Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Suomessa toimii laaja Älykkään liikenteen verkosto – ITS Finland ry. , johon varsinaisina jäseninä kuuluu merkittäviä teknologiatoimittajia: CGI Suomi Oy, Tieto Finland Oy, TeliaSonera Finland Oy, MaaS Finland Oy, Semel Oy sekä HSL. ITS Finland on yhteistyöfoorumi kooten yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Avainkumppanina on myös Liikenne- ja Viestintäministeriö. Koko lista on täällä.

Mikä tämän verkoston sekä teknologiayritysten lobbauksen vaikutus on siihen, että halutaan niin vahvasti ajaa tuota musta laatikko -ratkaisua Suomeen? Nythän näyttää siltä, että ratkaisu tehdään kuitenkin, mutta vapaaehtoisena. Sinällään tämä ei ole paha asia paitsi, jos hinnoittelulla pakotetaan käyttäjät ratkaisun piiriin – sehän on mahdollista. On selvää, että näille yrityksille avautuu mahdollisuus myydä teknologiaansa uudelle yhtiölle – toki ilmeisesti kuitenkin kilpailutuksen kautta. Lisäksi Suomeen tehty ratkaisu toimisi ilman muuta hyvänä referenssinä kehitettyjen järjestelmien ulkomaanviennin kannalta.

Suomi on yksi edelläkävijämaita näiden palveluiden kehittämisessä ja niillä on suuria vientimahdollisuuksia. Mainitsemani ITS Finlandin lisäksi on olemassa Team Finlandin viennin kasvuohjelma Mobility as a Service (MaaS). "MaaS -kasvuohjelman tarkoituksena on aktivoida yritykset tarttumaan digitaalisuuden tuomiin liiketoimintamahdollisuuksiin ensivaiheessa läntisen Euroopan ajoneuvoteollisuuden murroksessa – hyödyntäen myös täysin uutena avautuvat maailman älyliikenteen ja liikenteen palvelumarkkinoiden bisnesmahdollisuudet." Lähde: exportfinland-verkkosivu

Pohtiessani syytä sille, miksi tätä ratkaisua ajetaan niin vahvasti, päädyin ajattelemaan että myös vientimahdollisuuksilla ja teknologiayritysten tavoitteilla saattaa olla suuri merkitys. Hyvä vai huono, ken sen tietää? Toisaalta tämän tekeminen voisi tuoda Suomelle tulevaisuudessa vientituloja, mutta voiko sen vuoksi ajaa ratkaisua väkisin Suomeen kansalaisten vastustuksesta huolimatta? Kukin voinee muodostaa oman mielipiteensä asiasta. Päätin tuoda asian esille, kun en ole huomannut sen olleen näkökulmana juurikaan esillä. Jos tämä on yksi tavoite, niin se olisi hyvä kertoa avoimesti.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu