Tieliikennelain uudistus: ylinopeuksien progressio pois 20-30 km/h ylityksistä

Bernerin LVM tiedotti tänään lausuntokierrokselle lähtevästä tieliikennelain muutoksesta. Muutosehdotus on todella laaja pumaska. Mielenkiintoisia asioita on mm rikesakon muuntuminen hallinnolliseksi virhemaksuksi, automaattisen liikenteenvalvonnan haltijatiedon pitäminen riittävänä sekä ylinopeuksien sakotuksen progression poistuminen 20-30 km/h ylinopeuksilta.

Kuvana olevassa taulukossa on nykytilaa kuvaavat progressiiviset päiväsakot eri tuloluokilla. Uudessa mallissa tilanne olisi seuraava: "Kiinteämääräisen liikennevirhemaksun ulottamisella kovempiin, 21–30 kilometrillä tunnissa ylinopeuksiin olisi erilainen vaikutus eri tuloryhmissä. Esityksen mukaan virhemaksu olisi sama tuloista riippumatta. Ylinopeudessa 21–25 kilometriä tunnissa maksu olisi 300 euroa ja 26–30 ylinopeudessa 400 euroa."

Ehdotuksessa myös todetaan nykyhallituksen linjaa noudattaen: "Taulukon avulla voidaan havaita, että kaikkein alimpien tuloluokkien sakkomäärät nousisivat. Noin 2000 euroa nettotulojen kohdalla sakkomäärä olisi liikennevirhemaksun kanssa samalla tasolla. Suurempien tulojen ollessa kyseessä virhemaksu rahamäärä olisi selvästi alhaisempi nykyisiin päiväsakkojen rahamääriin verrattuna."

Tästä ollaan varmaan montaa mieltä. Kova progressio näistä on koettu usein huonona, mutta toisaalta erikoiselta vaikuttaa tämä malli, jossa alempien tuloluokkien rangaistus kovenee muiden jopa merkittävästi vähetessä.

Tuo haltijatiedon riittävyys tunnistamiseen on myös suuri vaikutuksiltaan. Se siirtää näyttövelvollisuuden haltijalle siitä, että ei ollut ajajana. Tätä on ehdotuksessa paljon käsitelty sen kannalta, että mallissa ollaan syyllisiä kunnes toisin todistat. Lisäksi tuo muuten mahdollistaa myös moottoripyörien tolppavalvonnan.

Muunmuassa tämmöisiä uudistuksia ehdotuksessa, siinä on on todella paljon muutakin kokonaissivumäärän ollessa 453 sivua.

EDIT 16.2.2017 klo 7:20 Pari esimerkkiä muutoksesta lisätty:

Kyllähän tuossa melkoinen muutos on nykyiseen, jos alle 2000 euroa/kk tienaaville tulee kalliimmaksi kuin nykyään ja toisaalta ylemmissä tuloluokissa halvemmaksi seuraavasti:
– 4000 euroa/kk sakko laskee alemmalla ylinopeudella 744:stä 300:n euroon eli 444 euroa vähemmän
– 4000 euroa/kk sakko laskee ylemmällä ylinopeudella 992:sta 400:n euroon eli 552 euroa vähemmän
– 10000 euroa/kk sakko laskee alemmalla ylinopeudella 1944:stä 300:n euroon eli 1 644 euroa vähemmän
– 10000 euroa/kk sakko laskee ylemmällä ylinopeudella 2592:sta 400:n euroon eli 2 192 euroa vähemmän

Kun hallituksen päätöksisssä tuntuu olevan linja, etteivät tulot vähene eivätkä kustannukset nouse vaan näillä on tavoiteltu lähinnä lisätuloja, niin voi kukin miettiä mistä ne tulee.

EDIT 2, 16.2.2017 klo 10:12 ALARAJA LASKEE JA HUOMAUTUSTA EI KÄYTÄNNÖSSÄ OLLENKAAN!!

Katselin ehdotuksesta lisää taulukkoja ja puuttumiskynnys vaikuttaisi myös alenevan. Täältä sitä varmaan progression poistamisen aiheuttamia menetyksiä kompensoidaan. On tuo 70 euroa jo 0-5 km/h ylinopeudesta tolppatutkasta aika pienestä saatu. Alkaa olla perustuslain vuoksi perutun sakkorahastuksen makua:

164 §
Nopeusrajoituksen rikkominen moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ja raitiovaunulla
Jos suurin sallittu liikenteenohjauslaitteella osoitettu nopeusrajoitus tai ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus on enintään 60 kilometriä tunnissa, moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle voidaan määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä:
1) enintään 5 kilometrillä tunnissa 70 euron liikennevirhemaksu;
2) yli 5 kilometrillä tunnissa ja enintään 10 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu;
3) yli 10 kilometrillä tunnissa ja enintään 15 kilometrillä tunnissa 170 euron liikennevirhemaksu;
4) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 200 euron liikennevirhemaksu.
5) yli 20 kilometrillä tunnissa ja enintään 25 kilometrillä tunnissa 300 euron liikennevirhemaksu;
6) yli 25 kilometrillä tunnissa ja enintään 30 kilometrillä tunnissa 400 euron tieliikennevirhemaksu.

Jos suurin sallittu nopeus on yli 60 kilometriä tunnissa, moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle voidaan määrätä suurimman sallitun nopeuden tahallisesta tai huolimattomuudesta tapahtuneesta ylityksestä:
1) enintään 5 kilometrillä tunnissa 50 euron liikennevirhemaksu;
2) yli 5 kilometrillä tunnissa ja enintään 10 kilometrillä tunnissa 70 euron liikennevirhemaksu;
3) yli 10 kilometrillä tunnissa ja enintään 15 kilometrillä tunnissa140 euron liikennevirhemaksu;
4) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 170 euron liikennevirhemaksu.
5) yli 20 kilometrillä tunnissa ja enintään 25 kilometrillä tunnissa 300 euron liikennevirhemaksu;
6) yli 25 kilometrillä tunnissa ja enintään 30 kilometrillä tunnissa 400 euron tieliikennevirhemaksu.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu