Virkamiesten loputon hyväuskoisuus – typeryyttä, laiskuutta vai korruptiota?

Keski-Pohjanmaan sote-yhtymän vanhusten ja vammaisten taksikyytien välityksen kilpailutus ja ulkoistus Speys Oy:lle vaikuttaa olevan täynnä kummallisuuksia. Viimeisimpänä käänteenä Iltalehti kertoi tänään, että sen käsiinsä saama asiakirja paljastaa, että Valmet Automotiven kanssa tehty projekti on referensseistä ainoa, jonka on kerrottu liittyvän henkilökuljetuksiin – lisäksi projekti on vuodelta 2015 ja Speys Oy perustettu vasta vuonna 2016. Kaiken kukkuraksi yhteyshenkilöksi referenssiin merkitty Kari Lehtinen Knowhill Oy:stä kertoo, että Speys ei ole ollut kyseisessä projektissa mukana.

Minä en valitettavasti ole Speys Oy:n kanssa ollut tekemissä, sanoo Lehtinen.

Mikähän… Nyt on aika mielenkiintoista, sillä minä en tiedä yhtään. Minuun ei ole oltu tästä yhteydessä, että tosiaan en osaa sanoa, Lehtinen sanoo.

Soiten virkamiehet peittelevät ja muuntelevat totuutta

Keski-Pohjanmaan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymä Soiten toimialajohtaja Tanja Witick kertoi aiemmin, että Speysin asiakasreferenssit on “pystytty luotettavasti todentamaan”, mutta myönsi myöhemmin Iltalehdelle, että mitään tarkistuksia ei ole tehty.

Witick on puolustanut lisäksi menettelytapoja sillä, että "hyvään hankintamenettelyyn kuuluu luottaa tarjoajan antamaan tietoon". "Epäilyjä tai kysymyksiä referensseistä ei ollut, jolloin niitä ei nähty tarpeelliseksi minkään yrityksen osalta tarkemmin tarkastaa. Käsittääkseni hankkivalla yksiköllä ei myöskään tällaista velvollisuutta ole", Witick sanoo.

Mistä ihmeestä tällainen hyväuskoisuus kumpuaa – silkasta typeryydestä, laiskuudesta hoitaa hommiaan vai hyväveliverkoston suosimisesta? 

Itse tarjousten toimittaminenkin vaikuttaa olevan varsin hämärä, kun on riittänyt tarjousten toimittaminen sähköpostilla. Itseäni kiinnostaisi kovasti kellä kaikilla on ollut pääsy muiden tarjouksiin ennen viimeisenä tullutta Speysin tarjousta. Lain mukaan sähköisessä järjestelyssä tulee tietoturvan osalta toteutua seuraavat:

"3) sähköisesti toimitettuihin tietoihin ei ole pääsyä ennen tietojen toimittamiselle varatun määräajan päättymistä;

4) ainoastaan hankintayksikön nimeämä henkilö voi vahvistaa tai muuttaa vastaanotettujen tietojen avaamista koskevia päivämääriä;

5) ainoastaan hankintayksikön nimeämä henkilö voi päästä kaikkiin toimitettuihin tietoihin tai osaan niistä hankintamenettelyn tai suunnittelukilpailun eri vaiheissa;"

Huvittavaa on myös, että Ylelle Soiten toimitusjohtaja Ilkka Luoma kertoi: "Tarjouskilpailu ja hankintamenettely ovat täysin asianmukaisia. Mutta jatkossa tarjouksia ei vastaanoteta enää sähköpostilla, vaan pelkästään kirjallisena. Se tästä opittiin."

Toimitusjohtaja ei näytä tuntevan hankintalakia, kun siellä nimenomaisesti kerrotaan:

"Tarjoukset ja osallistumishakemukset sekä muu hankintamenettelyyn liittyvä tietojenvaihto on toimitettava sähköistä muotoa käyttäen. Sähköisessä muodossa tapahtuvassa viestinnässä käytettävien välineiden ja laitteiden sekä niiden teknisten ominaisuuksien on oltava syrjimättömiä, yleisesti saatavilla ja yhteentoimivia yleisesti käytössä olevien tieto- ja viestintäteknologisten tuotteiden kanssa, eivätkä ne saa rajoittaa toimittajien mahdollisuuksia osallistua hankintamenettelyyn."

Heidän käyttämänsä perussähköposti ei täytä vaatimuksia, mutta Suomessa on tehty julkisia hankintoja kilpailuttamalla valtava määrä ja sähköisiä tapoja kyllä löytyy. Tavoitteena julkishallinnolla on hoitaa asioita sähköisesti, mutta se vaatii parempia järjestelyjä, jotta tietoturva ja riittävä salaisuus toteutuu.

Pääministerin veli toimitusjohtajana johtaa harhaan

Referenssiasiakkaiden osalta Jouko Sipilä vastasi Iltalehdelle sähköpostitse: "Olemme antaneet Soitelle tiedon, että asiakkainamme on mm. Suomen puolustusvoimat ja useita kansainvälisiä pörssiyrityksiä, pitää paikkansa eli ko. tahot ovat Speysin asiakkaita."

Uusien tietojen tultua julki on Jouko Sipilä päättänyt olla kommentoimatta enää asiaa – tuttu malli jostain, en nyt vaan millään muista mistä.. 😉

Referenssien merkitys on usein tarjousten arvioinnissa todella merkittävä ja Speys Oy onkin saanut laadusta arvioinnissa korkeimmat mahdolliset pisteet – hieno tulos vuoden vanhalta yritykseltä, jolta ei olla aiemmin ostettu mitään. Tämä perustunee virkamiesten sokeaan uskoon merkittävistä asiakkaista ja toteutuksista, jotka siis vaikuttavat olevan puutaheinää.

Näin ei vaan voi tehdä vammaisten ja vanhusten palvelussa

Kaikista suurin ongelma on se, että itse palvelu ei ole toiminut kunnolla ja suuri määrä vanhusten ja vammaisten kyydeistä on jäänyt hoitamatta. Ilmeisesti ongelmia on saatu korjattua, mutta yksi merkittävä ongelma on koko systeemin vaatimuksissa, sillä taksin saaminen onnistuu vain soittamalla kotihoidon toiminnan ohjauskeskukseen kaksi tuntia ennen tarvetta.

Vammaisen pojan äiti kertoi Ylelle: "Miten voit esimerkiksi tietää, milloin lentopallo-ottelu loppuu? Pelissä voi olla kolme erää tai viisi erää ja jokainen erä voi mennä pitkäksi. Poikani ei osaa sanoa, missä on ja jos taksia ei rupea tulemaan, hän hermostuu. Häntä ei myöskään voi jättää yksin, koska silloin hän menee paniikkiin. Jos taas taksi joutuu odottamaan, mittari raksuttaa eikä säästöä synny."

Tämä vaatimus lienee lähtöisin jo hankintaa tekevältä Soitelta. Se vaikuttaa kuitenkin kestämättömältä vaatimukselta asiakkaina oleville vanhuksille ja vammaisille.

Speys Oy:n toiminta vaikuttaa epäeettiseltä ja moraalittomalta – sitä korostaa entisestään palvelun luonne ja avun tarvitsijat. Ei tällaisia hommia voi lähteä hoitamaan valheellisilla tiedoilla ja puutteellisella osaamisella.

Toivottavasti joku asianosainen tekee tutkintapyynnön ja tämä tutkitaan perinpohjaisesti.

Kauhistuttaa ajatella millaisia "kilpailutuksia" maakunnat Soten kera tulevat tulevaisuudessa tekemään ja ketkä kärsivät – rajoittuvatko ongelmat kustannuksiin vai saammeko asiakkaina kärsiä puutteellisista terveyspalveluista?

PS. Tähän se blogitauko sitten loppui ja takki kääntyi – tunnen näköjään tarvetta kirjoittaa näistä asioista ja on tuntunut vaikealta olla ottamatta kantaa asioihin, jotka mielestäni vaativat huomiota. Sori siitä.

 

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu