Hallituksen virastojen yhdistäminen nerokasta ja härskiä valtapolitiikkaa

Sipilän hallitus on hallituskaudella laittanut virastokentän suurelta osin uusiksi ja nimittänyt johtoon itselleen sopivat henkilöt. Ruokavirasto, Luova-virasto, Metsähallitus sekä Business Finland ovat näistä hyviä esimerkkejä. Lisäksi Bernerin johdolla yritettiin saada aikaan Liikennevirasto, mutta se kuitenkin karahti kiville. Taktisena vetona saatiin kuitenkin yhtiöitettyä myöhemmin liikenteen ohjauspalvelut.

Strategiahan on nerokas – sopivat henkilöt johtoon ja näin saadaan vaikutettua toimintaan yli vaalikausien.

Ruokavirasto pystyyn vaikka nykyiset Elintarviketurvallisuusvirasto ja Maaseutuvirasto toimineet hyvin

Monien kummastukseksi 2016 Tiilikainen käynnisti selvityksen Eviran ja Mavin yhdistämisestä vaikkei sille oltu nähty mitään erityistä tarvetta, sillä tehtävien päällekkäisyyttä tai synergiaetuja ei ollut juurikaan nähtävissä. Selvitysten osaltakin vain tietotekniikkapalveluista löydettiin mahdollisia synergiaetuja.

Uusi Ruokavirasto oli aivan turha hanke, jonka taustalla on Keskustan valtapolitiikka ja tavoite saada nimitettyä uuteen virastoon sopiva johto ennen vaalikauden loppua. Näin sitten tapahtuikin ja pääjohtajaksi nimitettiin nykyinen Mavin määräaikainen pääjohtaja vaikka Evira on kooltaan paljon suurempi ja sen pitkäaikainen pääjohtaja on saanut vakuuttavia tuloksia aikaan. Lisäksi laissa määriteltiin pääjohtajan kausi viisivuotiseksi, joten ensi hallitus ei pääse tätä muuttamaan, jos vaalitappio tulee.

Useat lausunnonantajat näkivät ongelmallisena valvonnan ja maaseutupolitiikan edistämisen laittamisen samaan virastoon. Nykyiset ELY-keskukset ovat varoittava esimerkki siitä, millaisia ristiriitoja syntyy yhdistettäessä yritystoiminnan edistäminen ja sen valvonta. Yritysten ympäristölupien valvonta samalla, kun tavoitteena on samojen yritysten liiketoiminnan edistäminen, on aiheuttanut lukuisia ristiriitatilanteita ja vaikuttanut negatiivisesti valvonnan tehokkuuteen ja riippumattomuuteen.

No, Ruokavirasto tulee ja pääjohtaja on nimetty – oli se tarpeellinen tai ei. Seuraavaksi nimitetään uuden pääjohtajan johdolla muu johto sekä luodaan organisaatiorakenteet. Saa nähdä kuinka nykyisen Eviran johtajat pärjäävät paikkojen uusjaossa.

Metsähallituksen uudelleenorganisointi – Esa Härmälälle potkut

Metsähallituksen toimintahan uudelleenorganisoitiin heti hallituskauden aluksi. Siinä huomiota herätti painopisteen siirtyminen yhä vahvemmin valtion metsien käyttöön ja luontopalveluiden asema heikkeni.

Samalla ministeri Tiilikainen antoi yllätyspotkut Esa Härmälälle ja nosti pääjohtajaksi oman ehdokkaansa Pentti Hyttisen. Härmälä kertoi Helsingin Sanomille hakuprosessin kummastutaneen, sillä johtajaehdokkaita ei komennettu soveltuvuustesteihin. Edellisellä kerralla kärkihakijat oli testattu perusteellisesti, mutta nyt järjestettiin vain lyhyt rupattelu valintalautakunnan kanssa. Hän kertoo kuinka Tiilikainen soitti hänelle päätöksestä:

Se oli asiallisen viileä keskustelu. Tiilikainen kertoi, että aikoi esittää toista ehdokasta. Hän sanoi vielä, että haluaa aloittaa puhtaalta pöydältä. Minä vastasin siihen, etten kai minä pöytää ole puolessatoista vuodessa ennättänyt sotkea.”

Myöhemmin Härmälä twiittasi: "Vuonna 1969 liityin kepuun. Kaverit varoittivat että kepu pettää aina – pitäisiköhän alkaa uskoa.

Jopa Keskustan eduskuntaryhmä suivaantui päätöksestä, mutta vanhalla kaartilla ei tainnut olla enää riittävästi valtaa Sipilän johtamassa puolueessa. Kirjallinen varoitus sentään annettiin, mutta päätös pysyi voimassa.

Uusi jättivirasto Luova

Luova on uusi monialainen virasto, johon kootaan valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä nykyisistä aluehallintovirastoista (AVI), elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista (ELY-keskus), KEHA-keskuksesta, Valvirasta ja Maatalousyrittäjien eläkelaitos Melasta. Tehtävien kokoamisen myötä aluehallintovirastot ja Valvira päättävät toimintansa.

Jälleen yhdistetään aiemmin erillään pidetyt luvan antamiseen ja toisaalta valvontaan liittyvät funktiot samaan paikkaan. Lisäksi samassa yhteydessä ollaan uudistamassa ympäristönsuojeluun liittyvää lainsäädäntöä heikentäen sekä kansalaisten että järjestöjen vaikutusmahdollisuuksia.

Luonnonsuojelujärjestöissä uudistuksen on pelätty romuttavan ympäristövalvonnan kokonaan, koska Luovaan ei perusteta yleisen edun yksikköä, joka vastaisi nykyisten ELYjen tehtävää.

Johtoa ei LUOVA:lle olla vielä tietääkseni nimitetty.

Sipilän luottomies Business Finlandin johtokunnan puheenjohtajaksi – entinen Elektrobitin toimitusjohtaja

Sipilän hallitus yhdisti myös Finpron ja Tekesin Business Finlandiksi. Viime joulun ja uudenvuoden välipäivinä mediankin ollessa osin lomatuulella nimitettiin Annika Saarikon toimesta Pertti Korhonen Business Finlandin johtokunnan puheenjohtajaksi 1.1.2018 alkaen.

Pertti Korhosen Elektrobitin toimitusjohtajaksi vuonna 2006 valitsivat edellinen yrityksen hallituksen puheenjohtaja Juha Sipilä sekä hänen luottomiehensä silloinen toimitusjohtaja Juha Hulkko. Sipilä ja Hulkko jatkoivat tuolloin Elektrobitin merkittävimpinä omistajina – Hulkko ja Sipilähän olivat tätä ennen vuorotelleet toistensa esimiehinä ja alaisina. Tätä ennen Korhonen taas oli Nokialla, jossa hän toimi mm sen Oulun yksikön johtajana. Tuohon aikaan Nokia ja Elektrobithän olivat kuin paita ja peppu alihankintasuhteineen ja yhteisine projekteineen. Herroilla lienee siis paljonkin yhteistä historiaa.

Puheenjohtajaksi valikoitui siis hallitusammattilainen Pertti Korhonen, jolta löytyy tämä pitkä yhteinen tausta. Mielestäni voi aiheellisesti kysyä, miten juuri hän on valittu tähän tehtävään ja millä hakuprosessilla? Media ei tätä kysynyt eikä uutisoinut aiheesta oikeastaan juuri mitään.

Valitulla johtokunnalla on melkoisesti valtaa ohjatessaan tätä uutta organisaatiota kuten entisen Tekesin tukirahojen ohjauksen strategiat.

Nerokas strategia kasvattaa valtaa yli vaalikausien- soten takana tapahtuu

Median meuhkatessa milloin mistäkin saunatiloissa asumisesta, taksimatkoista tahi Soinista taustalla tapahtuu todella suuria päätöksiä, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa pitkään. Hyvät veljet tehtailevat sopivia nimityksiä ja muuttavat virastojen rakenteita sekä johtoa haluamakseen. Tuntuu jopa etteivät Kokoomus ja Sinisetkään hallituksessa ole olleet hereillä näissä asioissa.

Sote- ja maakuntauudistus nielee kaiken huomion eri kohujen lisäksi. Niiden takana on hyvä järjestellä isojakin asioita kenenkään kiinnittämättä niihin suurempaa huomiota.

Tehdyillä päätöksillä tulee olemaan kauaskantoisia vaikutuksia yli vaalikausien. Harmi että nämä menevät läpi pimennossa ilman suurempaa keskustelua.

 

 

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu