Opettajat hoitavat virkavastuulla tehtävää, johon he eivät ole saaneet koulutusta
Arviointi on eettistä toimintaa, jota opettaja hoitaa virkavastuulla. Harva kuitenkaan tietää, kuinka heppoisin eväin opettajat tätä virkavastuutaan hoitavat. Omissa opettajaopinnoissani viime vuosituhannen lopulla yksikään kurssi ei sivunnut oppimisen arviointia. Sittemmin yksikään työnantajistani ei ole huolehtinut arviointiosaamiseni kartuttamisesta. Näin on, vaikka arviointi on tunnustettu eniten oppimiseen vaikuttavaksi yksittäiseksi tekijäksi. Sillä voidaan tukea oppimista tai Harvardin fysiikan professori Eric Mazuria lainaten hiljaisesti tappaa oppiminen. Vaikka suomalaisten nuorten heikkoa kouluviihtyvyyttä ja erityisesti poikien PISA pärjäämistä on puitu laajasti syitä etsien, katse ei missään vaiheessa ole kääntynyt arviointiin. Miksi näin on?
Tätä pohdin laajemmin oheisessa avoimesti luettavissa olevassa CDIO-konferenssijulkaisussani (vertaisarvioitu, jufo 1). CDIO on insinööriopetuksen kehittämiseen keskittyvä yhteisö, johon kuuluu maailmanlaajuisesti yli 200 organisaatiota. Viime kesäkuussa Tunisiassa haastoin kyseisen organisaation opetussuunnitelman arvioinnin osalta. Vaikka itseohjautuvuus on nostettu tulevaisuuden insinöörien opetuksen keskeiseksi tavoitteeksi, se ei konkretisoidu arviointia koskevissa CDIO-standardeissa.
Suomi ei valitettavasti ole tällä kentällä positiivinen poikkeus. Väitän, että oppimisen ongelmista puhuttaessa katse ei meillä käänny missään vaiheessa arviointiin, koska riittävää arviointiosaamista ei yksinkertaisesti ole. Opettajien keskuudessa arvioinnista puhuminen tuntuu vähän siltä kuin yrittäisi keskustella integraaleista ihmisen kanssa, joilla ei ole integrointitaitoja, mutta on hyvin vahva mielipide muuttujien tarpeettomuudesta. Suomalaisilla pedagogisilla foorumeilla arviointitutkimus on hyvin niukasti edustettuna ja tällöinkin tulokulma on lähinnä yksinomaan behavioristisessa oppimisen mittaamisessa. Behavioristisessa arviointinäkemyksessä ajatellaan kokeen mittaavan juuri sitä, mitä pitääkin: teitkö sen, mitä opettaja käski. Siinä heikkoa koemenestystä voidaan pitää lähinnä signaalina oppilaan laisuudesta.
Yleisesti arviointitutkimuksissa on keskitytty erottamaan eri arvioinnin tehtävät toisistaan. Tuloksena on ollut summatiivisen ja formatiivisen arviointiajatuksen ajautuminen eri poluilleen siten, etteivät ne tue toistensa olemassaoloa, eivätkä siten tue opettajien arviointiosaamisen kehittymistä käytännössä. Tähän ansaan lankesi myös Opetushallitus uudistaessaan arviointilukuaan. Summatiivisessa arvioinnissa on kyse osaamisen mittaamisesta. Formatiivinen arviointi puolestaan pyrkii edistämään ja ohjaamaan oppimista. Näiden kahden arviointityypin välillä on suhde ja erottamisen sijaan niiden tehtävät tulisi nähdä päällekkäisinä. Summatiivisen arvioinnin tulisi aina olla formatiivisen arviointiprosessin ensimmäinen vaihe, eikä formatiivista arviointia pitäisi vapauttaa opettajan velvollisuudesta antaa arvosana.
Tänä päivänä formatiivinen arviointi on käsitteenä niin laaja, että se voi tarkoittaa mitä tahansa. Tyypillisimmillään se liitetään suomalaisessa koulukeskustelussa ajatukseen jatkuvasta arvioinnista ja palautteesta. Tällöin on kyse lähinnä toistuvasti pidettävistä ns. tavallisista (summatiivisista) kokeista ja niiden yhteydessä tapahtuvasta itse- tai vertaispalautteesta. Englanninkielisessä kirjallisuudessa aiheesta keskustellaan kahden eri käsitteen alla: ’formative assessment’ ja ’assessment for learning’. Ensimmäinen käsite, jonka teoreettinen perusta kumpuaa behavioristisista tavoiteoppimisen teorioista, kohdistuu opettajaan oppimisprosessin aloittajana ja oppimisen ohjaajana. Se siis liittyy enemmän opettajiin kuin oppijoihin ja on usein tausalla, kun arvioinnin käytännön kehittämistyössä päädytään umpisuohon. Jälkimmäinen käsite edustaa sosiokulttuurista oppimisnäkemystä. Sen teoreettinen perusta on oppijoissa oman oppimisensa ohjaajina ja sillä on yhteys itseohjautuvuuteen – tuohon yleisesti vihattuun oppilaiden luvalliseen heitteillejättöön.
Oikeasti itseohjautuvuudella kasvatustieteellisenä käsitteenä on vahvat teoreettiset perusteet ja siinä on kyse oppijan kyvystä ohjata ja arvioida omaa oppimistaan. Koska opettajien oma oppimista tukeva arviointiosaaminen on niin heikkoa, valitettavan usein itseohjautuvuuden tavoite konkretisoituu luvalliseksi heitteillejätöksi. Heitteillejättöön oleellisesti kuuluu ajatus itseohjautuvuudesta oppimistapana, ei opetukselle asetettuna tavoitteena.
Jos lapsesi koulutaival täyttyy ns. perinteisistä summatiivisista kokeista, on syytä olla huolissaan siitä, että tuki itseohjautuvuuden kehittymiseksi jää saamatta. Samalla on kuitenkin syytä olla armollinen ja ymmärtää, kuinka vaikeaa arvioinnin kehittäminen yksittäiselle opettajalle on. Lisäksi opettajayhteisöissä vallitsevista normeista poikkeamista harvoin katsotaan hyvällä.
Nk itseohajutuvaisuus on kun kirosana. Lapset ovat koulussa, jossa heitä pitää opettajan ohjata.Itseojautuvaisuutta pystyvät sitten vanhemmalla iällään harjoittelemaan, jos/kun tarvis vaatii. Koko elämä on sen jälkeen sitä itseohjautuvaisuutta, joka suomeksi merkitsee erilaisista vaihtoehdoista oman tiensä valitsemista.
Koulussa merkitsevät kokeiden arvosanat ja mukanaolo tunneilla, ei siinä sen kummosempia kommervenkkejä tarvita. Luulisi että siihen riiittävät nykyopettajien taidot loistavasti? Jos koulussa ja kotona oppii perusasiat ihmisenä olemisesta, niin ei ole myöhemminkään vaikeuksia elämänsä kanssa.
Nyky yhteiskunta tekee tällaisista asioista elämän ja kuoleman asioita lapsille ja nuorisolle. Samoin monista muistakin, ihan turhista ja luonnollisista asioista tehdään tikun nokkaan pistettäviä juttuja.
Ei ole mikään ihme,että täällä ihmiset alkavat mennä päästänsä sekaisin ja kaiken kukkuraksi jäävät sielä hoitojakin vaille.
Suomen terveydenhoito ja koulumaailma ovat jo ihan pihalla .
Suomalainen yhteiskunta on rikki ja pahasti.
Ilmoita asiaton viesti
—
Marika, osuit naulan kantaan!
Mikään taho ei ole vastannut tai edelleenkään vastaa siitä, että Suomi ei ole noudattanut tai noudata elinikäisen oppimisen ja opintojen henkilökohtaistamisen ja aikaisempien opintojen hyväksilukujen EU-tasoisia velvoitteita (HOPS, HENSU).
Koulutusjärjdstelmässämme ei huomioida jo olevaa osaamista, kun koululaisten, opiskelijoiden ja aikuisopiskelijoiden jo hallussa olevaa osaamista ei tunnisteta ja tunnusteta, jotta he pääsisivät opinnoissaan nopeamminen tavoitteeseensa.
Lisäksi Liisa Keltikangas-Järvisen mainitsemia ja tutkimia temperamentti- ja oppimiseroja tyttöjen ja poikien kesken ei huomioida arvioinneissa.
Ilmoita asiaton viesti
Herra antaa viran niin antaa myös järjen. Kiäh kiäh.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä sen viran antaa kunta.
Ilmoita asiaton viesti
Puutun tuohon itseohjautuvuuteen, joka on totaalisen hölmö tavoite, koska perusopetuksen oppilaista ehkä 10-15 prosentilla on kykyä siihen. Siitä huolimatta asiasta on meuhkattu iät ja ajat.
Ilmoita asiaton viesti
Ja jatkan, että itseohjautuvuus ei toimi sen paremmin oppimistapana kuin oppimisen tavoitteenakaan perusopetuksessa.
Perusopetuksessa tärkeintä on, että kaikki, siis ihan jokainen oppisi ne tiedot ja taidot, joilla pystyy jatkamaan opiskelua eteenpäin. Itseohjautuvuus on tietysti hieno teoreettinen malli, mutta sen hienous romuttuu siihen, että enemmistön itseohjautuvuutta ei kyetä luomaan millään opetuksellisella metodilla, koska aivan perusasioiden oppiminen on sekin melkoisen työn takana ja joillekin jopa lähes mahdotonta. Ja niiden perusasioiden oppiminen voi olla ja monesti pitääkin olla suhteellisen mekaanista ja jopa tylsää. Harvassa ovat ne perusopetuksen oppilaat, joille voidaan opettaa itseohjautuvuutta, koska jo muukin oman toiminnan ohjaus on enemmistöllä vielä vaiheessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tästä olen vahvasti eri mieltä. Rupesin alunpitäen, kymmenen vuotta sitten, kehittämään matematiikan opetustani ja oppimisen arviointia itseohjautuvuutta tukevaksi juurikin peruskoulussa. Syy kehittämiselle oli heikosti pärjäävät pojat. Ajatusmaailma, että pitäisi jatkaa niin kun ennenkin, koska oppilaat ei opiskele ja sitä myöden opi, on jotenkin perustavanlaatuisen hassu.
Juttuun linkattu konfa-artikkelini ei ole järin pitkä ja on suhteellisen helppolukuinen. Toivoisin, että sitä luettaisiin, jotta ei tarvitsisi keskustella itseohjautuvuudesta mutupohjalta. Kyse on toiminnasta, jossa opettajalla on vahva kontrolli siitä, mitä opitaan.
Ilmoita asiaton viesti
Höpsistä. Kustantajilla on kokeita sähköisessä muodossa, niitä voi useimmiten vapaasti muokata ja pitääkin muokata. Oppikirja tai digikirja on väline, opetussuunnitelma ja myös opettajan oma pelisilmä ratkaisevat, mitä ja miten kokeessa kysytään. Ja moni opettaja laatii itse kokeet ihan sataprosenttisesti, kuten minäkin teen.
Ei sinullekaan koulussa annettu todistusarvosanoja pelkän koearvosanan perusteella. Ja jos annettiin, niin opettaja teki väärin. Mikä saa otaksumaan, että nykyisin tehtäisiin noin?
Ilmoita asiaton viesti