Mikä siinä sotepalveluiden kilpailuttamisessa on vaikeaa?

Kerta toisensa jälkeen meille kerrotaan kuinka sotepalveluiden kuten vanhustenhoidon kilpailuttaminen on vaikeaa eivätkä kunnat osaa tehdä sitä oikein. Lukuisia ICT-alan kilpailutuksia vain yrityssektorilla tehneenä ymmärrän, etteivät kokemukseni sieltä ole suoraan verrattavissa tähän vaikeampaan alueeseen, jossa on monia merkittäviä haasteita. Kuitenkin minua kummastuttaa miksi parhaat käytännöt eivät leviä ja toisaalta sitten kunnat saa tarvittavaa tukea kilpailutuksille. Ei välttämättä tarvita organisaatiomallia yhteistyöhön ja parhaiden käytäntöjen hyödyntämiseen – kyse on paljolti johtamisesta ja yhteistyöstä.

Julkisen hankintamenettylyn myötä lähes kaikkien tarjouspyynnöt ja jopa sopimukset nähtävillä

Käytännössä kaikki nämä kilpailutetaan julkisesti eli tarjouspyynnöt laatukriteereineen ovat saatavilla julkisesti. Kuntien kesken valtionhallinnon tukemana on mahdollista myös jakaa kokemuksia sekä parhaita käytäntöjä myös sopimusajan käytännön toimivuudesta – missä on onnistuttu, mikä on tuottanut haasteita sekä mitä tehtäisiin toisin mikäli olisi mahdollista.

Eri kuntien perustarpeet näiden palveluiden ostossa tuskin ovat kovin erilaisia vaikka joitain erityispiirteitä voi ollakin. Joku määrä lokalisointia on aina tarpeen, mutta perustarpeet ovat usein yhtenevät.

Onko niin, että kahden hallituskauden ajan kestäneessä sotesäädössä on kokonaan unohdettu jatkuva toiminnan kehittäminen ja odotetaan sotesta sekä maakuntamallista sitä suurta pelastajaa? Kaikki aika on kenties kulunut kehittelemään malleja tulevaan ja sillä välin vuosikausia asiat ovat olleet retuperällä eikä muuta kehittämistä olla tehty?

Pelkkä organisaatiomalli ei ole mikään ainoa tie autuuteen vaan kyse on laajemmasta muutoksesta kuten kirjoitin eilisessä blogissani Jos et keksi muuta, niin organisoi uudelleen – aikuisten laatikkoleikkiä.

Kuntien yhteistyö ja valtion tuki avain parempiin kilpailutuksiin

Minä en ole seurannut tämän alan kilpailutuksia enkä niitä tunne. Minusta tuntuu vain ihmeelliseltä se, että kunnat keksisivät jatkuvasti pyörää uudelleen kehitellen aivan omia vaatimuksia sekä laatukriteerejä tarjouspyyntöihin ja sopimuksiin kilpailutuksissa.

Alkuun hyvältä näyttävä sopimuskaan ei ole tae käytännön toimivuudesta ja aina niihin jotain aukkoja jää. Ongelmanahan näissä on, että mikäli unohdat jotain tarvittavaa tarjouspyynnöstä niin sen tuottamiseksi ilmaantuu aina kallis hintalappu. Ja suuret toimijat kyllä ne puutteet huomaavat jo tarjotessaan ja saattavat laskea jopa peruspalvelun hintaa tietäessään asiakkaan tarvitsevan jotain unohtamaansa. Näin se ainakin toimii ICT-alalla – valitettavasti.

Näitä kilpailutuksia on maa pullollaan ja kyllä niistä pitäisi oppia seuraavissa sekä jakaa tietoa toimivuudesta kuntien ja kuntayhtymien välillä. Ne eivät kuitenkaan ole siinä mielessä kilpailijoita, etteikö näin voisi tehdä.

Kuten eilisessä blogissani kirjoitin niin enemmän on kyse toimintakulttuurista, johtamisesta, suunnan näyttämisestä ja yhteistyöstä kuin siitä, että joku organisaatiomalli olisi ainoa avain. Yhteistyötä voidaan tehdä yli organisaatiorajojen ja asioita voidaan halutessaan tukea myös erilaisilla tukifunktioilla esimerkiksi valtion toimesta.

Onko tässä olemassa kuuluisa NIH eli not invented here -ilmiö, jossa muiden hyvätkään toimintamallit ja esimerkit eivät kelpaa vai mistä oikein on kyse? Pakko tehdä ite?

Olisin kiinnostunut kuulemaan asiaaa paremmin tuntevien ajatuksia siitä, mikä kilpailutusprosessissa on oikein vialla. Vai onko sittenkin ongelman ydin siinä, että sopimusehtojen toteutumista ei pystytä valvomaan riittävällä tasolla?

Olisi ensiarvoisen tärkeää selvittää onko ongelma siinä, että asioita ei olla määritelty sopimuksessa kattavasti vai siinä, että niiden toteutumista ei pystytä riittävästi valvomaan ja sanktioimaan tarvittaessa.

Valistakaa minua, niin opin taas uutta! smiley

 

PS. Otsikko oli tarkoituksella hitusen ylimielinen – en pidä tätä minään helppona hommana, mutta kummastelen silti hieman syitä ymmärtääkseni problematiikkaa paremmin.

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu