Itärajan koronatartunnat kuriin rekkojen perävaunujen vaihdoilla

Suomen ja Venäjän raja suljettiin maaliskuussa koronapandemian vuoksi, joten monelle tuli äskettäin yllätyksenä, kuinka moni itäisen Suomen koronatartunnoista on jäljitetty Venäjälle. Joinakin viikkoina Kymenlaaksossa jopa puolet uusista tartunnoista on liittynyt Venäjällä käyntiin.

Tosiasiassa Venäjän-liikennettä on maaliskuusta lievennetty poikkeusehdoin niin, että esimerkiksi lokakuussa itärajalla tapahtui yhteensä liki 62 000 rajanylitystä suuntaan tai toiseen. Maiden väliä ramppaavat varsinkin kaksoiskansalaiset ja oleskeluluvan haltijat sekä rekkakuskit.

Venäjällä Pietarin koronavirustilanne kuuluu maan synkimpiin. Yli viiden miljoonan asukkaan kaupungissa on tehty syksyn aikana uusia ennätystä tartuntojen määrässä. Päivittäiset tartuntaluvut ovat kymmenkertaiset Suomeen verrattuna.

Täällä itärajalla kulkee jo lentävänä lauseena sanonta, että suurin riski saada koronatartunta Imatralla ja Lappeenrannassa on Prisman juustohyllyllä. Syynä ovat ruokakaupoissa hygieniasta ja maskeista viis välittävät venäläiset rekkakuskit, jotka trokaavat suosittuja suomalaisjuustoja Venäjälle.

Yhtenä osaratkaisuna virustorjunnassa Suomi voisi EU:n ulkorajamaana ryhtyä irtautumaan kotimaan kuljetusalan markkinoita sotkevasta kabotaasiliikenteestä eli tavarankuljetuksesta maiden välillä Venäjälle rekisteröidyillä rekoilla.

Välttämätön tavarankuljetus Suomesta Venäjälle ja päinvastoin voitaisiin hoitaa niin, että rekan perävaunu jätetään tullialueelle tai sen välittömään läheisyyteen ”rekkaparkkiin” eli väliaikaiseen terminaaliin. Jos kuljetus on tulossa Suomeen, perävaunun käy hakemassa suomalainen kuljetusyhtiö tai jos lasti on menossa Venäjälle, venäläinen kuljetusliike.

Kabotaasiliikenteen ongelmana on ollut se, että suomalaisten kuljetusfirmojen on ollut vaikeaa kilpailla venäläisten palkoilla ja työehdoilla, mutta näin kriisiaikoina olisi varmasti löydettävissä tähänkin ratkaisu. Voisiko yrityksille suunnattuja koronatukia myöntää suomalaisille kuljetusyrityksille korvamerkittynä Venäjän-liikenteeseen? Eikö terveysturvallisuus ole kaikista tärkein asia Suomessa kuitenkin juuri nyt?

Tällainen kabotaasituki auttaisi suomalaisia kuljetusyrityksiä ja rekkojen kuljettajia pääsemään vaikeimman yli – ja sosiaalista kanssakäymistä vähentävä kuljetussysteemi auttaisi osaltaan pitämään itärajan koronatartunnat kurissa. Ja liikenne niin teillä kuin kaupoissakin rauhoittuisi.

Niina Malm

SDP:n 1. varapuheenjohtaja, kansanedustaja ja Imatran kaupunginvaltuuston puheenjohtaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu