Itärajan koronatartunnat kuriin rekkojen perävaunujen vaihdoilla
Suomen ja Venäjän raja suljettiin maaliskuussa koronapandemian vuoksi, joten monelle tuli äskettäin yllätyksenä, kuinka moni itäisen Suomen koronatartunnoista on jäljitetty Venäjälle. Joinakin viikkoina Kymenlaaksossa jopa puolet uusista tartunnoista on liittynyt Venäjällä käyntiin.
Tosiasiassa Venäjän-liikennettä on maaliskuusta lievennetty poikkeusehdoin niin, että esimerkiksi lokakuussa itärajalla tapahtui yhteensä liki 62 000 rajanylitystä suuntaan tai toiseen. Maiden väliä ramppaavat varsinkin kaksoiskansalaiset ja oleskeluluvan haltijat sekä rekkakuskit.
Venäjällä Pietarin koronavirustilanne kuuluu maan synkimpiin. Yli viiden miljoonan asukkaan kaupungissa on tehty syksyn aikana uusia ennätystä tartuntojen määrässä. Päivittäiset tartuntaluvut ovat kymmenkertaiset Suomeen verrattuna.
Täällä itärajalla kulkee jo lentävänä lauseena sanonta, että suurin riski saada koronatartunta Imatralla ja Lappeenrannassa on Prisman juustohyllyllä. Syynä ovat ruokakaupoissa hygieniasta ja maskeista viis välittävät venäläiset rekkakuskit, jotka trokaavat suosittuja suomalaisjuustoja Venäjälle.
Yhtenä osaratkaisuna virustorjunnassa Suomi voisi EU:n ulkorajamaana ryhtyä irtautumaan kotimaan kuljetusalan markkinoita sotkevasta kabotaasiliikenteestä eli tavarankuljetuksesta maiden välillä Venäjälle rekisteröidyillä rekoilla.
Välttämätön tavarankuljetus Suomesta Venäjälle ja päinvastoin voitaisiin hoitaa niin, että rekan perävaunu jätetään tullialueelle tai sen välittömään läheisyyteen ”rekkaparkkiin” eli väliaikaiseen terminaaliin. Jos kuljetus on tulossa Suomeen, perävaunun käy hakemassa suomalainen kuljetusyhtiö tai jos lasti on menossa Venäjälle, venäläinen kuljetusliike.
Kabotaasiliikenteen ongelmana on ollut se, että suomalaisten kuljetusfirmojen on ollut vaikeaa kilpailla venäläisten palkoilla ja työehdoilla, mutta näin kriisiaikoina olisi varmasti löydettävissä tähänkin ratkaisu. Voisiko yrityksille suunnattuja koronatukia myöntää suomalaisille kuljetusyrityksille korvamerkittynä Venäjän-liikenteeseen? Eikö terveysturvallisuus ole kaikista tärkein asia Suomessa kuitenkin juuri nyt?
Tällainen kabotaasituki auttaisi suomalaisia kuljetusyrityksiä ja rekkojen kuljettajia pääsemään vaikeimman yli – ja sosiaalista kanssakäymistä vähentävä kuljetussysteemi auttaisi osaltaan pitämään itärajan koronatartunnat kurissa. Ja liikenne niin teillä kuin kaupoissakin rauhoittuisi.
”Täällä itärajalla kulkee jo lentävänä lauseena sanonta, että suurin riski saada koronatartunta Imatralla ja Lappeenrannassa on Prisman juustohyllyllä. Syynä ovat ruokakaupoissa hygieniasta ja maskeista viis välittävät venäläiset rekkakuskit…”
Sitä minä vain mietin, että millainen meteli mahtaisi nousta esimerkiksi sieltä SDP:n suunnalta, jos joku erehtyisi nimeämään koronariskiksi vaikkapa tietyt pääkaupunkiseudun paikat, ja syyllisiksi hygieniasta piittaamattomat (laita tähän sopiva kansanryhmä)?
Se on sitten jo ihan omalla tasollaan huolestuttava asia, että kansanedustajalla ei näytä olevan pienintäkään käsitystä siitä, mitä ja missä kabotaasista säädetään, ja miten siitä irtaudutaan. Vai ehdottaako edustaja EU:sta eroamista? Siitä puhumattakaan, että miten Venäjä asiaan liittyy?
Ilmoita asiaton viesti
Tätä se on: kirjoitellaan täysin asiaa tuntematta. Uskomatonta, millaista porukkaa istuu eduskunnassa ja suurimman puolueen varapuheenjohtajana. Jos tämä Malm yhtään häpeää, niin poistaa itse kirjoituksensa.
Onko tämä sama ihminen, joka häpäisi evakot ja näiden jäkeläiset?
Ilmoita asiaton viesti
Kabotaasilla tarkoitetaan ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon suorittamaa kotimaan kuljetusta. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?
Vaikka Venäjän kuljetukset eivät kuulu EU:n kabotaasivapauden piiriin, niistä on sovittu kahdenkeskeisellä sopimuksella. Tuota sopimusta pitäisi pystyä tarkastelemaan korona-aikana, aivan kuten Niina Malm asiasta kirjoittaa. Tällä kirjoituksella ei siis ole mitään tekemistä EU:n tai EU lainsäädännön, saati EU:sta eroamisen kanssa.
On merkillistä että ihmisten kulkemista rajojen yli korona-aikana rajoitetaan, mutta tavarankuljettajia tämä ei koske millään tavalla. Lisäksi he voivat liikkua Suomessa vapaasti yleisissä tiloissa ja levittää mahdollisesti myös koronaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Kabotaasilla tarkoitetaan ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon suorittamaa kotimaan kuljetusta. Mikä tässä on vaikea ymmärtää?”
No jos nyt vaikka alkuun se, että blogisti väittää Venäjän kuljetusten olevan kabotaasia. Eivät ole. Jos niiden lähtöpaikka on Suomessa, ne ovat kansainvälisiä kuljetuksia. Jos niiden lähtöpaikka on jossain muualla kuin Suomessa, ne ovat transitoa. Kumpaankaan ei blogistin esittämä kabotaasista irrottautuminen vaikuta.
Kabotaasia (joka muuten koskee muussa EU- tai ETA-maassa rekisteröidyllä ajoneuvolla tehtyjä maan sisäisiä kuljetuksia) säädellään EU-tasolla. Jos blogisti esittää kabotaasista irtautumista, hän käytännössä esittää EU-sääntelystä irtautumista. Oliko jotain muita keinoja mielessä kuin eroaminen?
Ilmoita asiaton viesti
Transitoliikenne on kauttakulkuliikennettä, jossa lähtö- ja määräpaikka ovat toisessa maassa tai maissa, liikenne kulkee transitomaan alueen kautta ilman lastauksia tai purkamisia.
Ajattelitko, ettei Venäjältä tule Suomeen tuontitavaraa Venäläisillä kuljetuksilla, vaan kaikki Venäjältä tulevat kuljetukset ovat läpikulkumatkalla?
Ilmoita asiaton viesti
En ajatellut. Kuten edellä kerroin, niistä käytetään nimitystä ”kansainvälinen kuljetus”. Nekään eivät ole kabotaasia.
Voidaan toki jatkaa tätä kuljetuksiin liittyvän terminologian oppituntia vielä pidempäänkin, mutta fiksumpaa saattaisi olla vähitellen ymmärtää, että blogin kaikki argumentit olivat pielessä, ja ainoaksi anniksi jää venäläisiin kohdistuva rasistinen yleistys.
Ilmoita asiaton viesti
Olkoon terminologia mikä tahansa, niin tässä ei ole mitään rasismia.
Koronatilanteen hallitsemiseksi ollaan ympäri maailmaa pistetty erilaisia rajoja kiinni ihmisten liikkumiselle maasta toiseen. Jos tätä väität rasismiksi, niin sinulla on kyllä itselläsi terminologia pahasti hukassa.
Kun rajan toisella puolella koronatilanne on todella vakava, niin kaikki ihmisten liikkuminen, myös tavarankuljetusta suorittavien henkilöiden liikkumista tulisi rajoittaa. Tähän ongelmaan Niina Malm esitti asiallisen ratkaisun.
Ilmoita asiaton viesti
Vaihda (hygieniasta piittaamattomien) venäläisten tilalle toinen kansallisuus, ja rasismisyytökset (todennäköisesti myös edustaja Malmin suunnalta) alkavat välittömästi. Aiheesta.
Ilmoita asiaton viesti
Kerrassaan kamalaa. Demarien tatti typpyräisten onkin nyt käännyttävä EU-komissaarien puoleen koko Venäjän kaupan lopettamiseksi. Ja juustoa vain puhdasrotuisille.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on hyvä raideliikenne yhteys venäjälle. Yksi juna vie ja tuo hieman alle 4000 tonnia tavaraa. Rekka 60 tonnia max taitaa Venäjän liikenteessä vielä vähemmän. eli noin 70 rekkaa yhdellä junalla.
Sitten kun rautateitten kapasiteetti ja kuljetuskyky ei riitä niin sitten on vielä laivaliikenne mahdollista . eli toinen esimerkki kansainvälisen liikenteen itä transitin ongelmien pienentämisistä on jo vuosia kestänyt Kazakstaniin menevä laivaliikenne. https://navigatormagazine.fi/uutiset/satamat-ja-logistiikka/haminakotka-kazakstanin-jattiprojektin-investoinnit-kasvavat-46-milj-euroon/
Venäjän ja Suomen välisen sisävesiliikenteen kasvattamista tutkii infuture projekti https://www.merikotka.fi/projects/infuture-future-potential-of-inland-waterways/
Tämän tutkimuksen ongelma on että se tutkii ainoastaan Saimaan kanavan ja Venäjän yhteisliikennettä.
Suomessa on kuitenkin noin 8000 km sisävesiä joista on otettu rahtikäyttöön ainoastaan tuon alle 10%
lisätietoa:
http://www.sisavesi.fi
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/bionavigaattori/
ja
ehdotus laajemmasta tutkimuksesta maamme sisävesien kestävän kehityksen ja EU.ssa sovitusta liikenneverkkojen pullonkaulojen poistoista ja käyttöönotoista ja käytöstä
http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775
http://sisavesiliitto.simplesite.com/445968775
Ilmoita asiaton viesti
Kansaedustajan huoli on Suomalaisista työpaikoista tässä ilmeisesti ”driverina”
Rekka liikennettä tulisi voida vähentää. Se ollaan sovittu EU:ssa. Suomessa vaan ei ole laitettu tikkua ristiin asian eteen vaikka strategia sopimuksesta on jo kymmenen vuotta. https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2011_white_paper_en
Kansainvälistä rekka liikennettä ,eli niin Venäläisten kuin kuin Liettualaisten Latvialaisten ja Virolaisten rekkojen ajoa EU suomessa vähennetään ainoastaan sillä,
että
me pystytään, osataan ja kyetään organisoimaan kannattavaa laivaliikennettä Suomen sisävesiltä (jossa noin 1,6 miljoona asukasta ja sieltä tapahtuu noin 30% maamme viennistä ja tuonnista) suoraan niin *Venäjälle kuin Keski Euroopan markkinoille ja siellä sijaitseviin valtameriliikenteen liikenne keskuksiin joissa lastataan ja puretaan valtameriliikenteen alukset jotka eivät kykene itämerelle kokonsa tai lastien vähäisyyden takia liikennöimään.
Tämä muuttaa rekka liikenne tarpeen paikalliseksi, johon ei ole enää niin kannattavaa tuoda ja pitää autoa ja kuljettajaa asumassa itä euroopasta, vaan paikalliset paikkakunnalle veronsa maksavat rekka liikenne yrittäjät pääsevät silloin paremmin kilpailemaan kansainvälisten rekka firmojen kanssa lyhyillä alle 150 km rahdeista kotimaansa kamaralla.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoittaja ihan oikeassa. Miksi ihmeessä koronaa täynnä olevasta maasta tulevat ja menevät venäläiset rekkakuskit ja asioivat holtittomasti ilman maskeja ja käsidesiä Suomen kaupoissa?
Ilmoita asiaton viesti
Kun on yhteinen kriisi, aina joku yrittää syyttää ” niitä toisia.” Tämä on anteeksi vain hieman trumpistinen ehdotus, hänhän on yrittänyt syyttää koronakriisistä Kiinaa ja kiinalaisia.
Kaikessa politiikassa pitää säilyttää suhteellisuuden taju. Ei ole mitään näyttöä siitä, että rekkakuskit levittäisivät koronaa. Heidän takiaan pitäisi muka aiheuttaa vakavia häiriöitä ulkomaankauppaan ja tavaraliikenteeseen. Ei hyvää päivää.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitus ei ole kaikilta osin todellakaan asiallinen. On hyvin tärkeää, että rahtiliikenne Suomeen toimii saumattomasti ja raskasta liikennettä ajavat eivät todellakaan ole hupimatkailemassa vaan tekemässä arvokasta työtä. Artikkelissa oli nähtävissä jonkin verran ajatusta, että monimutkaisesta kontinvaihtohärdellistä saataisiin jotenkin tuotettua suomalaisille kuorma-autonkuljettajille lisää (turhaa) työtä. Miten koronapandemiassa ikinä käykään, rahtiliikenne on turvattava aina ja työmatkaliikennekin vähintään Schengen-alueella. Jos tästä poiketaan, kärsii nopeasti myös elintarvikkeiden, tavaroiden ja palveluiden saatavuus ja muukin huoltovarmuus.
Ilmoita asiaton viesti
Demarien kaksoisstandardi:Venäläinen rekkakuski voidaan syyllistää koronan levittämisestä vastaavasti islamtaustaista elintasosiirtolaista ei saa syyllistää nuorisoväkivallasta taikka koronan levittämisestä.
Ilmoita asiaton viesti
US:n karuselliin pitäisi päästä näytille ainoastaan ansiokkailla kirjoituksilla – ei sillä että on poliittinen toimija.
Malmille kelpaa tiedonlähteeksi eteläkarjalainen market -asiakas, ja hänen ehdotuksensa venäläisrekkojen pääsyn estämiseksi saisi aikaan pitkäkestoiset kostotoimenpiteet Venäjän Federaation taholta.
Erittäin huonolla harkintakyvyllä laadittu kirjoitus Malmilta!
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti:
”Päivittäiset tartuntaluvut ovat kymmenkertaiset Suomeen verrattuna.”
Eivät ole, vaan noin nelinkertaiset (väestömäärään suhteutettuna).
Lähde:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ihan vaan asiaa sivuten: olisiko yksityisen kansalaisen mahdollista saada semmoista UV -säteilytyslaitetta (https://www.razecov.com/?gclid=Cj0KCQiAh4j-BRCsARIsAGeV12AAHn7Fq45wjW4bSf7AozH8RG-eu4V7aISiAm7jnoY6UkmgJ5bJJTUaAlQHEALw_wcB), tai jotain säteilytysvehjettä
(https://en.wikipedia.org/wiki/Food_irradiation). Tässä olisi hieno osuuskuntaidea, kylän ruuansäteilytyspiste. Ja rajalle tuommoiset myös. Luulenpa, että kokonaisen junankin säteilyttää hetkessä, pitää vain tehot sellaisina, ettei ihan rauta sula.
Ilmoita asiaton viesti