VTV: Hallitus epäonnistunut finanssipolitiikan tavoitteissaan

Valtiontalouden tarkastusviraston raportti perjantailta on karua luettavaa ja laittaa hallituksen väitteet Suomen laittamisesta kuntoon sekä rakenteellisten uudistusten tekemisestä erikoiseen valoon. Raportin mukaan julkisen talouden ja finanssipolitiikan osalta ollaan suurelta osin epäonnistuttu ja erityistä kritiikkiä annetaan epärealistisille odotuksille Soten säästöistä. Lisäksi VTV:n arvion mukaan julkisyhteisöjen rahoitusasema ei parane hallituksen tavoitteiden mukaisesti kuluvalla vaalikaudella. Kun suhdanteesta riippuva osuus putsataan pois, valtion ja kuntien rahatilanne heikkenee vuosina 2017 ja 2018.

Merkittävät rakenteellliset uudistukset jäävät tekemättä – myöskään yritystuet eivät laske

Raportissa todetaan: "Tarkastusvirasto kiinnittää huomiota siihen, että Suomen talouden rakenteelliset ongelmat eivät ole poistuneet, vaikka talouskasvu on hieman pienentänyt julkisen talouden alijäämäisyyttä."

Lisäksi vuonna 2019 maakuntien rahoituksen 18,6 miljardin euron määrärahan sisällyttäminen valtiontalouden kehykseen voi tuoda riskejä vaalikauden kokonaiskehyksen noudattamiselle. Tämä kertonee samalla jotain 18 maakunnan mallin mahdollisista kustannusvaikutuksista.

Yritystuista todetaan:

"Vuoden 2018 talousarvion valmistelun yhteydessä päätettiin myös yritystukiuudistuksen valmistelusta. Työlle asetetut tavoitteet tukien suuntaamiseksi tuottavuutta edistävään suuntaan ja kilpailuvääristymien vähentämiseksi ovat oikeansuuntaisia. Tarkastusvirasto pitää kuitenkin tärkeänä, että valmistelu ei rajoitu tukien uudelleensuuntaamiseen, vaan tukien kokonaissumman pienentämisen tulisi olla mukana aitona vaihtoehtona."

Itse olisi vielä rankemman arvion kannalla kuten TEM:n entinen kansliapäällikkö Erkki Virtanen, jonka mukaan parlamentaarisen työryhmän perustaminen tarkoitti arkisuomeksi käännettynä asian hautaamista kuuden metrin syvyyteen. Edellisvuoteen verrattuna 2016 yritystuet nousivat muuten lähes miljardin – hyvät veljet kiittää. Merkittävä huomioitava on myös, että työryhmän tavoitteena ei siis ollenkaan vaikuta olevan tukien vähentäminen!

VTV:n arvion mukaan julkisyhteisöjen menot kasvavat 2017 2,0% ja 2018 2,4%, kun vuonna 2016 se oli varsin hyvin lapasessa ollen vain 0,4% – tuo oli sentään hyvä saavutus. Menot lähtevät siis jälleen kasvuun kohti loppukautta ja trendi voi helposti jatkua myös pitkälle seuraavalle hallituskaudelle.

Hallituksen esitykset sote- ja maakuntauudistuksista kestävyysvajevaikutukseltaan erittäin epävarmoja

VTV toteaa Soten 3:n miljardin säästötavoitteesta:

"Kaiken kaikkiaan hallituksen sote- ja maakuntauudistukselle asettama 3 miljardin euron säästötavoite ei nykytiedon valossa ole realistinen."

Kalevan artikkelissa Orpo vetoaa toimeenpanoon todeten: "Sote-uudistus pitää viedä huolella maaliin ja toimeenpanovaiheessa taloudellisen näkökulman on oltava tiukasti pöydällä."

Itse lukuisia liiketoimintasuunnitelmia yritysmaailmassa arvioineena ja tehneenä en voi ymmärtää tällaista sokeaan uskoon perustuvaa ajattelua – jos jo suunnitteluvaiheessa näyttää todennäköiseltä, että tavoitteita ei saavuteta, niin ei sillä suunnitelmalla mennä väkisin eteenpäin!

Ministeri Saarikko on taas viime aikoina kertonut kuinka merkittävät säästöt tulevat yhteisistä tietojärjestelmistä. Kehottaisin ministeriä tutustumaan valtionhallinnon tietojärjestelmähankkeiden historiaan ja kustannuksiin ennen tällaisia lausuntoja.

Meidän jälkeemme vedenpaisumus

Hallituksen rakenneuudistusten toimeenpano-osuus näyttäisi perustuslakikompurointien yms seurauksena siirtyvän suurelta osin seuraavalle hallituskaudelle. Todelliset fiskaaliset vaikutukset jäävät siis seuraavan hallituksen riesaksi. Orponkin mainostama toimeenpanon tiukka valvonta ei välttämättä ole enää hänen vastuullaan vaikka Kokoomuksella kannatus näyttää porskuttavan korkealla – ihmettelen kyllä edelleen miksi.

Hallitus omien väitteidensä mukaan on laittanut Suomea kuntoon ja toteuttanut merkittäviä uudistuksia, mutta loppupelissä ollaan näperrelty aika pienien asioiden parissa. Heikoilta ja puolustuskyvyttömiltä kuten työttömiltä ollaan toki onnnistuttu kurjistamaan elämää ja hyvätuloisten asemaa saatu paranettua entisestään. Merkittäviä rakenteellisia uudistuksia ei olla kuitenkaan olla vielä tehty ja suunniteltujen osalta ei olla saavuttamassa merkittävintä tavoitetta eli julkisten kustannusten kasvun hilitsemistä merkittävästi.

Kauanko voidaan vielä selittää mustaa valkoiseksi? Milloin on aika uskoa vaikkapa tällaisen riippumattoman arviointitahon kuten VTV:n lausuntoja ja muuttaa suunnitelmia?

Aiommeko hyväksyä sen, että täysin epärehellisillä perusteilla etu- ja valtapolitiikkaan perustuen ajetaan väkisin läpi suunnitelmia, jotka eivät toteuta tärkeimpiä tavoitteita?

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu