Nopeusvalvontakameroiden määrä tuplaantuu jälleen

Poliisi hankkii 150 uutta tolppakameraa nykyisen 130 kameran lisäksi seuraavan kolmen vuoden aikana, kertoo Yle. Tolppakameroiden määrä tulee kasvamaan 300 prosenttia vuoden 2016 määrään verrattuna, sillä tämän vuoden alussa kameroiden määrä nousi jo 60:llä kameralla aiemmasta.

Puuttumiskynnyksen alennuttua viime vuonna tehtiin uusi ennätys ylinopeuskäryissä: tolppakamerat välähtivät peräti 556 000 kertaa eli 1500 kertaa päivässä. Kasvua oli yli kolmannes edellisvuoteen. Tämä yhdistettynä syyskuussa 2015 tehtyyn rikesakkojen korotukseen lähes kaksinkertaisiksi on tuonut poliisin kassaan sievoiset tulot. Ilmeisesti kameroiden lisäämisen vaikutus on kuitenkin selkeästi liikenneturvallisuutta parantava, joten lisäykset ovat perusteltuja.

Mitä uusi lausuntokieroksella oleva tieliikennelaki tuo tullessaan?

Lakiehdotuksessa on uusi portaikko ylinopeuksille ja sakoille, joka alle 60 km/h alueella on seuraava:

1) enintään 5 kilometrillä tunnissa 70 euron liikennevirhemaksu;
2) yli 5 kilometrillä tunnissa ja enintään 10 kilometrillä tunnissa 100 euron liikennevirhemaksu;
3) yli 10 kilometrillä tunnissa ja enintään 15 kilometrillä tunnissa 170 euron liikennevirhemaksu;
4) yli 15 kilometrillä tunnissa ja enintään 20 kilometrillä tunnissa 200 euron liikennevirhemaksu.
5) yli 20 kilometrillä tunnissa ja enintään 25 kilometrillä tunnissa 300 euron liikennevirhemaksu;
6) yli 25 kilometrillä tunnissa ja enintään 30 kilometrillä tunnissa 400 euron tieliikennevirhemaksu.

Tuloprogressiohan tuossa poistui ja rahaa kerätään sitä kompensoimaan yhä pienemmistä ylinopeuksista. Mikä sitten tulee olemaan käytännössä puuttumiskynnys tolppakameroissa nähdään mikäli laki hyväksytään ja tulee voimaan. Joka tapauksessa lakiehdotus mahdollistaa todella tiukan puuttumisen pieneenkin ylinopeuteen.

Tehostuneen valvonnan ja uuden lain yhteisvaikutus

Tämä on mielestäni mielenkiintoinen kysymys. Ylinopeuksien määrä tullee laskemaan ja liikenneturvallisuus jossain määrin parantuu. Tapahtuuko se laajemmin vai pelkästään tolppien kohdalla on oma kysymyksensä. Autokannan uudistuessa lähes joka autossa on navigaattori, joka tietää tolppien paikat ja nopeuksien alennetaan tolppien kohdalla. Minmissään kännykästä se löytyy lähes jokaisella.

Oma pelkoni on, että uuden lain ja erittäin alhaisen puuttumiskynnyksen myötä näemme yhä enemmän niitä, jotka ajavat merkittävää alinopeutta tolppateillä. Jottei vahingossakaan sakkoja tulisi, niin ajetaan sitten rajoitusta hitaammin. Tällä voi olla liikennekäyttäytymiseen ja sujuvuuteen myös haitallinen vaikutus. Sopiva määrä tällaisia autoilijoita kun pukkaa joka päivä vaikkapa kameravalvotulle kehä kolmoselle, niin liikenteen sujuvuus kärsii.

Yhteisvaikutus jää nähtäväksi ja eihän lakia vielä olla toki edes hyväksytty.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu