamme itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen, kuten YK.
Ilmoita asiaton viesti
”Jos opettajien tunnit menevät jatkuvasti siihen, että häiritsevää oppilasta pitää rauhoittaa tai kielitaidotonta oppilasta on jatkuvasti avustettava, niin lienee sanomattakin selvää, että ne oppilaat, jotka haluaisivat oppia, jäävät paitsioon…”.
Pitäisikin varmaan pistää kaikki tulijat ensin vuodeksi vain ja ainoastaan kielikouluun, jotta oppisivat maan jonkun kelvollisen kielen. Ellei oppi uppoa, ulos maasta. Vaikka kuinka olisi ”hengenvaarassa”, kuin irakilainen palautettu.
Onhan se surkeaa, jos on niin oppimishaluton, ettei vuosienkaan jälkeen vielä osaa maan kieltä. Ei siis edes halua osata. Ei kelpaa Suomen kieli, eivät suomalaiset, ei suomalainen kulttuuri, ei suomaisten elämäntapa. Vain rahat ja yhteiskuntarauha kelpaavat.
Tanskalaisetkin sen dokumenttinsa perusteella tietävät. Tuo dokumentti pitäisi uusia muutaman kuukauden välein.
Ilmoita asiaton viesti
Opettajat sen tietävät.
Espoossa on tietääkseni koulu, johon maahanmuuttajalapset ohjataan ensimmäisiksi vuosikseen. Muista kunnista en tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Omat lapseni menivät kouluun ulkomailla osaamatta sanaakaan opetuskieltä. He oppivat kielen puhumisen kolmessa kuukaudessa ja kirjoittamisen lähes samassa ajassa.
Kielen oppimiskyky on lapselle uskomaton. Asian vaikeutta liioitellaan valtavasti Suomessa.
Työelämässä minulla oli alaisia yli 20 kansallisuutta. Suomessa olleet työkaverit oppivat kielen vaativan työn ohella ällistyttävän nopeasti olivat he sitten Kiinasta, Sloveniasta, Italiasta tai Intiasta.
Muistan kun eräs italiaano oli reilun vuoden Suomessa ja näin hänet vuosien päästä firman tytäryhtiössä Iranissa. Toimistoon tullessani hän huusi jo kaukaa, että terve Juha hauska nähdä, miten lapset voivat! Hän pystyi edelleen puhumaan Suomea vaivatta.
Toinen tapaus oli 27v insinööri Sloveniasta. Hän oppi puhumaan Suomea muutamassa kuukaudessa. Siinä sivussa hän oppi täällä ollessaan myös ruotsinkielen. Hän puhui äidinkielensä lisäksi täydellistä englantia ja saksaa sekä sujuvasti venäjää ja italiaa.
Englantilaiset ja jenkit ovat toivottomia. He ajattelevat, että englanti riittää heille.
Ilmoita asiaton viesti