Liikenneväyläyhtiön pääsyynä on hallituksen valtiontalouden manipulaatio

Liikenneväylien yhtiöittämisen syyksi on paljastumassa hallituksen tavoite saada valtiontalouden kehitys näyttämään paremmalta kuin se oikeasti on. Olen kirjoittanut useita blogeja pohtien liikenneväylien yhtiöittämistä ja valmisteltavia ratkaisuja tuoden esille mm teknologiatoimittajien ja virkamiesten intressin. Pohdinnan ja useiden blogien vastauksien pohjalta alkaa hahmottua merkittävin tekijä: juurisyynä on hallituksen tavoite saada muutoksella valtiontalous näyttämään paremmalta ja valtion velanotto näyttämään vähemmältä. Keskustelu Timo Isosaaren blogissa Kansanedustajille seurantalaitteet avasi silmiäni lisää. Alkuun parodiana alkanut keskustelu johti merkittäviin asioihin Toimi Kankaanniemen otettua kantaa asioihin ja kommentoijien osallistuttua aktiivisesti.

Suunnitellussa yhtiöittämisessä omaisuutta esim väylien muodossa siirrettäisiin valtiolta valtionyhtiölle. Tämä ei kuitenkaan näy valtion taseessa, koska valtionyhtiön arvo voidaan sinne vastaavasti merkitä. Velka sen sijaan siirtyy otettavaksi yhtiöltä, joka taas poistuu valtion suorasta velanotosta. Samalla sitten valtionvelka näyttää vähenevän vaikka sen omistama yhtiö ottaa sitä aivan entiseen malliin. Välillisesti siis valtion velka kasvaa edelleen vaikkei se näykään samalla tavalla ulospäin.

Tässä on kyse kikkailusta kuten vaikkapa verosuunnittelussa. Rahojen siirto toiselle momentille saa sen näyttämään paremmalta ja hallituksen tavoite velanoton vähenemisestä näyttäisi toteutuvan. Se toteutuu kuitenkin täysin keinotekoisesti – kokonaisuutena valtio ottaa velkaa yhtä paljon kuin ennenkin.

Lisäksi keskustelussa väläyteltiin suomalaisten eläkerahastojen sijoittamisesta yhtiöön,  Toimi Kankaanniemi  totesi: "Meillä on 185 mrd euron eläkerahastot, jollaisia ei monillakaan valtioilla ole. Ne on tietenkin eläkkeiden maksua varten, mutta ovat kuitenkin olemassa. Niistä valtaosa on sijoitettuna ulkomaille eikä esim. kotimaiseen liikenneinfraan."

Eli toisaalta väittämien mukaan perustettava uusi yhtiö saa lainaa ja investointirahaa pienellä korolla, kuitenkin se olisi samalla nimenomaan hyvä sijoituskohde eläkerahastoillemme? Tuotolla ja korolla lienee yhteys ainakin minun finanssimaailmassani. Eläkevarojahan pitäisi ohjata tuottamaan mahdollisimman hyvin eikä pelastamaan valtion hankkeita? Jos mennään riskien hajauttamisajatteluun, niin vieläkin oudommalta tämä ajatus kuulostaa.

On mielestäni turha perustella asioita jollain muulla kuin näillä syillä, se on suoranaista kansalaisten harhaanjohtamista. Kaikki lupaillut edut ovat sivuseikkoja tähän asiaan verrattuna.

Ehkä olisi aika sanoa asiat suoraan kuten ne ovat?

PS. Tätä kuviota tuskin suuri osa kansasta jaksaa kiireissään edes yrittää hahmottaa, mikä voi valitettavasti tarkoittaa sen menemistä läpi. Koitetaan estää se hankaluudesta huolimatta.

Blogejani aiheesta:

Johtavien virkamiesten polte päästä väyläyhtiöön

Ratkaisuvaihtoehto Bernerin liikennehankkeelle

Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin

Bernerin uusin, pakko poistuu mutta valinta jää

Bernerin suunnitelmien vaikuttimet, auttakaa bloggarit ja kommentoijat!

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu