Puoli miljardia pataan, jos Soten tietojärjestelmät eivät valmistu ajoissa

Tänään julkaistussa Soten valinnanvapausmallin lakiesityksessä kerrotaan, että mikäli tietojärjestelmät eivät valmistu ajoissa, voi siitä aiheutua jopa 500 miljoonan euron lisäkustannukset manuaalisesta työstä. Yhdistettynä epärealistiseen aikatauluun, josta kerroin eilisessä blogissani, nousevat riskitasot niin suuriksi, ettei ainakaan yritysmaailmassa tällaista lähdettäisi edes tekemään.

Lakiesityksen tietojärjestelmiä kuvaavassa osiossa kerrotaan:

"Valinnanvapausjärjestelmän käyttöönotto edellyttää, että käytössä on riittävät valmiudet asiakastiedon siirtoon, listautumisjärjestelmän käyttöönottoon sekä palvelutuottajien korvausjärjestelmän ylläpitoon. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutuotannon järjestäminen sekä potilasturvallisuus edellyttävät, että järjestelmät ovat käytössä riittävässä määrin jo ennen varsinaisen valinnanvapausjärjestelmän käynnistymistä. Turvautuminen valinnanvapauden eri osioiden manuaaliseen käyttöönottoon ilman tietojärjestelmiä olisi erittäin kallista (arvio 100 euroa/asiakas, yhteensä 500 milj. euroa) ja käytännössä myös mahdotonta. Valinnanvapausjärjestelmä edellyttää toimivan ja uuden tietojärjestelmäkokonaisuuden rakentamista viimeistään vuoden 2018 puoliväliin mennessä. Erittäin tiukasta aikataulusta johtuen on ilmeistä, ettei tietojärjestelmäkokonaisuutta kyetä täydessä laajuudessaan rakentamaan ja ottamaan käyttöön esitetyssä aikataulussa. Lakiehdotuksen muutostuki on kuitenkin vauhdittamassa myös tietojärjestelmäkokonaisuuden rakentamista. Lisäksi valinnanvapauskokeiluista saatava tieto on ensiarvoisen tärkeää ja sen hyödyntäminen kansallisella tasolla korostuu tietojärjestelmiin liittyvien epävarmuustekijöiden hallitsemisessa."

Jos tuosta keskeisiä asioita poimii, niin

  1. Vaikka todetaan potilasturvallisuuden olevan välttämätöntä, niin todetaan olevan ilmeistä, ettei tietojärjestelmäkokonaisuutta ilmeisesti kyetä rakentamaan ajoissa täydessä laajuudessa.
  2. Pahimmillaan manuaalisen työn kustannukset tästä johtuen voivat nousta jopa puoleen miljardiin.
  3. Aikataulu on jopa tiukempi kuin eilen blogissani mainitsin eli pääosin järjestelmät tarvitaan jo ensi vuoden puolivälissä. Samassa lakiesityksessä todetaan: "tarvittavien IT-ratkaisujen tekeminen ja hankkiminen käynnistetään viimeistään alkusyksyllä 2017" Käytännössä kilpailutuksineen pitäisi siis synnyttää toimivat tietojärjestelmät noin 9 kuukaudessa.
  4. Viimeinen toteamus on hauska puolustaessaan valinnanvapautta: "Lisäksi valinnanvapauskokeiluista saatava tieto on ensiarvoisen tärkeää ja sen hyödyntäminen kansallisella tasolla korostuu tietojärjestelmiin liittyvien epävarmuustekijöiden hallitsemisessa." Häh?

Olen lähes parisenkymmentä vuotta työssäni yritysmaailmassa arvioinut liiketoimintasuunnitelmia ja niihin liittyviä tietojärjestelmähankkeita. Tänä aikana en ole siellä nähnyt, että näillä oletuksilla ja riskeillä lähdettäisiin etenemään toteutukseen.

Kalliiksi saattaa muodostua tämän valinnanvapauden tuominen väkisin mukaan vaiheistamatta tämän hallituskauden aikana. Tuhot nähtäneen kunnolla vasta 1.7.2017 lähtien, sillä lakiesityksen mukaan monen maakunnan  aloitus on siirtynyt: "Ne maakunnat, jotka eivät ole mukana pilottihankkeissa, aloittaisivat sote-keskusten perustoiminnan viimeistään 1.7.2019."

Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että kunnon hässäkkä alkaa vasta huhtikuun 2019 eduskuntavaalien jälkeen eli emme näe tämän alkutaivalta vuoden 2019 alusta vaan vasta vaalien jälkeen – kätevää eikö? Jännityksellä seuraan miten tämän elefantin nielaisu yhtenä palana toimii.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu