EU-pakko taktisena keinona – ensin hallintarekisteri ja nyt VR:n kilpailutus

Ylen uutiset kertovat, ettei EU välttämättä velvoitakaan Suomea raideliikenteen kilpailutukseen. Europarlamentaarikko Pietikäinen tuo esille asetuksen kohdat, jotka jättävät valtioille hyvinkin paljon harkinnanvaraa.

Asetus kertoo:

Jos tätä ei ole kielletty kansallisessa lainsäädännössä, toimivaltainen viranomainen voi päättää tehdä ilman tarjouskilpailua julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia rautateiden julkisista henkilöliikennepalveluista:

a) jos se katsoo, että sopimuksen teko ilman tarjouskilpailua on perusteltua ottaen huomioon asianomaisten markkinoiden ja verkon asiaankuuluvat rakenteelliset ja maantieteelliset ominaispiirteet ja erityisesti koko kysynnän ominaispiirteet, verkon monitahoisuus, tekninen ja maantieteellinen eristyneisyys sekä sopimuksen kattamat palvelut; ja

b) jos tällainen sopimus parantaisi palvelujen laatua tai kustannustehokkuutta taikka molempia aikaisempaan sopimukseen verrattuna"

Kyllä tuota lukiessa aika selväksi tulee, että suoraa pakkoa ei ole ja harvaanasutun Suomen erityispiirteet jättävät mahdollisuuden päättää asioista ihan itse.

Berner kertoi esityksestä seuraavaa: "EU on saanut päätökseen neljännen rautatiepaketin, joka lähtee liikkeelle siitä, että silloin kun valtio hankkii liikennettä, se ei sitä voi jatkossa tehdä suorahankintana, vaan se tulee kilpailuttaa."

Itse en ole edes muodostanut vahvaa kantaa siitä, mikä tässä lopulta kannattaa enkä nyt erityisesti ole tätä vastustamassa. Kuitenkin keinot arveluttavat – hallintarekisteriasiassa EU-pakkoa käytettiin ja selvisi, ettei sitä oikeasti ole. Tässä näyttäisi olevan vastaava tilanne.

Pitääkö jatkossa aina tarkistaa, etteivät ministerit puhu palturia EU-pakosta? Kovin usein EU näyttäisi jättävän liikkumavaraa valtioille eikä suinkaan jyrää täysin niiden yli kuten usein annetaan ymmärtää.

Tarkoitus pyhittää keinot tuntuu olevan varsin jatkuva tapa – tällainen toiminta heikentää entisestään uskoa poliitikkoihin. Odotellaan seuraavaksi sitten huomista liikenneväliraporttia ja ihmetellään, mitä sinne on keksitty ja millä pakolla..  

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu