Virtuaalinen vaatteiden sovitus mullistaa vaatekaupan

3D-teknologia ja vaatteiden virtuaalisovitus on tulossa sekä vaatekauppoihin että verkkokauppoihin ja tarjoaa myös uudenlaisia mahdollisuuksia valmistukseen omien mittojen mukaan. Uudet teknologiat tarjoavat suuria mahdollisuuksia edelläkävijöille. Näihin mahdollisuuksiin olisi Suomessa tärkeää tarttua, jotta voisimme pärjätä kilpailussa erityisesti verkkokaupan alueella paremmin kuin aiemmin.

Kiinalainen pilottimyymälä Urban Revivo tekee vaatekaupassa käynnistä elämyksen

Taloussanomat kertoo kiinalaisesta Urban Revivo -pilottimyymälästä, jossa on otettu uutta teknologiaa käyttöön kokeiluna.

Taloussanomat kertoo:

"Ostoksilla käynti on automatisoitu mahdollisimman pitkälle. Ensin asiakkaat tunnistautuvat WeChat-viestipalvelun avulla myymälän edustalle sijoitetussa laitteessa. Koodinlukijan avulla he voivat ladata älypuhelimeen iDressin sovelluksen."

"Kuluu hetki, ja asiakkaan kuvat rävähtävät koko myymälän julkisivun peittäville näyttöruuduille, juuri hänelle tarjottavissa vaatteissa.
– Näin asiakkaalle annetaan tunne, että hän on tähti viiden minuutin ajan, sanoo iDressin toimitusjohtaja Arthur Chen.
"

Lisäksi kun asiakas nostaavaatteen  älykkään vaateripustimen rekiltä, hän näkee heti jättinäytöstä valokuvamallin itsestään kyseinen vaate päällä. Jos asiakas on jo käynyt myymälän virtuaalisessa sovituskopissa kuvauttamassa ja mittauttamassa itsensä, näytölle tulee hänen oma kuvansa ja koneen suosittelema koko.

Voidaan toki pohtia sopiiko tällainen julkisuus myymälässä suomalaiseen mielenlaatuun, mutta se on oikeastaan sivuseikka. Sama asia voidaan toteuttaa monin eri tavoin myös ilman tätä tähtiefektiä ja avainasia onkin se, kuinka helpoksi uusien vaatteiden kokeilu on tehty.

Tämä on myymäläsovelluksena vaikuttava, mutta vielä suurempi merkitys tällä on verkkokaupoille, jotka kehittelevät omia järjestelmiään kovaa vauhtia ja uusia julkistuksia nähtäneen piakkoin.

Teknologiat ovat jo olemassa, mutta suurimpia haasteita aiheuttaa eri vaatevalmistajien hyvin erilaiset kokoluokitukset ja tarkkojen mittojen puute. Itse uskon, että uuden teknologian yleistyminen pakottaa merkittävät vaatevalmistajat tulevaisuudessa mukautumaan vaatimuksiin tarkoista ja yleiskäyttöisemmistä mitoista. Heillä lienee jatkosssa vahva intressi siihen, että tarjoamansa vaatteet ovat sovitettavissa virtuaalisesti suurissa verkkokaupoissa kuten Zalandolla.

Itse suomalaisena miehenä en pidä vaatteiden sovittamisesta enkä vaatekaupassa käynnistä. Itseäni ei todellakaan kiinnosta hikoilla sovituskopissa kiskomassa vaatteita päälle ja pois. Minulle sopii mainiosti, että voin tulevaisuudessa kuvani ja mittojeni avulla luoda itsestäni avattaren, jonka avulla voin ruudulla kokeilla eri vaatteita ja tilata ne verkosta. Tämä helpottanee myös tällaisen kaksimetrisen ja satakiloisen haasteita saada sopivia vaatteita tilaamalla.

Mittatilausvaatteiden tuotannosta nykyistä halvempaa

Tulevaisuuden vaatetuspalvelua on rakennettiin myös kansainvälisessä tutkimuksessa, jossa oli mukana myös suomalaisia TTY:n johdolla. Hankkeen nimi on kangaspakasta kassiin – From Roll to Bag.

Tässä hankkeessa pyrittiin yhdistelemään jo olemassaolevaa tekniikkaa kokonaiseksi ketjuksi, jolla asiakkaalle toimitetaan mittojen mukaan vaate alkaen virtuaalisesta suunnittelusta valmiiseen toimitettuun vaatteeseen.

Hankkeen koelaitoksessa vaatteen kuosi painetaan kankaalle digitaalisesti. Vaatteen kappaleet leikataan laserilla ja ommellaan vaatteeksi. Sitten valmis vaate toimitetaan asiakkaalle.

Asiakkaalle tuote on edelleen kalliimpi kuin valmisvaate, mutta kuitenkin huomattavasti edullisempi kuin perinteinen mittatilausvaate.

Parannuksia logistiikkaan sekä hävikkiin – palautusrumba vähenee verkkokaupoissa

Erityisesti vaatealalla verkkokauppojen valtava menestys on johtanut samalla hirvittävän suureen palautusrumbaan koko maailmassa, mikä väistämätttä kohottaa myös kustannuksia ja on haitallista ympäristöllemme. Samalla osa palautetuista tuotteista menee ikävä kyllä hävitettäväksi.

Vaikkeivät nämä teknologiat ja ratkaisut tule palautusrumbaa lopettamaan, niin uskoisin kuitenkin merkittävään vähenemään tulevaisuudessa.

Toivottavasti suomalaiset kaupat, verkkokaupat sekä vaatevalmistajat ovat hereillä ja hyppäävät tähän junaan. Itselleni tuli mieleen esimerkiksi vaikeuksissa oleva Stockmann, josta kirjoittelin blogin Vieläkö Stockmannin alamäki voi kääntyä? Kenties se panostaa muuttamaan tavaratalojensa ja verkkokauppansa ostokokemusta aivan uudenlaiseksi?

Itse katson tätä kehitystä innostuneena ja toivottavasti suomalaiset kaupan ja tesktiilialan yritykset myös. Viime vuosina Suomesta on maailmalle noussut monia nuoria suunnittelijoita ja alalla meillä on myös paljon perinteitä.

Juna kiihdyttää jo kovaa vauhtia – toivottavasti moni suomalainen yritys on mukana ja myöhäisheränneet kerkeävät vielä hypätä mukaan. Asemalaiturille jääneille voi koittaa karut ajat.

 

 

 

 

 

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu