Keskustan suuri yritystukikoplaus

Keskusta vaikuttaa Kokoomuksen säestyksellä jälleen jättävän yritystuet rauhaan myös budjettiriihessä, vaikka lupaili keväällä nahkapäätöksensä jälkeen asioita syksyllä tarkastelevansa. Lukuunottamatta Harkimon ja Vartiaisen ulostuloja on ollut hiljaista – en tunnista ministerien puhuneen näistää mitään.

Kevään puoliväliriihen lopputulema

Keväällä selvitys esitti lukuisia muutoksia yritystukiin, mutta Sipilä totesi ettei kasvua haluta vaarantaa ja Orpo, että kaikilla tuilla on puolustajansa. Eikä tehty siis yhtään mitään. Annettiin ainoastaan lupaus siitä, että selvityksestä pois jätettyjä arvonlisäverokantoihiin yms liittyviä kokonaisuuksia tarkastellaan syksyllä budjettiriihen yhteydessä – ei siltä vaikuta. Alunperinhän hallituspuolueetkin lupasivat ennen vaaleja valmistuneen VATTin selvityksen pohjalta tehdä merkittäviä muutoksia. Tässää alkaa olla sama tilanne kuin tuossa koulutuslupauksessa.

Miksei nyt ole tehty selvitystä päätöksenteon pohjaksi?

Itse keväällä tehty selvityskin on täysin torso osittain kiireestä johtuen ja osittain siitä, että hallitus näyttää rajanneen selvityksestä puolet tuista pois. Selvityksessä todetaan:  "Selvityksessä ei ole mukana seuraavat tukikokonaisuudet: EU-osarahoitteiset tuet, EU:n yhteisen maatalouspolitiikan piiriin kuuluvat tuet ja alennetut alv-kannat."

Työryhmä totesi puoliväliriiheen tehdyssä selvityksessään: "Selvitystyön aikana on tullut selväksi, että kaikkia yritystukijärjestelmään liittyviä näkökulmia ei ole mahdollista käydä läpi lyhyessä ajassa. Jatkoselvityksiä on syytä tehdä erityisesti yritystukien vaikuttavuuden arvioinnin edistämisen osalta."

Näitä ei siis selvitetty ja tietääkseni ei olla selvitetty nytkään. Miksi näin?

Mika Koskinen kertoi keväällä näkökulmassaan Iltalehdessä. "Kuntien yritystuet tuntuu kuitenkin olevan niin sekava ja hämärä kokonaisuus, ettei siitä ole kunnon kuvaa ainakaan niillä yritystukitutkijoilla, joilta Iltalehti yritti perjantaina saada asiaan vastausta.Yleisesti puhutaan useita sadoista miljoonista euroista. Jos sovitaan, että se on 300 miljoonaa euroa, päädymme noin 8,5 miljardiin euroon." Hän päätyy siis laskelmissaan edellä mainitut poisrajaukset summan olevan yhteensä 8,5 miljardia, kun selvityksen kohteena oli vain 4 miljardia.

VATT:in tutkimuksen päätelmät

Tutktimuksessa todettiin: "Investointituilla ei selvityksessä todettu juurikaan olevan uusia investointeja lisäävää vaikutusta ja lisäksi suurten yritysten saama julkinen tuki syrjäyttää usein yksityistä rahoitusta investoinneissa. Työllistämis- ja matalapalkkatuilla ei selvityksen mukaan ole vaikutusta työllisyyteen tai yritysten tuottavuuteen. Tuet siirtyvät osittain palkkoihin, mutta vielä suuremmalta osin ne näyttävät jäävän yrityksille."

Ei liene sattumaa, että nämä tuet vaikuttavat voimakkaasti juuri alueellisesti ja paikoissa, jossa Keskustalla on vahva kannatus. Kokoomuksellakin tuntuu olevan selkeä sokea piste näissä asioissa, sillä kilpailua ja markkinataloutta vääristävinä kuvittelisi heidän olevan tukien vähentämisestä kiinnostunut – ilmeisesti kannattajakunnan edun ajaminen on kuitenkin tärkeämpää kuin ideologia. Sinisen Tulevaisuuden kanta asiaan on jälleen minulle arvoitus.

Miksi puhun suuresta koplauksesta?

Kaksi maakuntaa, toisessa saman alan firmalle merkittävät tuet ja toisessa ei senttiäkään – kumpi pärjää kotimarkkinoilla? Maakuntauudistuksen myötä lausuntokierroksella on laki alueiden kehittämisen ja kasvupalveluiden rahoittamisesta, jossa siirretään merkittävä määrä yritys- sekä rakennetuista maakuntien itsenäisesti jaettavaksi. Tässä piilee suuri uhka sisämarkkinoiden vääristymiselle.

Tiivistettynä ELY-keskukset lopetetaan ja maakunnat päättävät itsenäisesti tuista. Kyse ei ole pienistä summista – esimerkiksi Euroopan aluekehitysrahastosta EAKR:stä ja Euroopan sosiaalirahastosta ESR:stä jaettiin vuodena alussa varoja 346 miljoonaa euroa alueille ely-keskusten ja maakunnan liittojen päätettäväksi.

Hallitus siis ei halua edes selvittää näitä tukia eikä ainakaan tehdä päätöksiä hyödyttömiksi tai jopa haitallisiksi todettuihin tukiin. Lisäksi se samalla siirtää niistä päättämisen maakunnille, joissa Keskustalla katsotaan olevan tulevaisuudessa merkittävästi valtaa.

Sinällään strategia on nerokas, mutta nyt pitää herätä ja puuttua siihen. Tämä yhdistettynä hallituksen kärkihankkeiden myötä jaettaviin biotalouteen liittyviin tukiin takaa kenties takaisin liike-elämään palaavalle Sipilälle ja hyville veljille tuet vuosiksi eteenpäin. Biotaloushankkeethan ovat olleet hänen lempilapsiaan jo kauan ennen pääministeriksi tuloa ja tukia hän kyllä osaa käyttää.

Nyt on aika vihdoin tehdä parannuksia yritystukijärjestelmään, jotta sillä saadaan oikeasti tuloksia ja kasvua aikaan!

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu