Sipilän hallituksen vihdoin laskettava Soten kustannusvaikutukset

Olisikohan itse asetetun lainsäädännön arviointineuvoston lausunto vihdoin se, joka saisi Sipilän hallituksen oikeasti laskemaan Sote-esityksensä kustannusvaikutukset? Parisen vuotta on kritisoitu sitä, mistä hihasta on revitty kolmen miljardin säästöt saamatta selitystä tai näkemättä oikeita laskelmia. Ottaisikohan diplomi-insinööri ja bisnesmies vihdoin käteensä laskimen, jotta selviäisi koko hallituksen keskeisimmän uudistuksen todennäköiset vaikutukset? Tuskin sitä itse ottaa, mutta nyt viimeistään on aika luotettavan tahon laskea arviot vaikutuksesta Suomen julkiselle taloudelle ennen uuden lakiesityksen antamista.

Arviointineuvoston lausunnon mukaan esitysluonnoksen keskeisimmät kehittämiskohteet ovat:

i) Esitysluonnoksessa tulisi esittää enemmän määrällisiä arvioita keskeisimmistä vaikutuksista.

ii) Esitysluonnoksesta tulisi ilmetä vähintään likimääräisellä tasolla uudistuksen kokonaishyötyjen suuruusluokka verrattuna uudistuksesta aiheutuvien kustannusten suuruusluokkaan.

iii)Esitysluonnoksesta puuttuu kokonaisarvio uudistuksen nettovaikutuksesta julkisiin sosiaali- ja terveysmenoihin. Esitysluonnosta tulisi täydentää tältä osin, sillä menojen kasvun hillintä on sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan uudistuksen keskeinen tavoite.

iv) Esitysluonnoksessa kuvattuun uudistukseen liittyy monia tavoitteita, joista osa saattaa olla vaikutuksiltaan toisilleen vastakkaisia. Vaikutusten arvioinnissa tulisi nykyistä selkeämmin tuoda esiin uudistuksen monitavoitteisuuteen liittyviä riskejä.

v) Esitysluonnoksen vaikutusarvioita koskevat yhteenvedot ovat yleisluonteisia ja painottuvat hyötyjen kuvaamiseen. Yhteenvedoissa tulisi esittää valinnanvapausuudistuksen keskeiset vaikutukset sekä hyötyjen että kustannusten näkökulmasta.

Yritysmaailmassa ei menisi mitenkään läpi näillä puutteilla

Olen työurallani arvioinut sekä tehnyt useita liiketoimintasuunnitelmia ja tällaisilla puutteilla ei koskaan missään tilanteessa menisi läpi esitys, jossa tehdään merkittäviä investointeja ja jonka vaikutus yrityksen tulevaisuuteen olisi näin suuri. Jos saisin eteeni suunnitelman, jossa heitetään ilman kunnollisia laskelmia mukava tasaluku 3 miljardia säästöjä, niin voisi samantien jättää loput lukematta ja palauttaa valmisteluun kunnes laskelmat on tehty.

Jos tuota arviontineuvoston listaa katselee, niin käytännössä todelliset vaikutusarvioinnit puuttuvat kokonaan. Säästöille ei ole kunnollisia perusteita ja ollaan vain luvattu kymmenen hyvää ja kaunista.

Yritysmaailmassa tällaisen suunnitelman keskeisimpiä osia ovat laskelma todennäköisistä kustannuksista ja tuotoista, mieluiten tämän lisäksi best case –  ja worst case -skenaariot. Lisäksi riskianalyysi kuvaten riskien todennäköisyydet sekä vaikutukset niiden toteutuessa on ensiarvoisen tärkeä arvioitaessa toteutettavuutta.

En näe mitään järkevää syytä sille, miksi hallituksen suurimmassa hankkeessaan tulisi toimia näin leväperäisesti. Jos kerran Sipilä halusi tuoda yritysmaailman oppeja hallitustyöhön, niin nyt olisi vihdoin sen aika.

Aika katsoa kunnolla mihin suunniteltu uudistus Suomea vie

Keskusta himoitsee maakuntamallia, jonne siirtyy merkittäviä toimintoja ja esimerkiksi alueellisten yritystukien jako. Kokoomuksen päätavoite näyttää olevan valinnavapauden kautta siirtää mahdollisimman paljon palveluja ostettavaksi yrityksiltä julkisen palvelun sijaan. Siniset ovat jälleen arvoitus – aika sivussa pysyttelevät koko asiasta.

Sote-uudistuksen keskeinen tavoite palveluiden saatavuuden lisäksi on kuitenkin luoda malli, joka vastaa tulevaisuuden haasteisiin väestön ikääntyessä ja pitää kustannukset kurissa. Tämän toteutumisen varmistamikseksi tarvitaan kunnolliset laskelmat ja nyt ne pitää vihdoin tehdä.

Katseet on suunnattava tähän tärkeään tavoitteeseen kansalaisten edun vuoksi. Ei voida vetäytyä sen tekosyyn taakse, että toimeenpano sitten ratkaisee. Laskelmat eivät tule olemaan helppoja, mutta ei se ole syy jättää niitä tekemättä. Uudistuksen siirtyessä yhä lähemmäs vaalikauden loppua ja toimeenpanon jo seuraavalle kaudelle on vastuutonta hyväksyä laki ilman kunnollista valmistelua ja vaikutusarviointeja.

Kantakaa hallitus vastuunne ja tehkää kuten arviontineuvosto ehdottaa!

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu