Onko Kaipolan tehtaan sulkeminen tarpeen?

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/upm-hakee-75-miljoonan-euron-vuotuisia-saastoja-vahennystarve-840-tyopaikkaa-kaipolan-tehdas-suljetaan/532a8270-df51-494d-9109-aa2d37457084

Osinkopolitiikka: UPM:n tavoitteena on houkutteleva osinko: 30-40 % vuotuisesta liiketoiminnan rahavirrasta per osake.

Osinko vuodelle 2019
Osinko per osake EUR 1,30
Osingon irtoamispäivä ​1.4.2020
​Osingon täsmäytyspäivä ​​2.4.2020
​Maksupäivä ​16.4.2020
Yhtiökokous ​31.3.2020

Suomessa painetaan edelleen sanoma- ja aikakauslehtiä paperille. Jos paperintuotanto Suomessa loppuu, ostetaanko sanomalehtipaperit ulkomailta!?

Jos Kaipolan tehdas ei tuota riittävästi, niin miksi ihmeessä yrityksellä on kuitenkin varaa jakaa osinkoja!?

Johtaja Jussi Pesonen tienaa todennäköisesti vuodessa enemmän, kuin 150 duunaria, vaikka heidän kuukausipalkkansa onkin kohtuullisen hyvä.

”Pesonen sai vuonna 2019 muhkean palkankorotuksen. Yhteenlasketut palkat ja palkkiot nousivat edellisvuoden 6,4 miljoonasta yli 7 miljoonaan euroon.”

On tarpeetonta verrata suomalaisten paperityöläisten palkkoja saksalaisten palkkoihin. Maamme elinolosuhteet ovat aivan eri tasolla, kuin Saksan. Jos sieltä haetaan mallia, niin on tärkeää esittää luvut suhteellisina vertailulukuina, br-kansantuote vs. palkat, asuminen, ruoka jne.

Paperityöntekijöiden palkoistahan on oltu perinteisesti kateellisia. Alalle on  onnistuttu  neuvottelemaan asialliset palkat, joista työntekijät maksavat reippaat verot. Verotulot jäävät yhteisen hyvinvoinnin ylläpitoon.

Ja näyttää tuota rahaa olevan jaossa muille maillekin, ilman. että siitä nousisi äläkkä.

* * *

Tuskin Kaipolan tehdas on kärsinyt koronasta. Koronan varjolla saadaan monet asiat näyttämään surkeilta. Sen sijaan Finnairin tulokseen korona on vaikuttanut suoraan rajoitteiden takia.

Nyt onkin hyvä iskeä, kun hallitusohjelmassa ollut dieselveron korotus astui voimaan. Hallituksen olisi pitänyt pikimmiten ainakin tuo korotus perua, vaikka Vihreät sitä eivät olisi hyväksyneetkään.

* * *

Sen sijaan, että tehdas lakkautetaan, hallituksen on nyt neuvoteltava jatkoa toiminnalle.

Keinoja varmasti on.

Mikäli työntekijöille ja Jämsän kaupungille halutaan jatkuvuutta, niin todennäköisimmin työntekijät voisivat suostua palkanalennukseen. Se on parempi vaihtoehto, kuin tyhjän päälle jääminen.

Surunvalittelut eivät auta. On oltava valpas ja toimittava ennen kuin on myöhäistä.

Monilla on perheet ja velkaiset asunnot. Lapset ovat päiväkodeissa ja kouluissa. Pitääkö heidät repiä irti juuriltaan.

Kyse ei ole vain tehtaan lopettamisesta, vaan kyse on lopulta mittavasta sosioekonomisesta romahduksesta, jonka vaikutukset näkyvät vielä kymmenenkin vuoden kuluttua.

* * *

Vaihtoehtoja on tarkasteltava, ennen kuin valot sammuvat.

Dieselvero on neuvoteltava uusiksi ja sähkönsiirron hinnoitteluun saatava muutos (hallitus).

* * *

Kun Jussi Pesonen syyttää hallitusta korkeista veroista, niin miksi ihmeessä vasta nyt.

Entisajan patruunoille oli kunnia-asia  pitää huolta työntekijöistään. Nyt pörssiyhtiöt lopettavat toimintansa, jos osingot jäävät liian pieniksi.

* * *

Myös AY-liike näyttää olevan iso kivi Pesosen kengissä – molemmissa. Miksi vasta nyt?

Suomi on kuitenkin maa, jossa vielä, onneksi, voidaan neuvotella.

 

 

 

 

MirjamiParant1

Kansakoulupohjalta ylioppilaaksi v. 1982. Opintoja avoimessa yliopistossa mm. psykologian cumu ja sosiologian appro. Yliopiston kieliopintoja mm. ranska ja englanti. Kognitiivisen psykoterapian laaja opintokokonaisuus 2015. Paras saavutus: kaksi lasta, neljä lastenlasta. Harrastan kirjoittamista, monisanaisuuden iloa!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu