Ymmärtävätkö suomalaiset opettajat, mitä PISA mittaa?

Mistä ei puhuta, kun PISA-tulokset tulevat julki? Suomalaisista opettajista. Koska niistä ei puhuta. Toki, koska PISA ei erottele luokkia, ei meillä ole edes yhteyttä yksittäisiin opettajiin. Silti opettaja on yksittäisistä oppimiseen vaikuttavista asioista suurin.

Olen erittäin kiitollinen Ilta-Sanomille mahdollisuudesta päästä kommentoimaan verekseltään juuri ilmestyneitä PISA-tuloksia. Nyt on todellakin peiliin katsomisen paikka meillä kaikilla. Muut kommenttini voitte lukea IS:n jutusta. Nostan tässä esille vielä sen, mistä haastattelun yhteydessä juttelimme, mutta joka ei mahtunut lopulliseen juttuun.

Kuinka moni matematiikan opettaja tietää, mitä on matemaattinen monilukutaito, jota PISA mittaa? Pitäisikö sitten tietää? Kyllä pitäisi, sillä monilukutaidon käsite on tullut osaksi opetussuunnitelmaa vuonna 2014. Olen yhtenä kirjoittajana Opetushallituksen julkaisemassa ’Monilukutaitoa oppimassa’ -teoksessa ja käytän artikkelissani PISA:ssa annettavaa monilukutaidon määritelmää, joka pohjautuu Mogens Nissin kompetenssikukkaseen (katso IS:n julkaiseman kuvani tausta). Matemaattinen monilukutaito muodostuu kahdeksasta eri kompetenssista ja on luonteeltaan yhteisöllistä. Sen saavuttamiseksi ei riitä, että oppilas tekee perässä sen, mitä opettaja edellä ja opettaja lopuksi arvioi, tekikö oppilas sen, mitä opettaja käski.

Onko yhdelläkään PISA-tutkijalla tai Opetushallituksella tullut mieleen, kuinka paljon meillä opettajilla olisi opittavaa PISA:sta? Jo pelkästään se, että opettajien kanssa käytäisiin läpi yhdessä, mitä kukin PISA:n tehtävä pyrkii mittaamaan, miksi ja miten, voisi olla huomattava kädenojennus sille, että opettajat ylipäätään ymmärtäisivät, mitä monilukutaito tarkoittaa matematiikassa ja mihin opetussuunnitelma opettajat velvoittaa.

Julkistamistilaisuudessa kysyttiin, mitä Viro tekee oikein. Varmasti montakin asiaa, mutta yksi selkeä asia, josta julkisuudessa ei puhuta, on se, että Virossa opettajat saavat palautetta työstään. Suomalaiset opettajat saavat palautetta tuskin koskaan. Meillä on vahva yksintekemisen kulttuuri ja tämän kulttuurin vuoksi opettajista ei voi puhua yhtenäisenä joukkona. Meillä on paljon työstään innostuneita ja sitä jatkuvasti kehittäviä opettajia sekä sellaisia, jotka mielellään sulkevat luokkansa ovet, eivätkä näe omassa toiminnassaan mitään kehitettävää oli tulokset mitä tahansa. Onko suomalainen koulu lähtökohdiltaan reilu, jos oppilas saa opetussuunnitelman tavoitteisiin pohjautuvaa opetusta tai jotain aivan muuta riippuen siitä, mille luokalle oppilas menee?

mrstoivola
Rauma

Marika on vuoden 2019 matemaattisten aineiden opettaja -kunniamaininnan saanut neljän kouluikäisen lapsen äiti, joka tekee väitöstutkimusta opettajan toimijuudesta käänteisessä oppimisessa (http://www.flippedlearning.fi). Hänen intohimonaan on niin oppilaiden kuin opettajien tasapäistämisen lopettaminen.

Profiilikuva: Jussi Partanen/IS

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu