Hatunnosto Juustoportille – todellista yritysvastuuta käytännössä

Yritysten arvojen ja yritysvastuun ollessa usein vain sanahelinää olin todella ilahtunut luettuni artikkelin Talouselämästä Juustoportin toiminnasta. Yritys vaikuttaa todella toimivan arvojensa mukaan ja toteuttavan yritysvastuuta liiketoiminnassaan. Pienenä perheyrityksenä Valion ja Arlan hallitsemilla markkinoilla se on onnistunut löytämään oman kasvavan asiakaskuntansa, joka arvostaa mm luomua ja tuotantoeläinten hyvinvointia.

Kriisistä läpi epätavallisin keinoin pitäen kiinni henkilöstöstä

Toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari kertoo Talouselämälle kuinka he hoitivat talouskriisin vaatimat säästöt:

"Me lomautimme itsemme, siis ylimmän johdon, esimiehet ja päällikkötason. Kukin mietti tykönään miten tässä näin kävi. Ja kyllä tuli sisuuntunutta porukkaa takaisin. Koko henkilöstöllä taas oli kymmenen palkallista koulutus- ja valmennuspäivää."

Juustoportissa yrityskohtainen aktiivimalli tarkoitti työntekijöistä kiinni pitämistä ja seuraavien vuosien nopean kasvun tekijöinä oli riittävä määrä koulutettua ja sitoutunutta henkilökuntaa. Hienoa!

Kriisin aikana yritys jakoi tuoteensa kolmeen alueeseen. Joidenkin tuotteiden aika oli ohi ja ne saivat mennä. Toinen osa oli kannattavat tuotteet, joissa ei kuitenkaan ollut enää kasvunäkymiä. Kolmas joukko olivat tuotteet, joilla oli mahdollisuus kasvaa voimakkaasti.

Yritys päätti keskittyä kasvutuotteisiin kuten erikoisjuustoihin, luomuun ja vapaan lehmän -tuotteisiin.

Vaikkei tuona aikana tainnut olla vielä ilmestynytkään Jim Collinsin mainio kirja Good to great, vaikuttaa yritys toteuttaneen siinä esiteltyjä konsepteja pitkällä aikavälillä menestyneille yrityksille. Kirjan yksi keskeinen konsepti on ns hedgehog-konsepti, joka on esitetty kuvassa 2. Konseptissa tuotteita ja mahdollista laajentumista arvioidaan kolmen tekijän avulla:

  1. Mikä ohjaa taloudellista konettamme, mistä saamme rahaa?
  2. Missä voimme olla parhaita?
  3. Mistä olemme innostuneita?

Juustoportti löysi oman alueensa ja on onnistunut nousemaan kriisistä menestyväksi yritykseksi.

Merkittäviä panostuksia eläinten hyvinvointiin, luomuun ja juustoihin

Juustoportti on Suomen ja koko Euroopan ensimmäinen meijeri, joka on hyväksytty eläinten hyvinvointia mittaavaan Welfare Quality -järjestelmään. Vapaan lehmän maito lypsetään lehmistä, jotka pääsevät ulkoilemaan läpi vuoden.

Vaikka nämä tuotteet maksavat jonkin verran bulkkia enemmän, ovat tiedostavat kuluttajat olleet valmiita maksamaan hinnan eläinten hyvinvoinnista. Uusi eläinsuojelulaki, joka on jo syntyessään takapajuinen, ei kiellä parsinavettoja eikä velvoita tarjoamaan lehmille ympärivuotista liikkumismahdollisuutta. Onneksi suuri osa kuluttajista vaikuttaa ymmärtävän asian tärkeyden ja maksavan pienen summan lisää eläinten olojen hyväksi.

Yritys on myös keskittynyt erikoisjuustoihin ja kerää kaiken mahdollisen vuohenmaidon, mitä Suomesta saa. Sekä vuohenmaidosta että lehmänmaidosta tehdyt erikoisjuustot ovat niittäneet mainetta kansainvälisissä kilpailuissa ja niistä on kasvanut vientituotteita. Erikoistuminen on kannattanut tässä Oltermannin dominoimassa maassa ja Suomessa syntyy myös korkealaatuisia erikoisjuustoja.

Viime aikoina Juustoportti on myös perustanut uuden linjan kauramaidolle. Sen sijaan että se kampanjoisi monien muiden maitoon nojaavien firmojen tapaan uusia tuotteita vastaan, on se lähtenyt mukaan tälle kasvavalle alueelle.

Haastattelussa perheyrityksen toimitusjohtaja Timo Keski-Kasari kertoo:

"Mehän ollaan aina oltu tämmöisiä, nyt siitä vaan on tullut muotia."

Onneksi trendi on tämänsuuntainen ja toivottavasti saamme nähdä lisää tällaisia menestyviä yrityksiä.

Vastuullisuus kannattaa

Yritys on edelläkävijä myös käyttämänsä energian osalta. Meijerin katolla on 500 aurinkopaneelia ja toiset 500 on tulossa. Kahvila lämpenee ja kylmenee maalämmöllä ja -kylmällä sekä yrityksen käyttämä polttoöljy on lähes kokonaan korvattu pelleteillä.

Juustoportti on kasvanut keskimäärin 16 prosentin vuosivauhtia ja sadan miljoonan euron liikevaihtotavoite häämöttää muutaman vuoden päässä. Verrattuna jätteihin se on edelleen pieni tekijä – kuitenkin on mielestäni merkittävää, että Suomeen on noussut tällainen kuluttajille vaihtoehtoja tarjoava yritys, jonka toiminnassa vastuullisuus ja eettisyys toteutuu käytännössä eikä vain juhlapuheissa.

Talouselämän artikkeli ilahdutti minua todella ja kiitos sille tällaisen poikkeuksellisen ja inspiroivan tarinan tuomisesta esille. On hienoa huomata, että monien kvartaalitaloudessa lyhytnäköisesti pyörivien yritysten lisäksi Suomessa on tällaisia pitkäjänteisiä ja vastuullisesti toimivia yrityksiä.

Hatunnosto Juustoportille ja vapaille lehmille!

 

PS. Allekirjoittaneella ei ole mitään muita yhteyksiä Juustoporttiin kuin sen tuotteita ostavana kuluttajana. Kirjoitus syntyi ilahtuneisuudesta vastuullisen liiketoiminnan käytännön toteutumisesta pelkkien korulauseiden sijaan.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu