Wanhoja Kirjoiduksia – osa II

(Edellinen osa tässä linkissä: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mlhie2/wanhoja-kirjoiduksia-osa-i/

 

Missä ihmeessä vangit ovat?

Aamulla syntyi iso hämminki. Jotakin käsittämätöntä oli pitänyt tapahtua? Kun oikeudenpalvelijat tarkastivat vankilan he palasivat ja antoivat tämän raportin:

Vankilan me kyllä huomasimme hyvin tarkasti suljetuksi ja vartijat seisomassa ovien edessä, mutta kun avasimme, emme sisältä ketään löytäneet.”

Nyt kaikki joutuivat ihan ulalle! Heidän järkikultansa ei pysynyt mukana. Mitä noista apostoleista pitäisi ajatella? Sitten tuli Joku kertomaan tietoa, joka vain lisäsi kummallisuutta. Tilanne alkoi olla jo koominen.

” Katso, ne miehet jotka te panitte vankilaan, seisovat pyhäkössä  ja opettavat.”

 

Neuvoston kuulustelussa

Siinä oli nyt koolla varsinainen kuulustelukomppania. Oli Ylimmäinen pappi, ja hänen puolellaan oleva väki. Oli neuvosto ja vanhinten väkeä. Heillä oli vimmainen himo saada Pietarin ja apostolien saarnaushommat poikki. Oikeudenpalvelija pantiin noutamaan nämä vankilakarkulaiset Neuvoston eteen!  Sitten alkoi Ylimmäinen Pappi kuulustelunsa. Oikeussuojan mukaisen ”kuulustelun” sääntöjä se ei sisältänyt.  Se oli Papin subjektiivinen syytösposmotus,  vihapuhe, näin:

Me kielsimme jyrkästi teitä opettamasta sen miehen ( = Christos) nimessä. Mutta nyt koko Jerusalem on täynnä teidän oppianne ja te yritätte panna sen miehen kuoleman meidän syyksemme.”

Nyt Pietari ja muut apostolit käyttivät lainmukaista ja yhdenvertaista puhevaltaa. Oltiinhan Rooman hallinnon alaisessa provinssissa. Maaherra Festus muistutti toisessa tilanteessa näin:

Ei ole roomalaisten tapa antaa ketään alttiiksi, ennenkuin syytetty on asetettu vastakkain syyttäjäinsä kanssa  ja on saanut puolustautua syytöstä vastaan.”

Pietari ja apostolit vastasivat:

Ennemmin tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä. Meidän isiemme Jumala on herättänyt kuolleista Jeshuan jonka te ripustitte ristinpuulle.  Jumala on korottanut hänet oikealle puolelleen Ruhtinaaksi ja Pelastajaksi johdattaakseen Israelin kääntymykseen ja antaakseen sille synnit anteeksi.  Me olemme kaiken tämän todistajat samoin kuin Pyhä Henki,  jonka Jumala on antanut niille jotka häntä tottelevat.”

Neuvoston reaktio? ”

Tämän kuullessaan neuvoston jäsenet olivat pakahtua raivosta ja aikoivat tappaa heidät.” Tilanne oli kärjistynyt äärimmilleen. Neuvoston laadullinen taso muistutti lähinnä inkvisitiota, ei asiallista asiaa käsittelevää kokoonpanoa. Mutta? Joku viisas ja maltillinenkin löytyi?

Viisas Gamaliel, lainopettaja

Tämä arvostettu mies otti tilanteen haltuunsa. Hän muistutti Neuvostoa muutamista aiemmista tapauksista, joissa mm. Teudas ja Juudas galilealainen olivat agiteeranneet porukkaa kapinallisissa aikeissa. Ja miten ne loppuivat. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.

Pysykää erossa näistä miehistä ja antakaa heidän olla. Sillä jos tämä hanke eli tämä teko on ihmisistä, niin se tyhjään raukeaa. Mutta jos se on Jumalasta, niin te ette voi heitä kukistaa.. Varokaa ettei teitä ehkä havaittaisi sotiviksi itse Jumalaa vastaan.”

 

Apostolit pieksettiin, kiittivät Jumalaa, jatkoivat työtään!

Gamalielin neuvo otettiin todesta. Apostolit kutsuttiin esille. Neuvoston päätöksellä heidät ruoskittiin, sitten edelleen kiellettiin puhumasta ja jatkamasta saarnaustoimintaa. Tyytyväisiä he eivät olleet? Mutta ehkä apostolien piekseminen hiukan helpotti vihan kuohua?

Pieksetyt apostolit lähtivät. Eivät häntä koipien välissä, niinkuin moitittu koira.

He kiittivät Jumalaa, että olivat katsotut arvollisiksi kärsimään rakastamansa Christoksen kanssa.

Eivätkä he lakanneet vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Christoksesta Jeshuasta.”

(Jatkuu, osassa III)

Lähde, osa II : Uusi Testamentti, Apostolien teot 5: 21-42, sekä 25:16.

Siteerauksissa käytetetty sekä 1933/1938 ja 1992 Raamatun käännöksiä.

Autenttiset tekstit on tallentanut lääkäri Luukas, omistus: kunnioitetu Teofilos.

Apostolien teot 1:1-3, Luukas 1:1-4.

mlhie2

* Kirjoittaja on eläkkeellä oleva hoitaja, musiikkiterapeutti, laulaja, vapaa kirjoittaja; kirjailija. * Aatteellisesti, uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton. * Vakiintunut kiusaamisen vastustaja, ihmisoikeuksien perääjä. *Aktiivinen toimija (eläkkeelläkin). * Selviytymisen seminaarista selvinnyt, koetusten koulussa opiskellut, iloisesti kiinni "elämän pannukakun reunassa"! MOTTO: "Linnut voivat laulaa silloinkin kun oksa katkeaa, koska ne tietävät että niillä on siivet". Minut löytää mm. kotisivulta <a href="http://www.elamanlaulu.com" title="http://www.elamanlaulu.com">http://www.elamanlaulu.com</a>

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu