Markkinointi ”ilmasto”kahleisiin Helsingissä. Mihin kyseinen tie johtaa?

Ikäväkseni sain havaita, että taakse jäävässä kotikunnassani (muutto Helsingistä Turkuun käsillä) ja rakkaan Suomen kauniissa pääkaupungissa tehtiin istuvan valtuuston toimesta vielä viime metreillä päätös, että Helsinki alkaa rajoittamaan tuotteiden ulkomainontaa jonkinlaisin ympäristökriteerein. Mitä se sellainen käytännössä ja ihan oikeasti tarkoittaa? Kun asiaa ihan oikeasti ja syvällisesti pohtii sivuuttaen sen niin ihqun ja rakkaan, mutta lopulta niin pinnalliseksi jäävän ilmastoposeerauksen, herättää kyseinen päätös melkoista hämmennystä ja jopa suoranaista huolta.

Tässä nyt lyhykäisesti ja pikaisesti ihan vain muutama nosto asian tiimoilta. Esimerkiksi sähköakkujen valmistaminen rasittaa ympäristöä. Myös betonirakenraminen aiheuttaa runsaasti hiilidioksidipäästöä. Itseasiassa kaikenlaiset ruumiillista työtä vaativat tuoteet aiheuttavat ns. lisäpäästöjä; hapen kulutus ja energian tarve lisääntyy. Lopulta siis oikeastaan ihan kaikki aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä, ihmiselämä mukaan lukien. Saako siis esim. hedelmöityshoitoja mainostaa? Kuka siis vetää rajan ja mihin se vedetään, vai pelataako tekstillä ”hyvitämme tämän”, eli todellisuudessa kyse on lopulta pelkästä btob toiminnasta, jolla kahlitaan vapaata markkinataloutta ja kuljetaan kohti – no kukin voi päätellä itse että kohti mitä. Mm. nämä ovat asioita, joita olisi mielestäni ihan aikuisten oikeasti todella syytä pohtia. Nimittäin ihmismielestä ja historiasta vähänkin jotakin ymmärtäen voi helposti päätellä, että tähän tuo tie ei pääty, jos kulkusuuntaa ei muuteta.

+1
Nina Koskela
Perussuomalaiset Turku

TM, nainen, vaimo ja äiti. Minulle arvokkaita ja tärkeitä asioita ovat yhteiskunnan ja yksilön hyvinvointi, sanan- ja uskonnonvapaus, kannattava yrittäjyys ja kannattava työnteko, luonto ja eläimet.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu