Peruskoulu ja tasa-arvo- hattutemppu

YLEllä keskusteltiin taas maanantaiaamuna tasa- arvosta. Ihan kiva, jos rakenteellinen rasismi saadaan pois kouluista, mutta ongelma on hyvin marginaalinen siihen ongelmaan nähden, mikä koskettaa koko peruskoulujärjestelmää. PISA- tulokset osoittavat, että tytöt pärjäävät Suomessa poikia paremmin. Muihin OECD-maihin verrattuna erot ovat Suomessa suurimmat tyttöjen ja poikien välillä (THL). Lue uudestaan, jos et ymmärtänyt.

Odotin koko haastattelun ajan, milloin opettajat puhuvat poikien putoamisesta koulukelkasta, on ongelma tilastoiden valossa niin selkeä ja laaja- alainen. Oikea tasa- arvo-ongelma.

Toimittajan kysyessä asiasta, ei tätä nähty sukupuolikysymyksenä. Pudokkaat ovat lapsia, joilla on erilaisia tekijöitä, mikä johtaa pudokkuuteen. Mikäli kyse olisi tyttöjen pudokkuudesta, kysymys olisi varmasti sukupuolikysymys. Mitä olemme tekemässä pojillemme, jos edes heidän sukupuoltaan ei saa enää tunnustaa? Onko huomattu, että peruskoulun ongelma poistuu, jos sukupuolia ei enää ole.

Fakta on se, että keskiverto tyttö on erilainen, kuin keskiverto poika. Tytöt itseohjautuvat paremmin (Näin sanoo mm. lastenpsykiatri Sinkkonen). Sukupuolten sisään mahtuu valtavasti variaatiota, eikä kaikki tytöt, tai kaikki pojat ole samanlaisia. Voimme helposti tunnustaa, että miespuoliset ovat keskimäärin pidempiä kuin naiset. Emme kuitenkaan kiellä sitä, etteikö joku nainen voisi olla pidempi kuin miehet yleensä. Odotettua elinikää voidaan myös tarkastella sukupuolesta riippuen. Keskimäärin nainen elää pidempään, kuin mies.

Mitkä ovat siis nämä sukupuolten erilaisuudesta kumpuavat asiat ja tilastot, joita ei saa enää tarkastella sukupuolten näkökulmasta? Ilmeisesti kaikki, mikä viittaa poikien, tai miesten huonompaan asemaan. Palkkatasa- arvosta saa aina varmasti puhua.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu