Etkö osaa yhtään hävetä, liikenneministeri Lulu Ranne?
Petteri Orpon (kok) oikeistohallituksen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranteen (ps) maanantainen tviitti on herättänyt oikeutettua hämmästystä X-palvelussa. Helsingin Sanomien Konginkankaan turmaa ja liikenneturvallisuuden lisäämisen hitautta käsitellyttä artikkelia kommentoidessaan Ranne esitti paikkansapitämättömiä väitteitä Konginkankaan liikenneturvallisuutta koskeviin parannuksiin liittyen.
”Vasta nykyinen hallitus reagoi nopeasti ja rakentaa nyt keskikaidetta. Aikaisemmat hallitukset hidastelivat yhteensä 20v. Tänä aikana sattui lisää traagisia onnettomuuksia.”, väitti Ranne.
Ranteen väitteet eivät pidä paikkaansa, sillä edellinen Marinin hallitus myönsi määrärahat Konginkankaan keskikaiteeseen. Asiasta huomautti X-palvelussa Marinin hallituksen entinen liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd). Harakka pyysi Rannetta korjaamaan virheellisen väittämänsä.
Mitään korjausta Ranne ei väittämiinsä esittänyt.
Rehellisyys ei näytä olevan Orpon hallituksen suurin vahvuus.
Puheenvuoron vasemmistolaiset ovat kyllä varsinainen aikuisvauvojen joukko.
Lämmintä itkua milloin mistäkin täysin mitättömästä asiasta. Koittakaa nyt saada edes vähän ryhtiä tähän presenssiin täällä.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi luullut, että Konginkankaan tapauksessa olisi osoitettu edes jonkinlaista hienotunteisuutta ja rehellisyyttä ministeriltä, mutta ei.
Hallituksen suunnalta tulee valheita valheiden perään ja ylimielisyyttä yhden jos toisenkin ministerin suusta.
Ilmoita asiaton viesti
Koita nyt edes.
Ilmoita asiaton viesti
Koita nyt edes, aikuisvauva:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/tapanituominen1/
Ilmoita asiaton viesti
Aivan totta. Persujen tarkoitus on rikkoa Suomi henkisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Vääriä tietoja ei tulisi tahallaan levittää. Toki kyse voi olla vahingostakin.
Mitä tulee varsinaiseen hankkeseen niin se on turhanpäiväinen ylireagointi onnettomuuteen. Tiestömme on kauttaaltaan niin surkea, ettei yhden satunnaisen kohdan turvajärjestelyt muuta kokonaistilannetta piiruakaan.
Kun lopetamme miljardien kylvämisen ulkomaille ja ulkomaalaisiin Suomessa jäisi rahaa laittaa tiet kuntoon.
Ilmoita asiaton viesti
Jos kyse olisi vahingosta, ei lienee olisi vaikeaa korjata virhettään.
Ilmoita asiaton viesti
Tahallista tahdittomuutta tuo oli.
Ilmoita asiaton viesti
”ei lienee olisi”???
Ilmoita asiaton viesti
Jos et ymmärtänyt niin tässä selkokielellä:
Jos kyse olisi ollut vahingosta, olisi korjannut virheellisen tiedon.
Mutta koska Harakan pyynnöstä huolimatta Ranne ei ole jakamaansa tietoa korjannut, kyse ei ole vanhingosta vaan tarkoituksellisesta valehtelusta tai ainakin muunnellusta totuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyse on myös maneerista. Asiaan kuin asiaan liitetään edellisen hallituksen solvaaminen. Eikä nuo tollot tuo keskinkertaisuuksidta koostuva persukabinetti, huomaa kun se kääntyy itseään vastaan.
Persut ovat saaneet vallan halvoilla ja halpamaisilla keinoilla. Eivät he tajua että mitään sivistystä edes on olemassa, esim sellaista missä hallitaan sävyjä keskusteluissa. Eivät he tajua että valta tuo vastuuta.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä samaa mieltä Hämäläisen kanssa. Ei tuo kohta ole toista kummempi. Toki suoralla ohitusherkkyys on normaalia suurempi ennen ohituskaistaa.
Turmassahan ei ollut yöllä ilmeisesti häiriötekijöitä vaan ainoastaan liukasta.
Se että Ranne alittaa riman tuskin ketään yllättää.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni määrärahan myöntäminen liikenneturvallisuuden parantamiseksi puolentoista vuosikymmenen viiveellä ei edusta nopeaa reagointia traagisen liikenneonnettomuuden uusiutumisen ehkäisyssä.
Ja se keskikaidekin jäi Sanna Marinin (sd) hallitukselta rakentamatta.
Ilmoita asiaton viesti
Ranteen mukaan nykyhallitus rakentaa keskikaiteen. Haluaisinkin tietää ketkä ministereistä siellä on aitaa pystyttämässä?
Yksikään hallitus ei niitä sinne varmasti pystytä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/konginkankaan-makeen-nelostielle-on-tulossa-jo-vuoden-2004-turmasta-asti-odotettu-keskikaide-mutta-ei-viela-tana-vuonna-eduskunta-myonsi-meille-valtuuden/8329534#gs.74mwzd
Ilmoita asiaton viesti
Parempi olisikin, että oppositio menisi rakentamaan sitä keskikaidetta ja antaisi hallitukselle työrauhan isänmaan pelastamiseksi huulipunahallituksen tuhojen jäljiltä.
Ilmoita asiaton viesti
Salli mun nauraa, lisää velkaa ja ennätyksellisesti. Kokoomus vuosikausia, toistakymmentä vuotta ennen edellistä hallitusta ollut velkaannuttamassa maata, nytkö sitten taikatempuilla laittavat maan talouden kuntoon.
Edellisen hallituksen aikaisen velanoton on koko eduskunta, joka ikinen puolue hyväksynyt, jotkut olisivat korona-aikana halunneet jakaa tukia vieläkin enemmän velaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Blogistin toive vaikuttaa olevan, että Konginkankaan tielle vuosikymmenien viiveellä rakennettava keskikaide muodostuisi Marinin (sd.) hallituksen kaikkien hyvien tekojen ja viisaan rahankäytön (ainoaksi) muistomerkiksi.
Pyhiinvaelluskohde kaikille Sanna-kulttilaisille 😀
Ilmoita asiaton viesti
Olen ajanut satoja kertoja tuon kohdan ohi. Ei se ole toista kummempi. Suora tie. Mihin se kaidetta tarvii?
Toki tuo onnettomuus itseänikin kosketti,kun vuorokautta myöhemmin ohitin tuon kohdan.
Mielestäni Ranne alitti riman perehtymättä siihen,mistä avautuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollainen toiminta P. Orpon Hallitukselta nyt ei ole yhtään yllätys. Heillä on jääneet käytöstavat unholaan kun muistavat kuitenkin jatkuvasti haukkua Työläisiä ja AY väkeä ym. Vaikka ovat ihan itse keittäneet soppansa ja ongelmansa ylimielisyydessään. Toivottavasti nyt R. Purra älyää että pitää leikata myös Herrojen ja Kultalusikka Kerholaisten Eläkkeitä. Etenkin kaikkia Ökyeläkkeitä..
Ilmoita asiaton viesti
Eihän Ranne ihan väärässä ole olkoonkin, että rahoituspäätös tehtiin edellisen hallituksen toimesta. Harakka ei pitänyt hanketta niin tärkeänä, että olisi sitä edistänyt edellisen hallituksen aikana.
Lulu Ranteella olisi ollut mahdollista siirtää hanketta eteenpäin edeltäjänsä tavoin, mutta hän katsoi hankkeen olevan sillä tavoin tärkeä, että halusi hankkeen myös toteuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttisi väite ei pidä paikkaansa, lue täältä:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/konginkankaan-makeen-nelostielle-on-tulossa-jo-vuoden-2004-turmasta-asti-odotettu-keskikaide-mutta-ei-viela-tana-vuonna-eduskunta-myonsi-meille-valtuuden/8329534#gs.74mwzd
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Lulu Ranne olisi voinut hankkeen toteutusta siirtää edeltäjiensä tavoin ”tärkeämpien hankkeiden” tieltä. Niinhän teki hänen edeltäjänsä Harakkakin. Rahoituspäätöksellä Harakka asetti hankkeen seuraavan hallituksen aikaan, ja otti riskin, että päätös olisi voitu vesittää.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen hallitus varasi rahoituksen, edellinen hallitus aloitti suunnittelun ja kilpailutuksen. Perustele miten niin Harakka asetti hankkeen seuraavalle hallitukselle?
Ilmoita asiaton viesti
Jos Harakka olisi halunnut hankkeen käynnistää edellisen hallituksen aikana, hän olisi järjestänyt sille rahoituksen 2019 tai 2020 ja kiirehtinyt hanketta niin, että se olisi alkanut ennen vuotta 2023.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kysymyshän on vuonna 2004 tapahtuneesta rekka liikenteen aiheuttamasta ongelmasta.
Vuoden 1992 intermodaali liikennedirektiivi edellytti jo EU liittymisestä saakka suunnittelemaan raskaan maantieliikenne volyymien siirtomahdollisuuksia pois maanteiltä . jolla edistettäisiin niin turvallisuutta kuin liikenteen taloudellisuutta.
Rautateille on nyt vv 2016-2021 konginkankaan kuljetus alueelta , noin 200 miljoonan erillispanostuksin siirretty rautateille Äänekosken sellutehtaan vienti ja tuonti volyymit Helsingin sataman kautta lastattavaksi.
Muutoin valtion päätöksin, valtakunnassa on toimittu pelkästään lisätty raskaan liikenteen maanteillä tapahtuvan liikenteen suhteellista kilpailukykyä, mm lisäämällä rekka liikenteen maksikmi painoja, ja samalla teitten kulutusta ja liikenteen ulkoisten kustannusten määrää maanteillä.
Kustannukset näiden toimien ansioista hipoo 7,5 miljardia euroa vuodessa. Tämä kaikki on näivettänyt sisävesiliikenteen mahdollisuudet korvata rekka liikennettä. Ja estänyt miljardi luokan vuotusia säästöjä ja lisännyt riskejä maantie onnettomuuksiin.
Ministerit jotka ovat toimineet em tavoin , niin että kaikki intermodaali liikenne direktiiviä ei ole huomioitu niistä
Demareita vv 2004-2024 Huhtanen,Huovinen,Marin.Harakka 4ministeriä,
Kokoomuksesta 2 Virkkunen ja Risikko (Risikko tosin yritti saada EU tason vaikutus arviot mukaan-mutta LVM ei ole toteuttanut vielä ministerin ukaasia vuodelta 2015 https://lvm.fi/-/risikko-liikenneinvestointien-vaikutusarviointi-uudistetaan-795977 )
Keskustasta 2 ministeriä, Berner ja 2 x Vehviläinen
Vasemmistoliitto 1 Kyllönen
Perusuomalaiset 1 Ranne.
Kaikki nämä ministerit ovat toimikausiensa aikana jättäneet seuraajilleen saman perinnön.
Vuoden 2004 EU direktiivin 92/106 ETY huomioimisen maamme Liikennejärjestelmä suunnittelusta ja siten kaikista infra toteutuslistoilta pois.
Ja nyt tästäkin blogistin esimerkistä päätelleen erityisesti oppositioissa jälleen etsitään keinoja, miten saadaan huomio muihin asioihin , ja miten voitaisiin henkilöidä ongelma pois faktoista.
Aiemmin käytetyt keinot ovat olleet mm Jäänmurto ja MKH skandaalit, Metsäteollisuuden logistiikan tukeminen valtio avusteisesti, Vuosaaren satama rakentaminen ja Kymi kanava , Tallinna tunneli , Rikkidirektiivi , Taksi lainsäädäntö , Raideliikenteen kehittämistarpeen yliarvioinnit jne…. aina tarpeen mukaan otettuna vahvaksi media aiheeksi.
Niin, että jälleen EU:n ja erityisesti EU tilintarkastustuomioistuimen raporttia ei kukaan nostaisi media keskusteluun, eikä eduskunnan keskusteluihin direktiivin vahvistamistarve käsittelyissä,
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_5+2024.aspx
niin ettei sitä vaan missään tapauksessa esitettäisi yhdeksi vaikutusarvio osaksi Suomen liikennejärjestelmä suunnittelun ja raportoinnin osaksi .
Jonka, sitten lopuksi ECA:n tuleva jäsen Petri Sarvamaakin voisi unohtaa menneen talven lumina.
https://www.eca.europa.eu/fi/publications/SR-2023-08
Ilmoita asiaton viesti
Itse en ymmärtänyt 20 vuotta sitten enkä ymmärrä edelleenkään, miksi ihmeessä Kemistä Helsingin kautta Puolaan matkalla olleet paperirullat kuljetettiin maanteitse. Miksei niitä laivattu Kemissä?
Ilmoita asiaton viesti
On hyvä että keskustellaan ministerien totuuden mukaisista puheista
Mutta. kun tämänkin keskustelun laittaa kontekstiin, jossa koko valtakunnan liikenneinfran turvallisuutta ja tehokkuutta arvioidaan totuuden mukaisista ulostuloista niin tulisiko aloittaa siitä että arvoidaan kokonaisuus kun
Meillä on valitettavasti noin 35 vuoden historia liikennepoliittisesta kokonaisharhautuksesta. jota on tehty totaalisesti median myötävaikutuksella :esimerkki: Harakka toimi aivan näillä samoilla faktoilla koko oman ministeri kautensa millä Ranne aloitti : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikenneministerin-tyohon-perehdyttaminen-kenen-vastuulla-puolue-ohjelmat-ja-lvm-vs-faktat-ja-eu-direktiivit/
Jossa media tempuilla ,nostamalla kokonaisuuden kannalta täysin mitättömiä ,media seksikkäitä asioita kiistelyn kohteeksi niin, ettei tarvitse keskustella ihan oikeista, niistä asioista, joilla todella voitaisiin parantaa niin kilpailukykyä, alueellista kehittämistä ja samalla toteutettaa EU ssa sovittuja direktiiveja, joilla saavutetaan miljardi tason säästöjä
Tästä voi vaikka aloittaa yllämainittujen asioiden faktan tarkastusta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/stubb-joensuussa-faktat-ja-chatgpt-3-5/
ja pääsiäispyhä – keskustelua aiheesta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikko-luomala/satamien-toimintojen-laaja-automatisointi-tulevaisuus/#comment-4108495
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikko-luomala/satamien-toimintojen-laaja-automatisointi-tulevaisuus/#comment-4108507
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikko-luomala/satamien-toimintojen-laaja-automatisointi-tulevaisuus/#comment-4108495
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikko-luomala/satamien-toimintojen-laaja-automatisointi-tulevaisuus/#comment-4108669
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikko-luomala/satamien-toimintojen-laaja-automatisointi-tulevaisuus/#comment-4108939
Ilmoita asiaton viesti
No, se keskikaide ei ole tullut sinne 20 vuoden aikana. Puhetta maailmaan mahtuu, tekijöitä on vähemmän. 😉
Ilmoita asiaton viesti
Eikä tulisi nytkään ilman edellistähallitusta.
Tavallinen poliitikko voi jättää antamatta kredittiä määrärahan perustajalle ja laittaa iloisen twiitin: Könginkankaalle tulee nyt se keskikaide.
Piliitikko jokavihaa Suomea kirjoittaa että vasta tämä hallitus tekee jotain.
Käyttämällä tragediaa Marinin hallituksen perusteettomaan sättimiseen Ranne vetää tasoa alas eli käyttää tragediaa simppeliin nahisteluun.
Ei kai ministeriasemassa tuollaista tehdä!
Venäjällä ei totuuden puhumisella ole merkitystä. Miksi PS hartiavoimin tuo putinin venäjän tyylin tänne?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö ministerin asemassa voi tuollaista tehdä? Marin teki tuota koko hallituskauden ajan! Jatkuvastihan pääministeri Marin oli opposition kimpussa syytellen oppositiota myös hänen oman hallituksensa päätöksistä.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä, mitä tekemistä Venäjällä on tämän kanssa. Rehellisesti sanoen ei toki kiinnostakaan.
Joka tapauksessa – kaidetta ei sinne saatu 20 vuoden aikana.
Nyt se sinne tulee.
Tuon tähän tärkeämmän asian. Konginkankaan kolarista takaisin elämään nousseen Saana Kivirannan kirjasta (toim. Stella Vuoma):
”Kolarista on tosiaan näköjään näinkin kauan. Katsomme, että oireet eivät voi johtua siitä”. Näinkin selkeässä ja huomattavaa julkisuutta saaneessa kolarissa vakuutusyhtiö yritti aluksi kieltää korvausvelvollisuutensa.
Ilmoita asiaton viesti