Puppugeneraattorit vauhdissa perintöveroasiassa – sukupolvenvaihdoshuojennus

Perintöveroon liittyvissä perusteluissa ja myös kansalaisaloitteessa tuodaan jatkuvasti esille sukupolvenvaihdoksen ongelmallisuutta ja massiivisia perintöveroja, joiden vuoksi yritykset tai maatilat eivät voi jatkaa toimintaansa. Tämä ei kuitenkaan ole pitkään aikaa vastannut todellisuutta vaan tilanne on muuttunut paljon. Perusteena tuo on toki väkevä ja poistoa tukeva karuine mielikuvineen, mutta todellisuudessa tilanne ei ole lainkaan niin ongelmallinen kuin halutaan ymmärtää.

 Lauri Finer verotuksen asiantuntijana on tutkinut näitä ja kirjoitti asiasta Veropolitiikka-blogissaan:

"Suomen perintö- ja lahjaverotuksen kummajainen, varsinainen perintöverokusetus, on niin kutsuttu sukupolvenvaihdoshuojennus. Huojennus perustuu kahteen tekijään. Perinnöstä noin 60 prosenttia vapautetaan verosta. Lisäksi perinnön arvo määritetään yleensä normaalia alemmaksi."

"Nimellisesti huojennuksella on tarkoitus vahvistaa taloutta helpottamalla yritysten- ja maatilojen sukupolvenvaihdoksia. Käytännössä huojennuksella on vain vähän tekemistä tavoitteensa kanssa. Se on varakkaiden yksityishenkilöiden verosuunnittelun työkalu, jolla puhkotaan vaivatta perintöveropohja rikki."

"Tämä kävi ilmi selvästi viime vuonna, kun Sipilän hallitus esitti sukupolvenvaihdoshuojennuksen laajentamista alaikäisten lasten saamiin perintöihin. Valtiovarainministeriö selvitti lakimuutoksen valmistelun yhteydessä sen vaikutuksia. Tulokset olivat pysäyttäviä:

”Huojennuksen tuoma etu on varsin mittava. Maatilavarallisuuden luovutuksissa efektiivinen [tosiasiallinen] saajakohtainen veroprosentti oli keskimäärin 1,6 prosenttia ja muun yritysvarallisuuden luovutuksissa keskimäärin 3,5 prosenttia.

Ei muuten ole kovin kummoinen veroprosentti ja näille saa vielä vuosien maksuajan – maksimi oli aiemmin sukupolvenvaihdoksessa viisi vuotta, mutta hallitus korotti sen kymmeneen vuoteen 2017. Nuo prosentit eivät missään nimessä ole sukupolvenvaihdosta kaatavia tai estäviä – ja ne ovat siis VM:n laskelmia eivätkä Finerin omia.

Sipilän hallitushan veti alkutaipaleellaan pois lakimuutosesityksen tähän liittyen, sillä samalla arvioitavaksi olisi tullut myös tämä säännös ja se olisi saatettu tulkita perustuslain vastaiseksi. Käytännössä nykytilanteessa siis annetaan huojennuksia, jotka voitaisiin tulkita tasa-arvon kannalta perustuslain vastaiseksi.

Herää kysymys eivätkö tätä keppihevosenaan käyttävät tunne asiaa vai ovat siitä tahallaan tietämättömiä?

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu