Aktiivimalli for dummies – edelleen oudon sekavaa

Oppositio ja iltapäivälehdet jatkavat hämmentämistä aktiivimallin osalta. Työttömän nykyiset velvollisuudet, aktiivimallin vuoden alusta poistetut sanktiot ja nykyisen hallituksen suunnitelmat menevät iloisesti sekaisin. Miten tämä on näin vaikeaa?

Mikä oli aktiivimalli?

Tiivistettynä työttömän piti 3:n kuukauden tarkastelujaksolla päästä jonnekin tekemään joko töitä yhteensä 18 tunniksi tai sitten hänen piti päästä TE-toimiston järjestämään koulutukseen viideksi päiväksi sinä aikana. Karkeasti näin, jitain yrittäjänä toimimiseen tai myöhemmin hyväksyttyyn opeiskeluun liittyviä sääntöjä oli myös.

Jos et tässä onnistunut, niin seuraavan 3 kuukauden ajan tuesta vähennettiin 4,65%.

Merkittävä ongelma oli, että työtön saattoi olla vaikka kuinka ”aktiivinen”, muttei silti pystynyt täyttämään ko ehtoja. Työtön ei voinut pelkästään omalla aktiivisuudellaan ja tekemisellään estää sanktion kohteeksi joutumista. Alueelliset erot olivat merkittäviä ja erityisesti ikääntyneet työttömät joutuivat sanktion kohteeksi.

Karensseja ja velvollisuuksia on ollut pitkään, myös ennen Sipilän hallitusta

Edellisen hallituksen aktiivimalli ja karenssit ovat eri asia. Karensseja työttömille on ollut olemassa pitkään. Edellisen hallituksen aikana ennen ns aktiivimallia tuli sääntö, jonka mukaan työttömät haastatellaan 3:n kuukauden välein ja laaditaan työllistymissuunnitelma. Sen noudattamatta jättäminen tai sen kuittaamatta jättäminen saattoi johtaa karenssiin.

Samaten esimerkiksi TE-toimiston osoittaessa joku työpaikka, niin työttömän on haettava sitä karenssin uhalla. Myös pakolliseen tilaisuuteen osallistumatta jättäminen voi johtaa karenssiin.

Näitä ei olla kumottu vaan ne ovat olemassa ja merkittävä osa on ollut olemassa jo ennen Sipilän hallitusta. Työttömällä oli ennen sitä, sen aikana ja edelleenkin velvollisuuksia, vaikka ns aktiivimalli purettiin.

Mahdollinen ”aktiivimalli 2” tai yksilöllisen työnhaun malli

Julkisuudessa on kerrottu epämääräisesti mahdollisesti tulevasta aktiivimalli 2:ksi tituleeratusta nykyisen hallituksen ratkaisusta. Iltalehden mukaan se sisältäisi seuraavaa (yksityiskohtia ei olla päätetty):

Siinä työttömäksi jääneelle ihmiselle laadittaisiin henkilökohtainen työllistymissuunnitelma. Työttömällä olisi velvoite hakea tiettyä määrää avoimia työpaikkoja ja paikallisen TE-toimiston hänen haettavikseen osoittamia avoimia työpaikkoja.

Velvoitteiden laiminlyönnistä lankeaisi 30 tai 60 päivän karenssi, jonka ajaksi työttömyysetuuden maksaminen keskeytettäisiin. Karenssin pituus riippuisi rikkeen vakavuudesta.

Mitä tämä sitten tarkoittaa verrattuna nykytilaan:

  1. Työllistymissuunnitelman tekoa koskeva laki on edelleen voimassa eli 3:n kuukauden välein tehdään suunnitelma. Ei mitään muutosta nykytilaan, ellei sitten suunnitelmaa sisällöllisesti ja laadullisesti paranneta.
  2. Työttömän pitäisi hakea TE-toimiston haettavaksi osoittamia työpaikkoja. Näin on jo nytkin ja oli myös ennen Sipilän hallitusta. Karenssi on uhkana tällekin – ei muutosta nykyiseen.
  3. Työttömällä olisi velvollisuus hakea joku määrätty määrä työpaikkoja. Tämä olisi ainoa uusi sääntö. Verrattuna ns aktiivimalliin tämä olisi kuitenkin itse toteutettavissa eikä riippuvainen muista.

Tästä sitten nostetaan opposition taholta meteli ja ollaan sitä mieltä, että aivan yhtä pahasti kuritetaan työttömiä kuin edellinen hallitus.

Ei pidä paikkaansa.

Ihmettelen miten tämä voi olla edelleen näin vaikeaa. Onko kyse asian ymmärtämättömyydestä vai tahallisesta harhaanjohtamisesta?

 

NikoKaistakorpi

Oikeudenmukaisuuden toteutumisen puolesta kirjoittava yhteiskunnan asioista kiinnostunut mies. Työurani olen tehnyt yritysmaailmassa erityisesti tuotekehitystiimien vetäjänä ja asiantuntijana. Mielipiteitäni politiikasta ja muusta ilmaisen kirjoittamalla täällä - yritysmaailmassa kohdatessamme en puhu politiikasta vaan pidän nämä erillään.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu