Johtavien virkamiesten polte päästä väyläyhtiöön

Ovatko Liikenne- ja Viestintäministeriön johtavat virkamiehet esteellisiä ajaessaan suunnitelmia väyläyhtiön perustamiseksi? Syntyvään yhtiöön tullee lukuisia määrä hyväpalkkaisia töitä ilman ikäviä virkamiesten velvotteita ja merkittävä osa nykyisistä vrkamiehistä siirtyy osaksi uutta yhtiötä. Onko tällöin odotettavissa merkittävä määrä henkilökohtaista etua?

Otsikon innoittajana toimi Jarkko Martikaisen hieno biisi Polte päästä paratiisiin. Paratiisiin pääsystähän on tavallaan kysymys monelle johtavalle virkamiehelle, jotka pääsisivät johtotehtäviin muodostettavassa uudessa väyläyhtiössä. Valtionyhtiön palkoista ja bonuksista on jonkin verran väännetty viime vuosina, mutta etuudet ja palkkaus lienee edelleen merkittävästi edellä tavallisia virkamiehiä. Toki uuden yhtiön johtopaikoista osa avataan julkiseen hakuun, mutta oletettavissa on monen nykyisen virkamiehen siirtyminen yhtiöön.

Myös virkamiesvastuun poistuminen on merkittävä helpotus virkamiehelle. Enää ei tarvitse laatia asiakirjoja ja ehdotuksia tietäen, että julkisuuslainsäädännön mukaan lähes kaikkia niitä voidaan tarkastella julkisesti. Valtionyhtiöhän poistuu julkisuusainsäädännön piiristä ja monessa asiassa voidaan vedota liikesalaisuuksiin – kansalaisten näkyvyys toimintaan katoaa. Vaikka ollaan väläytelty lakimuutoksia asiaan, niin mitään konkreettista ei ole tietääkseni näköpiirissä – tämä ongelma koskettaa muitakin yhtiöityksiä sotesta lähtien.

Valtionyhtiöiden palkat ja palkkiot ovat melkoinen houkutin. Nytkin muutamat virkamiehet saavat melkoista hyötyä yhtiöiden ohjauksesta, artikkelissaan Virkamies voi tuplata palkkansa valtionyhtiöiden hallituspalkkioilla MTV3 kertoi marraskuussa 2014: "Yksi omistajaohjausosaston virkamiehistä tienasi viime vuonna hallitustyöstä melkein yhtä paljon kuin varsinaisesta virkatoimestaan. Muutkin omistajaohjauksen virkamiehet tienaavat hallituksissa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa." Mitä enemmän yhtiöitä, sitä suuremmalle määrälle virkamiehiä näitä paikkoja on tarjolla.

Pekka Pylkkönen toi hienosti esille myös yhtiöttämisen mahdolliset vaikuttimet kommentissaan: "Kaikilla näillä on se vaikutus että valtion taloudellinen tilanne saadaan näyttämään todellista paremmalta. Sitten voi aina kysyä että kusetammeko tässä enemmän luottoluokittajia vai itseämme?" Yhtiöittämisellä näytetään tekevän valtion taholta samaa kuin yritykset kirjanpito- ja tillinpäätöskikkailuissaan. Laitetaan luvut näyttämään paremmilta kuin ne oikeasti ovat – tämä on aika turhaa toimintaa, sillä ei kansainvälisiä eri maiden tietoja arvioivia asiantuntijatahoja aivan niin helposti huijata.

Kaikissa ministeriöissä on huomattava määrä hankkeita ja suunnitelmia, jotka elävät yli hallituskausien. Esimerkiksi hallintarekisteri taitaa olla pyörinyt kymmenisen vuotta suunnitelmissa kunnes tämä hallitus oli otollinen sen viemiseksi eteenpäin. Samoin LVM:ssä vaikuttaa pitkään pyörineen ajatus väylien yhtiöittämisestä ja siihen liittyvistä ratkaisuista – nykyhallitus ja ministeri Berner olivat sitten vihdoin ajatusmaailmaltaan sopivia viemään asian päätettäväksi.

Olen blogeissani tuonut melkoisen määrän vaikuttavia asioita teknologiayrityksien intresseistä sekä nyt myös virkamiesten. Mitä enemmän asioita olen pohtinut sitä vähemmän näen järkiperusteluja suunnitellulle ratkaisulle. Pelkän mustan laatikon lisäksi pöydälle on nostettava koko matolaatikko ja katsottava mistä ummehtunut haju on peräisin. Toivottavasti toimittajat ovat katsoneet täältä Puheenvuoroista lukuisten blogien ja kommenttien kyseenalaistuksia tai keksivät ne itse. Berner suunnitelmineen on pistettävä koville ensi torstaina, sillä tärkeintä on kansalaisten etu eikä muiden tahojen – itse en usko sen toteutuvan tässä kuviossa.

Kaiken tämän lisäksi olemme esittäneet vaihtoehtoisen ja kustannustehokkaamman ratkaisun mustalle laatikolle. Joten jospa Liikenne- ja Viestintäministeriö keskittyisi seuraavaksi aitoihin ongelmiin ja parannuksiin tämän puuhastelun sijaan? Niitäkin varmaan riittää.

Blogejani aiheeseen liittyen:

Ratkaisuvaihtoehto Bernerin liikennehankkeelle

Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Bernerin uusin, pakko poistuu mutta valinta jää

Bernerin suunnitelmien vaikuttimet, auttakaa bloggarit ja kommentoijat!

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu