Hyvä ja turvallinen koulu
Suomalainen peruskouluopetus on huipputasoa, ainakin
mikäli uskomme koulutaitoja mittaavaa PISA-tutkimusta. Se ei kuitenkaan riitä.
Kaameat uutiset väkivallanteoista lapsiperheissä todistavat, ettei kaikki ole
lasten elämässä kunnossa. Monet lapsiperheet elävät köyhyysrajan alapuolella.
Lasten ja nuorten pahoinvoinnista on näyttöä. Päävastuu lapsen kasvatuksesta
kuuluu yleensä kodille. Sen rinnalla koulun, iltapäivätoiminnan ja muiden
lasten elämään kuuluvien organisaatioiden on otettava vastuuta, mikäli
vanhemmat eivät siihen pysty, mutta tilanne ei ole niin vakava, että olisi
perusteltua lastensuojelun nimissä huostaanottaa lapsi.
Koulut taritsevat resursseja. Tärkeintä on pitää
luokkakoot kohtuullisina. Lisäksi tarvitaan aikuisia, joilla on aidosti aikaa
kohdata lapsi ja auttaa häntä tarvittaessa, jotta kouluvalmiudet säilyvät.
Monen lapsen koulutaivalta helpottaisi niinkin yksinkertainen asia kuin se, että
joku opettaisi hänet pakkaamaan reppunsa. Erityisoppilaiden määrä kasvaa, ja
kouluissa on liian vähän aikuisia. Jotta erityisoppilaiden määrän tarpeeton
kasvu saadaan pysäytettyä, on käytettävä kaikki jo olemassaolevat resurssit.
Kouluihin tarvitaan koulusosionomeja kuraattorien
työpareiksi. Koulusosionomin työnkuva on suunniteltu Helsingissä. Nyt se täytyy
ottaa käyttöön ja kaivaa vanhat paperit mappi ö:stä lasten hyväksi.
Koulusosionomit toimisivat kouluissa ongelmia ennakoiden ja puuttuisivat niihin
varhaisessa vaiheessa. Toiminta edistäisi oppilaiden elämänhallintaa, koulun
yhteisöllisyyttä sekä vanhempien osallisuutta koulunkäyntiin. Perheet
toimisivat tietenkin moniammatillisessa yhteistyössä lasten arkeen kuuluvien
ammattilaisten kanssa.
Nyt on pysäytettävä lasten, nuorten ja nuorten
aikuisten pahoinvoinnin kierre. Koulusosionomit kouluihin tukemaan hyvää ja
turvallista koulupäivää.
Kommentit (0)