Hallituksen politiikan valkopesua – eriarvoisuustyöryhmä

Hallituksen päätökset ovat lisänneet eriarvoistumiskehitystä ja kiillottaakseen kuvaansa se perusti tammikuussa 2017 eriarvoistumistyöryhmän, jonka tehtävänä on hakea keinoja yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi. Mielestäni varsin sekavassa toimeksiannossa on annettu merkittäviä rajauksia pohdittaville keinoille, asetuskirjeessä kerrotaan seuraavaa:

"Työryhmän tehtävänä on hakea uusia toimintatapoja ja keinoja pitkään jatkuneen yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttämiseksi nykyisen menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä."

Ensinnäkin tavoitteena ei siis ole tilanteen parantaminen vaan ainoastaan yhteiskunnallisen eriytymisen pysäyttäminen – pyritään siis vain jäädyttämään nykytila. Toiseksi rajaus nykyisen menokehyksen puitteissa ja julkisia menoja lisäämättä asettaa keinovalikoimalle merkittävän rajauksen. Sellaiset keinot, joilla voitaisiin lyhyen aikavälin panostuksilla parantaa tilannetta pitemmällä aikavälillä, jäävät pois valikoimasta. Tämä on erittäin lyhytnäköistä ja kahlitsee käytettäviä keinoja merkittävästi. Meidän pitäisi pystyä hakemaan myös investointeja vaativia keinoja, joilla pitemmällä aikavälillä tilannetta saataisiin parannettua. Tämä vaatii rohkeutta ja riskinottokykyä, jota hallituksella ei tässä asiassa ole.

Monet yritykset ovat huonolla menestyksellä käyttäneet vastaavia pohdintoja esimerkiksi miettimällä kuinka parantaa vaikkapa henkilöstön osaamista tai lisätä innovaatioita ilman, että siihen panostetaan yhtään enempää rahaa. Valitettavasti suuri osa parannuksista tarvitsee tässä maailmassa rahaa ja tällaiset rajaukset johtavat köyhään keinovalikoimaan. Yritykset saattavat junnata paikallaan tai taantua ellei näihinkään osa-alueisiin uskalleta investoida. Lyhytnäköisissä Tekes-leikkauksissaan hallitus teki saman virheen.

Vastaava rajaushan on tehty muunmuassa työllisyystilanteen parantamiseen pyrkineelle työryhmälle. Nämä aktiivimallit ja muut ovat syntyneet osin siksi, että keinot on rajattu vastaavalla tavalla jo työryhmän asetuskirjeessä kustannusneutraaliksi.

Hallituksen omien toimien vaikutukset eriarvoistumiskehitykseen

Eduskunnan tietopalvelussa on simulaation avulla arvioitu seuraavalla toimeksiannolla eriarvoistumiskehitystä:

"Kuinka tulonjako ja eri tulodesiilien ostovoima ovat muuttuneet, kun huomioidaan kaikki etuusperusteiden, verojen ja veroluontoisten maksujen muutokset, sisältäen tämän hetkisen suunnitelman vuoden 2018 talousarvioksi?"

Laskelman mukaan Sipilän hallituksen politiikan välittömien vaikutukset ovat kasvattaneet tuloeroja. Kuuden ylemmän tulodesiilin käytettävissä olevat tulot ovat kasvaneet, kun taas neljän alimman tulot ovat laskeneet – kaikista köyhimmillä jopa prosentin. (kts kuva)

Tässähän siis analysoidaan suoraan tehtyjen päätöksien ja 2018 vuodelle suunniteltujen vaikutusta ottamatta huomioon talouskehitystä. Loputtomiin voidaan toki käydä keskustelua siitä, mitkä ovat lopulliset ja todelliset vaikutukset sekä miten talouskasvu ja muut seikat muokkaavat tätä.

Kuitenkin lähtökohtaisesti jo tehdyt sekä vuodelle 2018 suunnitellut päätökset siis lisäävät eriarvoistumiskehitystä.

Nerokas sumutus – koko kausi tilannetta itse huonontaen, mutta teemme seuraavalle suunnitelmat valmiiksi

On tämä Sipilän hallitus kyllä ketkua porukkaa – ensin itse lisätään eriarvoistumiskehitystä koko hallituskausi ja kauden loppua kohden perustellaan työryhmiä, jotka tekevät ehdotuksia käytännössä seuraavalle hallitukselle. Voidaan sitten viitata näillä tiukoilla rajauksilla tehtyihin asiantuntijaselvityksiin tarvittaessa.

Jos ajattelee vaikkapa kuinka vähän tämä hallitus otti edellisen sote-hahmotelmista käyttöön, niin eihän sille kelvannut juuri mikään.

Tuolla kustannusneutraliteetilla keinot ovat rajatut ja siten myös tulevat ehdotukset. Tämä pitäisi aina muistaa – rajauksilla on merkittävät vaikutukset pohdittaviin keinoihin. Jos verrataan siihen, kuinka hallitus käsittelee yritystukia, on ero kuin yöllä ja päivällä. Mm VTV arvosteli yritystukityöryhmän toimeksiantoa, jossa suoraksi tavoitteeksi ei ollenkaan tullut yritystukien vähentäminen? Ottaen huomioon aikataulu ja aikanaan tulevan ehdotuksen päätösviiveet emme veikkaukseni mukaan tule näkemään mitään merkittävää tällä hallituskaudella – yli kaksi ja puoli vuotta on jo nyt tuhrattu ilman muutoksia. Hyviltä veljiltä ei oteta on hallituksen piilossa oleva kärkihanke.

Työryhmiähän riittää, esimerkiksi sosiaaliturvan kokonaisuudistusta pohtiva työryhmä pohtii asioita, joihin tällä hallituksella ei ole enää mandaattia. Osin nämä hyödyttänevät tulevaisuudessa, mutta eivät ne kerkeä vaikuttaa tämän hallituksen toimenpiteisiin eikä sillä ole mandaattia siitä pidemmälle. Näillä samalla kavalasti pyritään vaikuttamaan jo seuraavan hallituksen tekemisiin.

Perustetut näennäisesti hyvää tarkoitusta ajavat työryhmät on asetuskirjeessä suitsittu ja niiden ehdotusten pohjalta ei tällä hallituskaudella keretä tekemään juuri mitään. Teot ja päätökset ratkaisevat, eivät kauniit puheet ja ehdotukset tulevaisuudessa mahdollisesti tehtävät asiat. Hallituksella on neljän vuoden kausi, jonka aikana sillä olisi halutessaan ollut mahdollisuus toimenpiteillä edistää eriarvoistumiskehityksen loppumista.

Näin se ei ole tehnyt – nämä työryhmät ovat pelkkää sumutusta ja valkopesua, jota todennäköisesti hyödynnetään vaalipuheissa ensi vuonna.

 

 

 

 

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu