Sotessa hyvätuloinen voittaa – lisäpalveluilla bisnesluokkaan

Tänään julkaistussa hallituksen esityksessä valinnanvapaudesta on jälleen paljon tekstiä säästöistä ilman kunnollisia arvioita. Yksi mielestäni erittäin vähällä huomiolla oleva asia on kustannusten kasvu ihmisten kulutuskäyttäytymisen muutoksen myötä. Aiemmin hyvätuloiset ovat käytännössä joko ostaneet yksityiseltä palvelut itse tai sitten ottaneet vakuutuksen. Tämä pätee vauvasta vaariin ja mikäli valinnanvapauden myötä vakuutukset ja oma palvelujen osto vähenee merkittävästi tulevat kustannukset kasvamaan roimasti. Yksi keskeinen ominaisuus ehdotuksessa on myös, että asiakkaalla on julkisen kustantaman hoidon lisäksi mahdollisuus ostaa lisäpalveluita ja vaikkapa upgreidata itselleen parempi keinonivel sekä kattavammat kuntoutuspalvelut kenties yksityishuoneen kera.

Vähenevätkö sairaskuluvakuutukset merkittävästi?

Lakiesityksessä kerrotaan:

"Finanssialan Keskusliiton mukaan noin 40 prosenttia yksityisistä sairaskuluvakuutuksista oli lapsien vakuutuksia vuonna 2016. Valtonen ym. (2014) toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan lähes puolella miljoonalla lapsella ja 52 prosentilla suomalaisista lapsiperheistä oli vuonna 2014 yksityinen sairaskuluvakuutus ja ko. vakuutus näytti johtavan yksityisten palvelujen käyttöön ja erityisesti lasten lisääntyneeseen palvelukäyttöön (Valtonen H. ym. 2014. Kela, Working papers 65, 2014)."

Mielestäni on todennäköistä, että merkittävä osa vakuutetuista lakkauttaa vakuutuksen, kun on mahdollista valita esimerkiksi normaalisti yksityisesti käyttämänsä palveluntarjoaja valinnanvapauden myötä. Nämä vakuutukset ovat usein varsin kalliita ja siten lähinnä keski- ja hyvätuloisten käytettävissä.

Tämä on sitten hieman kaksipiippuinen juttu. Onhan toisaalta hyvä, että hyvätuloiset saavat enemmän vastinetta verorahoilleen – toisaalta tämä kuitenkin väistämättä johtaa kustannusten merkittävään kasvuun, jotka on sitten katettava joko verojen tai asiakasmaksujen korotuksilla. Vähätuloisille asiakasmaksujen merkittävä korotus olisi taas todella hankalaa.

Myös suoraan itse ostetuilta lääkäripalveluista ja hammashuollosta Kela-korvauksen määrä on ollut merkittävästi pienempi kuin uudessa Sotessa. Jälleen toisaalta hyvä, mutta toisaalta siirtymä suoran yksityisen puolen käytöstä Sote-palveluiden käyttäjäksi lisää väistämättä julkisia kustannuksia.

Mahdollisuus ostaa lisäpalveluita ja esim parempaa hoitoa – upgrade bisnesluokkaan

Useassa paikassa esityksessä todetaan kuinka henkilöllä on mahdollisuus ostaa lisäpalveluita halutessaan peruspalvelun lisäksi. Olen mielessäni pohtinut mihin kaikkeen tämä johtaa – jälleen ei toki pelkästään negatiivinen asia vaan asialla on monia puolia.

Tämä toteutuu siis vauvasta vaariin eri palveluiden vaiheissa. Myöhemmältä iältä kerrotaan esityksessä esimerkki:

"Asiakkaalla on mahdollisuus hankkia omilla varoillaan asumispalveluntuottajalta muita tuottajan tarjoamia palveluja kuten esimerkiksi parturi-, kampaamo- tai kosmetologipalveluja. Jos asiakasseteli on saatu apuvälineen hankintaa varten, asiakas voisi lisäksi hankkia asiakassetelin arvoa kalliimman apuvälineen maksamalla itse setelin ja apuvälineen hinnan välisen erotuksen. Tämä tulisi kyseeseen esimerkiksi hankittaessa sairauden hoitojen aiheuttaman hiusten lähdön vuoksi peruukki. Asiakassetelin arvon pitää mahdollistaa asiakkaan tarpeen mukaisen peruukin hankinta. Asiakkaalla olisi kuitenkin halutessaan mahdollisuus hankkia kalliimpi peruukki."

Toisaalta on todella kannatettavaa, että näin voi tehdä. Kuitenkin puhtaasti kustannusnäkökulmasta tämäkin voi lisätä julkisia kustannuksia mikäli aiemmin julkisin varoin on kustannettu jonkinmoinen ratkaisu ja vaihtoehtona on ollut hankkia itse, ellei se julkisen tarjoama kelpaa.

Riippuen asiakkaan maksukyvystä lopulta saatu hoito voi olla hyvinkin erilainen. Jos ajatellaan vaikkapa lonkkaleikkausta, niin nykyisellä julkisella erikoissairaanhoidon puolella kaikki saavat samansisältöisen palvelun asemastaan huolimatta. Mikäli haluaa tehdä leikkauksen yksityisellä tulee se pääosin itse kustannettavaksi yksityissairaalassa. Nyt on mahdollista kattaa itse leikkaus ja suurimmat kulut julkisen kustantamana ja ostaa lisäpalvelut kupeeseen. Toisaalta tämä on jälleen oikein hyvä, toisaalta kasvattanee tämäkin julkisen kustannuksia nykyisestä.

Voiko maksukyky vaikuttaa asiakasvalintaan?

Tämä on  mielestäni mielenkiintoinen kysymys enkä pikaluvulla löytänyt millaisin mekanismein estetään yksityisen palveluntarjoajan kermankuorinta ja asiakkaiden valikointi sekä priorisointi. Voi olla että esityksessä on jotain tällaisia mekanismeja – toivottavasti. En taida keretä tahi viitsiä tuota neljäsadan sivun nippua kunnolla lukea, kun on kirjojakin taas jonossa. Jos jollain on tästä tietoa, niin valistakaa ihmeessä laiskaa.

Lienee kuitenkin palveluntarjoajalle houkuttelevaa profiloida asiakkaita ja saada mahdollisimman maksukykyisiä lisäpalveluita ostavia asiakkaita. Helposti voisi kuvitella heille löytyvän myös parempaa ja nopeampaa palvelua ellei pidetä tasapuolisuudesta huolta lain ja maakunnan taholta. Voi olla että näin jossain muodossa tehdäänkin.

Summa summarum, esityksessä on hyviä asioita ja myös minua arveluttavia asioita – mielestäni keskeiseen tavoitteeseen eli julkisiin kustannussäästöihin näillä vähän keskustelluilla asioilla on selkeästi negatiivinen vaikutus. Pahaa pelkään ettei sitä olla huomioitu riittävällä tasolla.

Oikeastaan mitä paremmin Soten valinnanvapaus toimisi, niin sitä enemmän nykyisiä omalla rahalla operoivia siirtyisi käyttämään julkisen kustantamaa palvelua. Toisaalta mitä enemmän siirtymää tapahtuu, sitä enemmän julkiset kustannukset lisääntyvät.

Hankala yhtälö.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu