Pelastavatko teollisuusmiehet Stockmannin?

Tänään julkistettiin HKScanilta potkut saaneen Jari Latvasen valinta Stockmannin uudeksi toimitusjohtajaksi ja valinnan tehneen hallituksen puheenjohtajana toimii Lauri Ratia, joka on niittänyt mainetta Terrafamen ja telakkateollisuuden pelastajana. Minua kummastuttaa jonkin verran se, että Stockmannin pelastusoperaation johdolla ei tunnu olevan juuri lainkaan kokemusta kuluttajaliiketoiminnasta vaan ennemmin teollisuudesta.

Teollisuudesta ja ruokatuotannosta Stockmannin johtoon

Latvasen taustasta kerrotaan Arvopaperissa Lauri Stockmannin tiedotetta siteeraten:

Jari Latvasella on vahvaa osaamista Stockmannin muutosmatkan viemiseksi eteenpäin. Hänellä on monipuolinen kokemus vahvojen kuluttajabrändien johtamisesta ja selkeä näkemys vähittäiskaupan kehittämisestä. Olen vakuuttunut, että hänen johdollaan henkilöstömme saavuttaa tavoitteemme tulevien vuosien aikana”, sanoo tiedotteessa Stockmannin hallituksen puheenjohtaja Lauri Ratia.

Latvanen on toiminut aiemmin HKScanin toimitusjohtajana, Stora Enson kuluttajapakkauskartonkeja valmistavan Consumer Board -divisioonan johtajana, toimitusjohtajana Findus Nordicilla ja useissa eri johtotehtävissä Nestléllä.

Tausta elintarviketeollisuudesta voisi kenties olla ymmärrettävä ellei Stockmann olisi jo vuosia sitten myynyt Herkkunsa S-ryhmälle. Nykyisellään kuitenkin Stockmannin keskeisen osan muodostavat tavaratalot sekä Lindex, jotka ovat valtaosaltaan mm vaatekauppaa. Arvokkaimpia ovat kiinteistöt, joiden myyntiä harkittaneen.

Itse en näe, että sen paremmin uudella toimitusjohtajalla kuin hallituksen puheenjohtajalla olevan mitään kokemusta toimialalta. Onko sillä sitten väliä, kun tarvitaan voimakkaita saneeraustoimenpiteitä yhtiön tervehdyttämiseksi?

Samassa tiedotteessa kerrottiin myös Stockmannin talousjohtajan sekä kehitysjohtajan eroavan. Lauri Ratia vaikuttaa panneen todella tuulemaan, mutta onko suunta oikea ja mikä oikein on tavoite?

Pelastuuko Stockmann tällä johdolla ja millä keinoin?

Yrityksen eri vaiheet ja tilanteet vaativat erilaisia johtajia – se on selvää. Ovatko Stockmannin ongelmat kuitenkaan vain rakenteellisia ja taloudellisia vai tarvitaanko myös jotain aivan muuta?

Perinteisellä yrityksellä lienee vahva yrityskulttuuri niin hyvässä kuin pahassa. Ollaanko sitä mylläämässä kokonaan uusiksi?

Mieleen tulee tehtäisiinkö kuluttajaliiketoiminnassa sekä brändeissä menestyneessä rakkaassa naapurimaassamme Ruotsissa samanlaisia ratkaisuja? Tuntuu että johtoon kaivattaisiin näkemystä itse liiketoiminnasta ja innostavaa yrityskulttuuria pelkkien järjestelyiden sijaan. Kenties nämä herrat pystyvät siihen, mutta tausta tuntuu kovin oudolta sekä yrityksen että kohderyhmän kannalta.

Parhaimmillaan Stockmann on ollut hieno brändi ja kauppa, jonka kanssa itselläni on pitkä historia. Kirjoitin taannoin blogin Vieläkö Stockmannin alamäki voi kääntyä?

Stockmann ei ole verkkokaupan kehittyessä onnistunut säilyttämään asemaansa – uusi suunta on löydettävä tai pitkälle tarinalle tulee ikävä loppu. Zalandot ja vastaavat ovat nousseet räjähdysmäisesti eikä Stockan verkkokauppa ole pärjännyt lainkaan.

Nähtäväksi jää mikä se uusi suunta on ja vieläkö tulevaisuudessa tavataan Stockan kellon alla. Toivottavasti.

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu