Bernerin kauden LVM:n yhtiöityksissä rakenteellisen korruption tuoksu

Menneellä hallituskaudella Liikenne- ja Viestintäministeriössä toteutettiin ennennäkemätön yhitöittämisten sarja, mikä herättää paljonkin kysymyksiä syistä ja seurauksista. Finrail, Air Navigation Services Finland, Traffic Management Finland sekä Intelligent Traffic Management Finland kuuluvat ainakin tähän joukkoon. Perustelut näiden yhtiöiden perustamiselle olivat huterat ja esimerkiksi Traffic Management Finlandin laskelmat julistettiin salaisiksi.

Erikoinen yhteensattuma: kaikkien hallituksen puheenjohtajana Sipilän luottomies Pertti Korhonen

Yksi erikoinen asia on yhteinen näille kaikille LVM:n perustamille yrityksille lukuunottamatta Intelligent Traffic Managent Finlandia. Niiden hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Pertti Korhonen, joka nykyisellään toimii mm DNA:n hallituksen puheenjohtajana. Aiemmin hän on toiminut Sipilän ja Hulkon jälkeen heidän Elektrobit Oy:n toimitusjohtajana Oulussa sekä sitä ennen Nokian johdossa tehden tiivistä yhteistyötä Elektrobitin kanssa Sipilän ja Hulkon toimitusjohtajuuden aikana.

Hallituskauden aikana tehtyjä nimityksiä:

  1. Hallitus asetti 28.6.2017 Innovaatiorahoituskeskus Tekesin johtokunnan seuraavaksi kolmeksi vuodeksi. Hallituksen puheenjohtajaksi tuli Pertti Korhonen. Finpron yhtiökokous nimitti aiemmin 30.5.2017 samat henkilöt hallituksensa jäseniksi ja myös tuon hallituksen puheenjohtajaksi tuli Pertti Korhonen.
  2. 10.10.2017 Pertti Korhonen nimitetään Finrail Oy:n hallituksen puheenjohtajaksi.
  3. 11.10.2017 Pertti Korhonen nimitetään Air Navigation Service Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi.
  4. Perustetun Business Finlandin johtokunnan puheenjohtajaksi nimitettiin Pertti Korhonen alkaen 1.1.2018.
  5. 1.1.2019 aloittavan Traffic Management Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi nimitetään Pertti Korhonen. Tässä yhteydessä Korhonen jättää hallituksen puheenjohtajuudet Finrailissä ja Air Navigation Services Finlandissa, joista tulee tämän perustetun yhtiön tytäryhtiöitä.

Minulle herää ainakin kysymys siitä, miksi ja millä perusteilla Pertti Korhonen on valikoitunut lähes ainoaksi henkilöksi, joka kelpaa liikenteeseen ja älyliikenteeseen liittyvien valtionyritysten hallituksen puheenjohtajaksi?

Tulevaisuudessa tämä on yksi kasvava ala, johon on odotettavissa uutta bisnestä. Sitä yritettiin jo Bernerin ”mustan laatikon” myötä paikannuksineen ja kilometripohjaisine korvauksineen. Yksi mahdollinen palveluoperaattori tässä olisi ollut juuri DNA, jonka hallituksen puheenjohtaja Korhonen on.

Perustettujen valtionyritysten hallituksissa intressifirmojen pomoja

Perustettujen Traffic Management Finlandin ja Intelligent Traffic Managent Finlandin hallitukseen on erikoisella tavalla valittu muitakin henkilöitä, joilla on mahdollisuus hyötyä sieltä saadusta tiedosta.

Suomen Kuvalehti on tutkinut asiaa ja yritti saada nähtäväkseen laskelmat, joiden perusteella Traffic Management Finland perustettiin. Tietoja ei suostuttu luovuttamaan kilpailusyistä vaikka kyseessä on valtionyhtiö, jonka tehtävänä ei ole kilpailla muiden kanssa?

Suomen Kuvalehti pitää erikoisena esimerkiksi sitä, että monilla TMF:n hallitukseen nimitetyillä henkilöillä on aina hallituksen puheenjohtajasta alkaen tiiviitä sidoksia liikenne- tai digitaalisia palveluja tuottavien yritysten johtoportaisiin.

SK kertoo:

”Joulukuussa 2018 puheenjohtajaksi valittu Pertti Korhonen on myös operaattoriyhtiö DNA:n hallituksen puheenjohtaja. Hallitukseen tuli myös muun muassa etäohjattavia aluksia kehittävän Rolls-Royce Marinen teknologiajohtaja Sauli Eloranta.”

”Muita hallituksen jäseniä ovat operaattoriyhtiö Elisan hallituksessa istuva Seija Turunen sekä mittalaitteita valmistavan Vaisalan lakiasiainjohtaja Katriina Vainio.”

”Tieliikenteen hallintaa ja ohjausta hoidetaan Traffic Management Finlandin tytäryhtiössä Intelligent Traffic Management Finlandissa. Sen hallituksessa istuu DNA:n Korhosen ohella IT-alan jättiyrityksen CGI:n johtaja Karri Salminen, joka vastaa CGI:ssä julkisen sektorin palvelujen markkinoinnista. Siellä Salminen on perehtynyt nimenomaan liikenteen digitalisaatioon. Hän on myös älykkään liikenteen verkoston ITS Finlandin puheenjohtaja.”

Vaikka alan kokemuksesta onkin kiistatta hyötyä hallituksessa, niin kyllä tässä vaikuttaa nyt menevän valtion ja yrityselämän intressit sekaisin. Hallituksen puheenjohtaja Korhonen totesi seuraavasti Suomen Kuvalehdelle kysymykseen saavatko nämä yhtiöt jotain hyötyä siitä, kun heidän työntekijänsä tai hallituksen jäsenet istuvat uuden valtionyhtiön hallituspaikoilla?

En usko, että näin on. Hallituspaikat eivät ole edustuksellisia. Ministeriö on valinnut ihmiset hallitukseen perustuen siihen, että näillä henkilöillä on kompetenssia toimia siellä”, Korhonen sanoo.

Totta hemmetissä saavat hyötyä, ovat aitiopaikalla kuulemassa, keskustelemassa ja jopa osin päättämässä strategioista ja tulevaisuuden muutoksista liikenteen alueella. Eivät ole edustuksellisia? Mitäs se edes tarkoittaa?

Jaetaanko älyliikenteen markkinaa rakenteellisen korruption keinoin?

Tuulivoimabisneksessä oli vahva rakenteellisen korruption tuoksu ja nyt samankaltainen nousee liikenteen osalta. Valtion ja yritysten edut saattavat olla sekoittumassa, jolloin maksajana lopulta ovat käyttäjät ja veronmaksajat.

Miten valikoitujen intressejä omaavien yritysten johtohenkilöitä voi olla olla aitiopaikalla valtionyhtiössä, joka tullee tekemään liiketoimintaa näiden yritysten kanssa?

Mistä johtuu Pertti Korhosen nousu näihin kaikkiin hallituksen puheenjohtajuuksiin? En epäile etteikö olisi kykenevä mies kyseessä, mutta silti tuo sarja herättää kysymyksiä, joihin ei ole kummoisia perusteluja annettu.

Yllättävän vähän tämä on herättänyt keskustelua, onko jälleen kyseessä hyväksytty maan tapa sotkea omat ja valtion liiketoimet?

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu