Lasten ja nuorten epätasa-arvo opetuksen digitalisaatiossa uhkaa tulevaisuutta

Digitalisaatio, tuo kammottava termi joka herättää lähinnä tunteen ihmisyyden ja inhimillisyyden hävittämisestä. Digitalisaatio on maineestaan huolimatta se ilmiö joka mahdollistaa työllistymisen ja työn joustavan tekemisen, sekä myös ihmisten välisten kanssakäymisen ja laajan palvelutuotannon. 

Digitalisaatio tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jokin palvelu tuotetaan sähköisenä. Eli vaikkapa lääkäri voi tarjota vastaanottopalveluiden lisäksi verkkovastaanottoa jossa potilas kohdataan videopuhelun, chatin tai puhelun välityksellä. On selvä, että verkossa tapahtuva kohtaaminen ei sovi esimerkiksi tutkimusten tekoon eli välineen valinta tarpeen mukaan on tärkeää jotta palvelu tuottaa parhaan tuloksen. 

Täysin sama on oppimisessa ja opettamisessa. Oppilaille tietotekniikka on niin oppimisen väline kuin kohdekin. Eli siis tietotekniikan luomaa digitalisaatiota käytetään oppimisen tukena mutta sen käyttöä myös harjoitellaan. Opettajille tietotekniikan luoman digitalisaation merkitys on helpottaa työtä ja luoda lisää aikaa kohdata oppilaat ja heidän yksilölliset tarpeet. 

 

Koronapandemia mukana tuli etätyöpakko. Päivissä yritykset ja kunnat siirtyivät suorittamaan etätyötä ja myös opetuksessa etätyö tuli liiankin tutuksi. Tämä aika opetti meille sen ettei haaste ole loppujen lopuksi tekninen vaan liittyy enemmän työtapojen, tavoitteiden ja kulttuurin muutokseen. Haaste on siis inhimillinen, ei tekninen. Totta kai tarvitaan toimivat laitteet, yhteydet ja ohjelmat mutta ne saadaan kyllä nykyaikana järjestettyä. Digitalisaatio ja etätyö on ihmiskunnalle melko uusi asia. Internet kehitettiin 80-luvulla joten verkottuneen maailman aika on naurettavan lyhyt ja silti usein suhtaudumme siihen kuin se pitäisi kaikille olla selvä toimintakulttuurin kannalta. 

Etätyö, oppiminen ja opettaminen ja vaatii organisaatiolta uuden rakenteen ja yksilöiltä täysin uusia taitoja. Meidän tulee oppia toimimaan verkossa niin, että ihminen kohdataan aidosti. Vielä tärkeämpi on oppia johtamaan itseään. Etänä kukaan ei pyydä kahville ja usein kiinteän työpaikan rytmi puuttuu. Se aiheuttaa joillekin tilan jossa työtä suoritetaan ilman taukoja ja joillekin se toimii päinvastoin aiheuttaen lamautumisen. 

Lapset ja nuoret ovat niitä jotka tulevat kohtaamaan yhä laajenevan etätyön täydellä voimalla. Sen takia opetuksessa tulee suorittaa etäopetusta vaikka siihen ei olisi pakottavaa syytä. Sen avulla nuoret oppivat kohtaamisen ihmisen luonnollisesti verkossa, tekemään itsenäisesti työtä ja johtamaan itseään tavoitteiden mukaisella tavalla. Näin toimien saamme itsenäisiä ja digikyvykkäitä nuoria aikuisia jotka löytävät verkosta loputtomasti työmahdollisuuksia viihteen ja sosiaalisuuden lisäksi. Tästä esimerkkinä klassikko kysymys, mikä on maailman kirjoitetuin kieli? 

Jotta edellä esitetyt toteutuu se vaatii yhä enemmän panostusta oppilaitosten teknologiaan. Ihan sitä tietotekniikan “peruskauraa”. Rakennuksiin hyvät verkot ja yhteydet, oppitiloihin näytöt ja toimiva teknologinen vakiointi tarpeen mukaan, hyvin suunnitellut ja koulutetut verkkopalvelut ja luonnollisesti opettajat jotka toimivat luontevasti itsekin teknologian kanssa. 

Valitettavasti tällä hetkellä lapset ja nuoret ovat hyvin eriarvoisessa tilanteessa sen suhteen miten tietotekniikka on saavutettavissa heille. 

Tietotekniikka tai digitalisaatio ei syrjäytä mitään vaan luo uutta. Ei tussitaulu ole tänä päivänä yhtään sen huonompi mutta se ei mahdollista yhteiskäyttöä verkossa. Tussitaulu on edelleen loistava väline yhdessä tilassa tapahtuvaan työhön. Vastakkainasettelua ei siis ole, eikä sitä kannata rakentaa. 

Tietotekniikka on hyvin suunniteltu ja käyttöönotettu silloin kun kukaan ei ajattele käyttävänsä tietotekniikkaa vaan esimerkiksi tekevänsä ryhmätyötä useilla eri paikkakunnilla olevien henkilöiden kanssa.

0
NikoEskelinen
Sosialidemokraatit Hyvinkää

Niko Eskelinen (50) on Hyvinkääläinen inhimillisen digitalisaation asiantuntija. Hän on kahden tyttären perheenisä, joka kuvaa katsovansa maailmaa kaupallisen humaanisti. Eskeliselle luottamus on yksi tärkeimmistä arvoista. Hän arvostaa faktoihin perustuvaa päätöksentekoa ja keskustelua.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu