Suomalainen huippujournaali panttaa tuoretta tutkimustietoa vuoden

Eilen se ilmestyi, Psykologia-lehden Matematiikan oppiminen ja motivaatio -teemanumero. Osuvasti juuri nyt, kun maamme matematiikan opettaminen suorastaan huutaa apua. Olin valtavan ilahtunut siitä, että tähän tieteellisesti kovatasoiseen (jufo 2) julkaisuun, joka julkaisee tuoretta tutkimustietoa suomen kielellä, otettiin vastaan myös oma kannanottoni formatiivisen matematiikan arvioinnin puolesta. Ilo ikävä kyllä loppui päivään, jolloin ’lehti tuli ulos’. Se nimittäin ei tullut. Psykologia-lehti panttaa julkaisujaan vuoden ennen kuin vapauttaa ne tutkimusyhteisön käytettäviksi. Opettajille teemanumeroa ei tarjota ollenkaan.

Näen koko tälle teemanumerolle ja siinä olevalle omalle puheenvuorolleni huutavaa tarvetta. Vaaditaan edelleen paljon työtä, jotta formatiivinen arviointi juurtuisi osaksi opettajien toimintaa ja arvomaailmaa. Kun summatiiviset kokeet ajatellaan arvioinnin peruskaavaksi ja arviointikeskustelut käydään sen asettamissa raameissa, ei päästä kuin ojasta allikkoon. Arviointikeskusteluissa painopiste on edelleen yksinomaan työn tekemisessä ja oppimisen ajatellaan syntyvän tämän toiminnan sivutuotteena. Kokeen ajatellaan mittaavan juuri sitä mitä pitääkin: oletko ahkerasti tehnyt ja opiskellut sen, mitä opettaja on käskenyt. Erityisen ikävää tässä ajattelutavassa on, että huonot oppimistulokset voidaan sysätä oppilaiden tai vanhempien syyksi. Laiskuudeksi. Voidaan tietysti kysyä, että kenen ja minkälaisesta laiskuudesta tässä on kyse. Enkä nyt viittaa ollenkaan siihen, että onko opettaja tehnyt sen, mitä on käsketty. Käskyttämisellä ei saada aikaan sitä ymmärrystä, jonka formatiivisen arvioinnin jalkauttaminen vaatii.

Jos olisin tiennyt, että Psykologia-lehti ei salli minkäänlaisia rinnakkaistallenteita, vaan minun pitää henkilökohtaisesti yksityishenkilöltä yksityishenkilölle jakaa julkaisuani, jotta saisin sille lukijoita, en olisi antanut kannanottoani kyseiseen lehteen. Olisin mieluummin julkaissut sen omassa blogissani. Kannanottoni siis saa minulta henkilökohtaisesti pyytämällä ja uskon, että kaikki muutkin julkaisuun työnsä lahjoittaneet mielellään ottavat vastaan lukijoita.

 

0
mrstoivola
Rauma

Marika on vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja -kunniamaininnan saanut neljän kouluikäisen lapsen äiti, joka tekee väitöstutkimusta opettajan toimijuudesta käänteisessä oppimisessa (http://www.flippedlearning.fi). Hänen intohimonaan on niin oppilaiden kuin opettajien tasapäistämisen lopettaminen.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu