Amazonin ja Zalandon palautuksista suuri osa suoraan roskiin

Yle kertoo Amazonin työntekijöiden kertoneen saksalaistoimittajille, että he laittavat jätepuristimeen esimerkiksi jääkaappeja, astianpesu- ja pesukoneita, matkapuhelimia sekä huonekaluja useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä päivittäin.  Lisäksi Kaupan liiton mukaan Amazonin tilanne muistuttaa esimerkiksi vaateketju Zalandoa, jolla suuri osa palautetuista ostoksista menee liiton tietojen mukaan roskiin.

Verkkokauppojen nousulla on ollut paljon positiivisia vaikutuksia, mutta tällainen tuhlailu kuulostaa todella ikävältä kehitykseltä. Kun peilataan tätä roskiin heittämistä palautusten määrään, joka saattaa olla jopa 50 prosentin luokkaa, niin tämän mittakaava vaikuttaa merkittävän suurelta.

Sen lisäksi että tavaroita roudataan eestaas, joutuu niistä suuri osa suoraan jätepuristimeen. Vaikka Amazon kertoo toimittavansa ne kierrätykseen erikoistuneille yrityksille, niin onhan tämä tuhlauksen määrä järjetön.

Kaupan liitto on ehdottanut muutoksia palautusoikeuteen ja vaikuttaa selvältä, että lakimuutoksia sekä ohjausta tarvitaan. Verotus tekee käytännössä mahdottomaksi näiden tuotteiden lahjoittamisen ja suurilla verkkokaupoilla palautusten käsittely on prosessina niin hankalaa, että tulee edullisemmaksi heittää tavaraa pois.

Kuluttajina meidän on myös hyvä miettiä mikä on tarpeellista ja ymmärtää, mitä näille tavaroille tapahtuu palautettaessa. Yrityksillä on merkittävä vastuu, mutta myös kuluttajalla on mahdollisuus vaikuttaa. Ainakaan minä en halua toimillani edistää tällaista tuhlausta.

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu