Miksi avoimissakin väylissä hakijat eriarvoistetaan?

Olen ollut valtavan ilahtunut siitä, kuinka suomalaiset korkeakoulut ovat ryhtyneet kehittämään avoimia väyliään. Tämä sisäänpääsyn muoto palvelee mielestäni erinomaisesti sekä opiskelijaa että oppilaitosta. Opiskeluoikeuden saatuaan opiskelija todella tietää, että ”tämä on minun juttuni.” Korkeakoulu puolestaan tietää, että kyseisen opiskelijan kohdalla tulosta tulee.

Se, mistä en ole ollut lainkaan ilahtunut viime vuosina, on ensikertalaiskiintiöt. Ne ovat saaneet aikaan sen, etteivät nuoret uskalla ottaa vastaan kakkosvaihtoehtoaan, koska mahdollisuudet päästä myöhemmin opiskelemaan unelma-alaa kapenevat huomattavasti. Tämä ei voi olla Suomen etu. Erityisesti hakupainealoilla ensikertalaiskiintiöt muodostavat melkoisen pullonkaulan, mikä voi johtaa lopulta siihen, että sisäänpääsyporukka liiaksi homogenisoituu. Näin kävi mm. koronakeväänä lääkiksessä, jossa todistusvalinnalla otettiin sisään 75 % ja tähän asetettiin 65 %:n ensikertalaiskiintiö. Vuonna 2020 Lääkärilehdessä pohdittiin, kuinka teko ei ollut kaikin puolin järkevä. Saatiin opiskelijoita, joista osa on valmiiksi uupuneita ja jotka eivät välttämättä tule selviämään työn vaativasta luonteesta. Etenkin silloin, kun motivaatiotekijät eivät ehkä olleetkaan täysin kohdillaan, ja opiskelualan valinnassa ajavana tekijänä saattoivatkin olla esimerkiksi vanhempien toiveet.

Summa summarum, miksi kirjoitan tästä nyt? Seurasin eilen logopedian avoimen väylän tiedotustilaisuutta. Logopedia on myös hakupaineala, ja tällä hetkellä logopedian alaan kuuluvista puheterapeuteista on huutava pula. Turun yliopisto on ensimmäinen yliopisto Suomessa, johon suunnitellaan avattavaksi logopedian avoimen väylän opiskelijavalintaa vuodesta 2025 alkaen. Erittäin tervetullutta, mutta ennen kuin liputetaan tälle, pyydän kiinnittämään huomiota avoimen väylän pääsyvaatimuksiin: valinnassa etusijalla ovat ensikertalaiset hakijat. Käytännössä kaikki paikat tulevat täyttymään ensikertalaisista.

Toivon, että korkeakoulut näkisivät avoimet väylät niin merkittävänä osana imagoaan, ettei eriarvoistaville käytännöille jäisi niissä tilaa.

(Korjaus: Oulun yliopistossa on ollut vuodesta 2020 lähtien logopedian avoin väylä.)

mrstoivola
Rauma

Marika on vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja -kunniamaininnan saanut neljän kouluikäisen lapsen äiti, joka tekee väitöstutkimusta opettajan toimijuudesta käänteisessä oppimisessa (http://www.flippedlearning.fi). Hänen intohimonaan on niin oppilaiden kuin opettajien tasapäistämisen lopettaminen.

Profiilikuva: Jussi Partanen/IS

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu