Berner yritysten etu edellä kohti väyläyhtiötä

Ministeri Berner näyttäisi ajavan väyläyhtiöitä voimakkaasti yritysten etu ensimmäisenä. Yle uutisoi äsken: "Berner otti autokauppiaat ja teleoperaattorit mukaan liikenneverkkoselvityksen tekoon, rahaministeriö jätettiin ulos". 

Kirjoittelin blogissani 13.1.2017 Bernerin hankkeiden kytkökset teknologiatoimittajiin tästä aiheesta ja vaikuttaisi siltä, että lobbaus on tuottannut tulosta. Suomessa toimii laaja Älykkään liikenteen verkosto – ITS Finland ry. , johon varsinaisina jäseninä kuuluu merkittäviä teknologiatoimittajia: CGI Suomi Oy, Tieto Finland Oy, TeliaSonera Finland Oy, MaaS Finland Oy, Semel Oy sekä HSL. ITS Finland on yhteistyöfoorumi kooten yhteen hallinnon, tutkimuksen ja yritysten osapuolet toteuttamaan tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja ja ratkaisuja liikenteen sujuvuuden, turvallisuuden ja ympäristöystävällisyyden parantamiseksi. Avainkumppanina on myös Liikenne- ja Viestintäministeriö. Koko lista on täällä.

Nyt artikkelissa kerrotaan nimenomaan näiden osallisuudesta sekä tuodaan myös monissa kommenteissa pohdittu vakuutusyhtiöiden intressi asiaan esille. Teleoperaattoreista sekä vakuutusyhtiöistä vaikuttaisi muodostuvan todennäköisimmät palveluoperaattorit.

Tuo autoveron poisto tuli puskista, se on pakko myöntää. Se on varmaan valittu tämän markkinointikeinoksi, kuten nyt jo voi huomata julkisuudesta. Autokannan uudistumisella on toki hyviäkin puolia.

Kuitenkin merkittävin perusongelma säilyy edelleen, Bernerin väittämän mukaan tässä ei autoilun kokonaiskustannukset nouse. Kuitenkin on myös todettu, että veroalennukset ovat samansuuruisia kuin käyttömaksut. Koitan avata hieman miksi tämä on mahdotonta.

Sanotaan että valtio käyttää tiestöön nyt 1,5 miljardia verotetuista rahoista. Kun tiestö siirtyy yhtiöön tarvitsee se saman 1,5 miljardia käyttöönsä maksuina. Se saa ne suoraan autoiljoilta sekä sitten näiden palveluoperaattorien kautta. Eli palveluoperaattorit tilittävät käyttömaksut väyläyhtiöille.

Kuitenkin nämä palveluoperaattorit ovat esim vakuutusyhtiöitä tai teleperaattoreita, jotka joutuvat rakentamaan järjestelmiä tätä varten ja myös sitomaan henkilöstöä. Tästä he haluavat kulunsa pois sekä päälle voittoa, sillä niiden tehtävähän on tuottaa voittoa eikä suinkaan tehdä hyväntekeväisyyttä.

Täten väistämättä aikaa myöten nuo tarvittavat järjestelmät sekä palveluoperaattorien tuoton maksaa asiakas eli autoilija.

Yritysten etu sekä valtiontalouden manipulaatio näyttäisivät olevan muutoksen vahvimmat vaikuttimet – ei autoilijoiden etu.

Edelleen käytettävissä olisi myös huokea vaihtoehto, johon voitaisiin halutessa kytkeä autoverokin. Tämän kehitimme porukalla ja kokosin sen yhteen blogiini Ratkaisuvaihtoehto Bernerin liikennehankkeelle.

EDIT 19.1.2017 klo 6:20:

Lukaisin uudelleen Ylen artikkelin ja sieltä yksi lause jäi pyörimään päähän: "Sen sijaan auton käyttäjiä eli tavallisia autoilijoita edustava Autoliitto ei ollut mukana valmistelussa."

Siis mitä, asiakkaat eli autoilevat kansalaiset eivät ole olleet millään tapaa mukana, ainoastaan tästä mahdollisesti hyötyvät yritykset?

Mikään menestyvä yritys ei enää kehitä tuotteita tai palveluita näin. Modernit tuote- ja palvelukehityksen menetelmät kuten palvelumuotoilu lähtevät kaikki asiakastarpeesta ja siitä, että ensin kuullaan ja tutkitaan heidän näkemyksiään. Sitten vasta lähdetään katsomaan miten niitä asiakastarpeita oikein tyydytetään.

Jo lähtökohdiltaan tämän ratkaisun kehittämisessä on tehty melkoinen munaus, kun ei olla otettu asiakkaan toiveita ja tarpeita lähtökohdiksi. On vain itse ministeriössä arvailtu ja juteltu yritysten kanssa heidän näkökulmastaan.

Siplä ja Berner, kenties oppinne yritysmaailmasta ovat vanhentunee, sillä näin ei rakenneta menestyviä ja toimivia palveluita – ei edes valtion kansalaisille. Näin syntyy palveluita ja ratkaisuja, joita kuluttajat eivät halua eivätkä edes tarvitse.

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu