Kela jo nyt pahasti myöhässä aktiivimallin osalta

Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen kertoo Uuden Suomen artikkelissa kuinka työtön saa pian postia Kelalta – ohjekirje aktiivimallin piiriin kuuluville tuensaajille aktiivimallin tuomista muutoksista ja ilmoitusmenettelystä on tarkoitus lähettää helmikuussa. Melkoinen ongelma on kuitenkin se, että työttömän pitäisi osata tehdä oikeanlaiset ilmoitukset jo nyt raportoidessaan työmarkkinatuen maksatusta varten. Jottei tarpeetonta byrokratiaa synny lisää, niin pitäähän ilmoitusten ja laskennan perustua nykyisiin ilmoituksiin – ilmoituksiin, jossa pienetkin poikkemat usein johtavat siirtoon automaattikäsittelystä virkailijoille aiheuttaen samalla maksatusten viivästyksen.

Pikainen voimaantulo ilman tarkkaa suunnitelmaa ja ohjeistusta

Laki laitettiin voimaan poikkeuksellisella kiireellä 1.1.2018 ja mielestäni on ihmisten oikeusturvan kannalta kyseenalaista, että tarkkaa ohjeistusta ei ole olemassa voimaantulohetkellä. Tuossa edellämainitussa artikkelissa kannetaan huolta siitä, kuinka Kela selviää pikavauhtia voimaan laitetusta laista. Pääjohtaja Aaltonen kertoo mm seuraavaa:

"Tämä on aina meille hankala, kun vuoden lopussa tehdään kiireellinen lainvalmistelu ja laki tulee voimaan 1. tammikuuta. Tässä nyt on onneksi se helpotus, että seurantajakso on 65 päivää, eikä uusi työ napsahtanut vuoden ensimmäisenä päivänä, Aaltonen toteaa."

"Aktiivimallin lakiesityksessä ja alkuvaiheen arvioissa Kelan työntekijätarpeen oli laskettu olevan jopa 130–260. Nyt Aaltonen kertoo, että lopullinen luku on selvästi pienempi. Hän väläyttää lukua 20 mutta korostaa, että lopullinen arvio tehdään ensi viikon alussa. Takaraja rekrytoinneille on 1. huhtikuuta, kun ensimmäiset aktiivisuusilmoitukset tulevat käsittelyyn."

"Syynä aiempaa arviota merkittävästi alhaisempaan lisähenkilöstötarpeeseen ovat tietojärjestelmät. Aaltosen mukaan lainvalmistelun edetessä selvisi, että monet aktiivisuusilmaisimet kyetään lisäämään Kelan nykyisiin järjestelmiin."

Vaikutukset työttömiin jäävät taka-alalle

Jos pohditaan noita kommentteja, niin niissä kannetaan huolta Kelan selviämisestä, muttei ymmärretä kuinka itse lain kohteiden tulisi jo nyt ymmärtää kuinka toimia. Itseäni myös kummastuttaa kuinka pääjohtaja pitää takarajana rekrytoinneille 1. huhtikuuta, kun silloin pitäisi jo käsitellä näitä täydellä teholla. Yleinen fakta on, että työntekijöiden perehdytys vaatii aikaa ja kuluu usein kuukausia kunnes uusi työntekijä pystyy toimimaan täydellä teholla. Nyt siis otetaan työntekijöitä lisää alkurysäykseen  mukaan – työntekijöitä, jotka samaan aikaan väistämättä tarvitsevat tukea nykyisiltä asiantuntijoilta aikana, jolloin heidänkin työmääränsä kasvaa kertarysäyksellä. Tuoksahtaa katastrofin aineksilta viivästyksineen…

Toinen asia on sitten tietojärjestelmäkehitys muutoksia nykyisiin järjestelmiin koskien satojatuhansia ilmoitusten tekijöitä. Aikataulu on nopea ja mahdolliset virheet voisivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia – no, uskotaan ja toivotaan kaiken menevän kuin Stromsössä.

Kuten aiemmin totesin, niin uuden byrokratian ja ilmoitusten välttämiseksi työttömän pitäisi jo nyt osata tehdä merkinnät oikein tukihakemuksiin, joiuta tehdään jo nyt tammikuussa. Kun päätös maksatus on tehty ja jotain ei olekaan tehty oikein ohjeistuksen puuttuessa, niin miten tilanne korjataan?

Tammikuun ensimmäisestä päivästä lähtien työttömän pitäisi osata tehdä tehdä ilmoitukset oikein ja hankkia myös tarvittavat todistukset, joiden muodosta ei taida olla tarkkaa tietoa puhumattakaan niiden toimitustavasta. On siis hyvä huomata, että osaa tarkastelujaksoa koskevia sähköisiä ilmoituksia tehdään jo nyt.

Kenties Kela toteuttaakin tämän erillisellä ilmoituksella tarkastelujakson päättyessä? En tiedä eikä moni muukaan, tietävätköhän itse. Joka tapauksessa helmikuussa lähetettävä tiedote on auttamattomasti myöhässä.

Mikä sitten on työttömyyskassojen tilanne?

Ansiosidonnaisella olevien ilmoitukset tehdään työttömyyskassojen järjestelmiin, mikä on niiden tilanne ja valmius? Kelalle tulee selkeästi suurin massa käsiteltäviä, mutta myös kaikki työttömyyskassat ovat saman tilanteen ja muutosten edessä. Onnistuuko niiden tietojärjestelmä- ja toimintatapamuutokset ajoissa samalla optimismilla kuin Kelan?

Työttömät huonosti valmistellun lain koekaniineina

Hyvään lainvalmisteluun kuuluu myös toteutettavuuden pohdinta selkeillä toimeenpanosuunnitelmilla. Nyt niitä ei vaikuta tehdyn juuri ollenkaan. Kohtuullinen olettama lienee myös se, että lain astuessa voimaan sen kohteena olevilla ihmisillä olisi saatavissa tarkka ohjeistus lain noudattamiseen tarvittavista toimenpiteistä – nyt näin ei ole.

Alkuperäisessä lakiehdotuksessahan ehdotettiin, että 1.1.2018 olisi jo katsottu loka-joulukuuta 2017 ensimmäisenä 65 päivän jaksona. Tämä onneksi kaatui siihen, että Suomessa ei sentään saa säätää taannehtivia lakeja. Se että näin suunniteltiin tehtävän kertoo jotain tämän hallituksen etiikasta ja moraalista. Säästöjä tavoitellessa epäoikeudenmukaisetkin keinot pyritään käyttämään varsinkin puolustuskyvyttömiin kansanosiin tehtävissä leikkauksissa. Vaikkapa yritystuet ovatkin sitten jo aivan toinen juttu – Orpon sanoin kaikilla niillä on puolustajansa.

Ilmassa leijuu vahva katastrofin ja kaaoksen tuoksu mentäessä kohti maalis-huhtikuun vaihdetta. Kela ja työttömyyskassat on asetettu kohtuuttomaan tilanteeseen. Niiden pyrkiessä täyttämään omat velvoitteensa käsittelyn osalta on kuitenkin unohdettu varsinaiset lain kohteet, joilla on oikeus saada välittömästi tietoonsa tarkat ohjeet lain vaatimasta toiminnasta. Hallitus on tämän sopan keittänyt eikä voi vierittää syytä yksinomaan näille tahoille.

Tämä ei ole kohtuullista eikä kansalaisen oikeusturvan kannalta hyväksyttävää – ei edes työttömille kansalaisille vaikka heitä hallitus tuntuukin pitävän Ö-luokan kansalaisina.

 

PS. En muista yhtään lakia, jossa on käyty näin paljon keskustelua jälkikäteen – keskustelua, joka olisi pitänyt käydä ennen hyväksymistä. Kenties alkoholiprosenttikeskustelu vei poliitikkojen voimat joulukuussa synnyttäen tämän jälkipyykin. Asiantuntijalausunnoissa ja valiokuntien lausunnoissa on esitetty lähes kaikki nyt esillä olleet huolet ja ongelmat niiden johtamatta mihinkään muutokseen hyväksyttyyn lakiin.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu